Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rådyr i haven  (Læst 3643 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Rådyr i haven
« Svar #15 Dato: 07 Februar , 2010, 19:50 »
Er helt enig med Ankerine.

Jeg tror det skulle være en meget syg musvåge hvis den begyndte at søge føde inde i bygningerne.

Hvis den tager småfugle ville jeg tro det er småfugle der er så'n ca 5 min fra det tidspunkt hvor man ville kalde dem et ådsel. ;D

Musvågen er for stor og kluntet til at kunne 'liste' sig ind på småfugle. Høgene klarer det via deres hurtighed og evne til at manøvrere gesvindt i luften. Det kan man vist ikke sige musvågen har forudsætninger for.

Det der efterlader rester af et festmåltid i din lade fra tid til anden er nok enten ugler eller katte.
Mvh
Erik Andersen

karina dj

• Gæst
« Svar #16 Dato: 07 Februar , 2010, 19:54 »
Ja måske har i ret, men vi har hverken kat eller ugle...og kat var det ikke, for efterladenskaberne lå på låget af gasgrukedlen...lige i åbningen af ladeporten. Det er nok en høg, og er det den, kan den godt finde sig nogle andre jagtmarker...vil ikke ha' den her!

Mon ikke måsvågen bli'r kreativ hvis den er sulten nok  <A

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 07 Februar , 2010, 19:55 »
Den er kreativ nok når det gælder fasaner, agerhøns og havehøns da!  :'(

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

karina dj

• Gæst
« Svar #18 Dato: 07 Februar , 2010, 19:56 »
Ja det er osse det jeg hører...håber ikke det er gået hårdt ud over noget hos dig Mikkel...det virker til du kender den bedre end du ønsker  :-\

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #19 Dato: 07 Februar , 2010, 20:04 »
Det undrer mig lidt at høre. Jeg vil ikke være påståelig og sige at det ikke kan forekomme, men jeg har ganske mange musvåger i området hvor jeg bor. De sætter sig til at hvile i mine spinkle kastanjetræer i min nyanlagte allé. Men jeg har aldrig haft problemer med dem eller set dem antaste andet end mus, og døde dyr (hvis man da kan antaste noget der allerede er dødt  :D).

Måske man lige skulle Google musvågen og se om man kan blive lidt klogere på den fætter.
Mvh
Erik Andersen

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 07 Februar , 2010, 20:04 »
Jeg har været heldig slet ikke at have mistet høns til andet end hunden de sidste fire-fem år, men før det skete det hvert år at enten musvågen, duehøgen, ræven, mink, mår eller andet tog høns. Musvågen har også fået sit da!

Vi har en enorm bestand af musvåger, så det er nu jeg godt kunne ønske mig at man fik tilladelse til blot at regulere en om året. Den øgede bestand har totalt gjort det af med bestanden af agerhøns. Haren har også næsten været væk, men er begyndt at komme tilbage igen, men hjælp fra os. Fasanen har også haft det meget hårdt, men vha. udsætning de sidste par år har vi fået en øget bestand igen i år, heldigvis. Jeg bryder mig bare generelt ikke om de musvåger, men dem skal der jo også være plads til ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #21 Dato: 07 Februar , 2010, 20:37 »
Nu blev jeg så nødt til at Google musvågen for at se om jeg har taget helt fejl af denne fætter, eller om det er skrønerne/myterne der fortsat giver denne smukke rovfugl et noget blakket ry.

Pyh, det ser heldigvis ud til at det er myterne der sidder for godt fast. Den er vist ikke så slem som nogle prøver at gøre den til.

I stedet for at afsløre hvad jeg stødte på i 10 - 15 forskellige indlæg om denne prægtige fugl vil jeg opfordre Jer alle til selv at Google musvågen og lære lidt om dens foretrukne menu.

Og selvfølgelig er der undtagelser i tider hvor det er knapt med føden. Det kender vi også fra mange andre arter, heriblandt Homo Sapiens.
Mvh
Erik Andersen

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #22 Dato: 07 Februar , 2010, 21:23 »
@Mikkel (jo, det var dig jeg mente :D), her i området er det helt klart jægerne, der udgør den største dødsrisiko for harer, agerhøns og fasaner. - Og musvågerne, der ofte ses med en sikkert sønderskudt fasan eller hare på en mark. Men det kan den altså ikke selv præstere med det næb og de kløer. Den er helt klart til småvildt såsom mus og padder - og så æder den ådsler. Jeg har vist tidligere nævnt at min svoger er overbevist om at musvåger dræber katte. Fordi han har set en musvåge sidde og pille i et kattelig - i vejkanten. To gange. Men det er en lidt svag bevisførelse. Jeg vil heller ikke påstå at der ikke er musvåger, der kan tage andet end mus. Men ligefrem høns.... hvordan skulle den gøre det - med en "vingekantslag"? ::)
Prøv at google!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 07 Februar , 2010, 21:34 »
Altså jeg har selv set det hele. Jeg lukkede hønsene ud en morgen, og da jeg kom hjem fra skole sad musvågen og pillede i to døde høns i hønsegården :).. Det er meget muligt at i ikke tror mig. Agerhønsene vi lukker ud finder vi også rundt omkring, eller resterne som dunbolde :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #24 Dato: 07 Februar , 2010, 21:54 »
Jo Mikkel, jeg vil godt tro at du ser musvågerne ved de døde fugle/harer/katte. Men har du set dem reelt slå noget ihjel? Her er det høge og falke der står for "mordene" - og musvåge og glente der rydder op. Duehøgen, f.eks., piller kun det bedste af brystkødet - og så tage katte og musvåger resterne. Men det kan da være at I har nogle særligt ondsindede musvåger hos jer........... Her sidder de ofte og kigger på høns og duers liv - men de har aldrig rørt nogen.
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #25 Dato: 07 Februar , 2010, 22:15 »
Min opfattelse af musvågen og dens jagtmetoder er, at den sidder og 'spotter' sig et bytte på afstand, som den så går på vingerne for at slå kløerne i, og flyve videre med til et mere egnet sted, hvor den i ro og mag kan fortære byttet.

Så Mikkel, hvis du har fundet musvågen i hønsegården, i gang med at pille et par høns, ville jeg umiddelbart tro at du skal søge synderen for hønsenes skæbne andetsteds. Musvågen tror jeg, har spottet et ådsel i hønsegården, som det har været for fristende bare at lade ligge.

Som Ankerine spørger - har du faktisk set musvågen angribe levende høns, harer, agerhøns, fasaner eller lignende store dyr?
Det har jeg ihvertfald ikke.
Mvh
Erik Andersen

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #26 Dato: 07 Februar , 2010, 22:27 »
Vi er vist kommet lidt væk fra rådyrene???
Det faldt mig lige ind at småfuglene basker lystigt rundt om foderbrættet selv om der sidder tre musvåger i vores høje træer lige ved siden af. Når høgen kommer - så er der INGEN småfugle at se i lang tid. Jeg tror ikke, de har dårlige erfaringer med musvåger.....
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 08 Februar , 2010, 12:07 »
Jeg har set dem slå ned på dværghønsene her, så jo. I dette tilfælde gik jeg ude, og havde vist lige samlet æg. Kort efter sad musvågen og spiste i hønsegården, så jeg tror næppe at der har været et andet dyr og slå dem ihjel først :)

Men rigtigt. det er lidt langt væk fra rådyrene ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #28 Dato: 08 Februar , 2010, 17:51 »
Mikkel, skal det forstås sådan at du IKKE har set en musvåge slå dværgkyllinger ihjel - men spise dem? Prøv at google dem - de lever af mus, padder, biller, regnorme og ådsler. Ellers har I nogle specialtrænede musvåger hos jer. Eller andre rovfugle, der ligner? En af vores venner har fasanopdræt som en del af driften på sit gods. Han mente også at musvågerne var et problem. Han skød adskillige. Indtil en spurvehøg sad fast i et hegn. Så var det faktisk sådan én han havde set jagte fasankyllinger flere gange....
Nå, skal vi lade dette ligge og gå tilbage til rådyrene? Men husk at google ;D
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

GKV

• Gæst
« Svar #29 Dato: 08 Februar , 2010, 17:59 »
Da vi boede som nabo til skoven oplevede vi, at en rovfugl slog ned på vore halvstore kyllinger!!!! Den var stor og vi troede i første omgang det var en musvåge, men fandt senere ud af at det var en rød glente.

Den sad oppe i et træ og holdt øje med det hele.

Den nåede at tage halvdelen, for i starten opdagede vi det ikke, for kyllingerne voksede jo hurtigt og fyldte meget, vi havde 100 stks, men endte op med 50. Derefter hed det hønsegård med net over.

Den slog simpelthen ned, greb dem med kløerne og fløj afsted.

VH Gunni.