Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønseguf - alternativ opskrift  (Læst 8609 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Hønseguf - alternativ opskrift
« Dato: 06 Februar , 2010, 22:47 »
Jeg vil på ingen måde anfægte eller konkurrere med Mette's opskrift på hønseguf. Jeg tror den er noget nær perfekt.

Men jeg har prøvet en alternativ, som ihvertfald mine høns satte stor pris på.

Lidt på øjemål, men her er hvad jeg ca brugte:

1 kop roepiller (som stod til opblødning i 4 kopper vand i ca 3 timer)
1 alm løg + 1 rødløg + 4 fed hvidløg + 1 æble + 1 gulerod - blendet til mos
1 sjat Aloe Vera + 1 sjat madolie

kun fantasien sætter grænser for hvad man kan putte i.

Blandes godt sammen og tilsættes havregryn til der opnåes samme konsistens som i Mette's opskrift.

Kan med fordel tilsættes den daglige ration vitaminer.

Ovennævnte opskrift giver ca 1 liter (afhængig af kopstørrelsen ;D). Og det var altsammen spist af mine ca 30 høns på mindre end et kvarter.

Bon Appetit.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Kongstad

• Bruger
Sv: Hønseguf - alternativ opskrift
« Svar #1 Dato: 06 Februar , 2010, 23:03 »
Super ide, Erik.  /o
Jeg har en halv sæk roe piller tilovers fra min hengangne gamle hest.
Tak for tipset ! Det må også være noget der mætter og giver nogle gode fiberæg !

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #2 Dato: 06 Februar , 2010, 23:31 »
Jeg tror næsten der er lige så mange opskrifter på hønseguf som der er hønsefolk ;)
Jeg gør gerne det at jeg fryser alt overskydende grønt fra dagligdagen ned, det er alt fra gulerodsender til broccolistokke og igen til de yderste blade fra salaten og kålen. Det ligger i sin helt egen nettopose i fryseren. Når den er ved at være fyldt så bliver det kogt op sammen med hvad jeg nu lige kan finde på, og masser af hvidløg ( og da hvidløg har en migræne-udløsende faktor i mit tilfælde så....puha, laver man en kæmpe portion og fryser ned så man ikke skal slås med det alt for tit ;) ) I sensommeren plukkede jeg en masse bær og frugter som jeg kogte sammen med en masse brændenælder og andre sjove rester, og altid spagetthi, masser af spagetthi, mest fordi hønsene eeeeelsker de sjove "orm" Jeg har så en ordentlig neg byhnke (?) hængende som jeg når guffen serveres lige tager en kvist af og hakker og putter i, det skulle være godt som forebyggelse mod orm har jeg hørt :)

Så altså jeg tror kun det er fantasien der sætter grænsen.... men roepiller.... det lyder da som en god ide :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #3 Dato: 06 Februar , 2010, 23:37 »
Faktisk, Wanda, har jeg taget din idé til mig, da du fortalte om den for nogle måneder siden :) Jeg har tit ærget mig lidt over at de ikke spise gulerødder eller f.eks. salat, og synes det er en super måde at få vitaminer og det hele udnyttet :)

Roepiller har jeg ikke adgang til...  :-\

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 06 Februar , 2010, 23:46 »
Christina.

Man har kun adgang til roepiller gennem køb i foderstoffen. Det er affald fra sukkerroer. Ca kr 65 for 25 kg. Og de udvider sig ca 4 gange tørstofsmængden, når de tilsættes vand.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 06 Februar , 2010, 23:49 »
Jeg gør gerne det at jeg fryser alt overskydende grønt fra dagligdagen ned, det er alt fra gulerodsender til broccolistokke og igen til de yderste blade fra salaten og kålen.

Her når det aldrig over til fryseren. Det går direkte i hønsehuset. Og til stor fornøjelse for hønsene. Grove ting som broccolistokke og gulerodsender kløves i mindre dele og så forsvinder de som dug for solen.  ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 06 Februar , 2010, 23:57 »
@Wanda : Hvis du får ubehag af hvidløg , kan du (som vi gør ) købe det i pulver eller granulat form hos den lokale andel eller måske på nettet. Det er nemt at arbejde med. Og der er til laaang tid i sådan en spandfuld !
Een ting er helt sikkert : hønsene er vilde med de der guf opskrifter  ;D
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #7 Dato: 07 Februar , 2010, 09:55 »
Mine høns gider ikke æde gulerødder der ikke er pakket ind i guf :)
Jan: Jeg bruger skam også af og til granulat, men med samme resultat. Hvidløg indeholder phenylanaminer (og det staves sikkert på en helt anden smart måde) og de kan være migrænefremkaldende. Det er også i f.eks dieselolie (hvilket jo så også forklarer hvorfor jeg altid bliver dårlig af at køre i bus ;) )
Men når jeg ved at det kan komme så forebygger jeg bare med at tage et par piller inden, så bliver det knap så slemt :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.