Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: at tage dem op i vingerne..  (Læst 5503 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
at tage dem op i vingerne..
« Dato: 05 Februar , 2010, 08:40 »
Hej, jeg har et spørgsmål. Min veninde har hentet 4 høns ude hos en som tog dem op i VINGERNE. Han sagde at det kunne man sagtens, det kunne de godt klare. Det kunne jeg da aldrig i mit liv finde på  :o hun var også lidt stødt over dette. Vi er begge nybegyndere i det med hønsehold - så vil lige høre om det bare er os?? Der henter hun ikke høns igen.... men nu får de 4 da et godt hjem i det mindste.

Vigge

Susanne

  • Gæst
Sv: at tage dem op i vingerne..
« Svar #1 Dato: 05 Februar , 2010, 09:20 »
Jeg har faktisk selv set det samme. For nylig. Jeg hentede tre høner hos en erfaren mand. Han tog dem også i vingerne - altså helt inde ved kroppen.

Forfra og bagud - hvis jeg lige kan få det forklaret. Tommelfingeren på den ene side, langefingeren på den anden og pegefingeren ind imellem.

Hønerne forholdt sig fuldstændig roligt, mens de blev transporteret på den måde.

Jeg har selv praktiseret dette greb siden, og jeg udgår flaksende høner, der prøver at baske sig fri i mine arme (og mine briller blir på min næse  :D )

Så jeg tænker, det er en god måde.

Jeg ved dog ikke om det var helt sådan, din venindes oplevels var. Måske har sælgeren taget hønen længere ude i vingerne - og det lyder ikke så godt.

« Senest Redigeret: 05 Februar , 2010, 10:38 Fra Susanne »

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: at tage dem op i vingerne..
« Svar #2 Dato: 05 Februar , 2010, 09:23 »
hm.... sådan håndtere min svigermor altid sine høns og sådan har hun nok lært det hjemmefra. Hendes høns (landhøns, dværgwyandotter og toppede hollændere) ser ud nok ikke ud til at lide nogen skade ved det, meeeen jeg kunne nu ikke finde på at løfte mine tunge høns på den måde - ville da være alvorligt bange for at orpernes vinger skulle gå af led. Så gemalen har pænt måtte lære at bære hønsene under armen  /o, hvilket jo ikke er særlig kompliceret når de er tamme og villigt lader sig fange og bære  ;D.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
Sv: at tage dem op i vingerne..
« Svar #3 Dato: 05 Februar , 2010, 09:28 »
Ja det måsker derfor han gjorde det sådan - de var slet ikke tamme.... tak for svar begge to  ;D

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: at tage dem op i vingerne..
« Svar #4 Dato: 05 Februar , 2010, 18:02 »
Sådan har jeg altid taget mine fjerkræ ...og så lige en hånd til at støtte under bugen.

Altså bortset fra de pyller der helst vil sidde PÅ armen,skuldre osv.

Men man har god kontrol over dem ...vrider intet af led..... Taber dem ikk osv
Med venlig hilsen Søs

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: at tage dem op i vingerne..
« Svar #5 Dato: 05 Februar , 2010, 22:44 »
Jeg har faktisk selv set det samme. For nylig. Jeg hentede tre høner hos en erfaren mand. Han tog dem også i vingerne - altså helt inde ved kroppen.



Det er også sådan jeg gør det hvis det er en 'urolig' høne eller hane - men samtidig støtter jeg med min anden arm under deres fødder så den står på min arm..
De rolige høns har jeg 'under armen' så de sidder på min underarm og 'resten' af armen er rundt om ryggen  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: at tage dem op i vingerne..
« Svar #6 Dato: 06 Februar , 2010, 00:00 »
Da jeg fik mine fire hybrider blev de også løftet sådan af ham jeg købte dem af, da de dengang var lidt vilde og forfjamskede. Tror ikke der sker noget ved det. Tror egentlig også vingerne er stærkere end vi umiddelbart tror (mht. vægten holder de jo trods alt til at hønsene flyver).

Hermed ikke sagt at man ikke skal understøtte dem, når man løfter dem i vingerne. Personligt synes jeg da heller ikke det er den bedste måde. Jeg har nu normalt mine under armen når jeg har behov for at løfte dem.
Mvh

Claus

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: at tage dem op i vingerne..
« Svar #7 Dato: 06 Februar , 2010, 08:10 »
Jeg tageg hånden under hønen med tommel- og lillefinger på ydersiden af benene og de tre andre finger på maven (altså af hønen *f ). Og jeg tager fat forfra. så har man dem i et godt sikkert greb, og de føler sig trygge. Evt. kan man holde den anden hånd over vingerne. Man kan sagtens bære en høne i hver hånd på den måde, i hvert fald dem jeg har i dværgstørrelse.
Metoden har jeg lært af de "gamle" i vores lokale klub.  <E
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Susanne

  • Gæst
Sv: at tage dem op i vingerne..
« Svar #8 Dato: 06 Februar , 2010, 08:25 »
Det lyder også som en god metode, Marianne!

Men basker de ikke med vingerne ? Altså hvis det er en lidt skræmt høne, der skal indfanges og derforer utryg ?

Metoden ville ikke kunne bruges på mine nye store høns. Men sagtens på de gamle silkehøns.

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: at tage dem op i vingerne..
« Svar #9 Dato: 06 Februar , 2010, 08:35 »
Hø hø , nok ikke lige Mariannes høns , de er hinsides normalt håndtamme. Jeg syntes mine var okay tamme , det er de ikke når jeg sammenligner med Marianne - hun kan liiige det der ekstra, det er dejligt at opleve  ;D
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: at tage dem op i vingerne..
« Svar #10 Dato: 06 Februar , 2010, 08:42 »
Susanne, så kan man bare lige holde den anden hånd hen over, men det er nu sjældent de basker. Hvis du lægger mærke til dem der håndterer høns ind og ud af udstillingsbure, så er det sådan de gør.
Tak, Jan, jeg holder jo bare af mine høns  ;D det kan de sikkert mærke.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: at tage dem op i vingerne..
« Svar #11 Dato: 06 Februar , 2010, 09:44 »
Sårn en 5 kg´s ting der ikke er vandt til at blive håndteret kræver nu lige at man holder ordenlig ved  ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: at tage dem op i vingerne..
« Svar #12 Dato: 06 Februar , 2010, 10:32 »
Jeg har lagt mærke til at mine høns "fryser" hvis jeg lægger en "fast hånd" på ryggen af dem. De kan jeg som regel sagtens komme til hen på eftermiddagen. Så sidder de helt stille og kan let tages under armen. Det skal lige siges at mine høns ikke er håndtamme (kun min Barnevelder hane fra Henriette Hall - han er virkelig en "kælepot").

Hvis jeg forsøger at fange en på et tidspunkt med stor aktivitet i hønsehuset, så er det også med en vældig basken og ind imelle er jeg da også nødt til at gribe efter en vinge, men lige så snart jeg kan komme til at lægge min hånd på ryggen af hønen så sidder den stille.
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Susanne

  • Gæst
Sv: at tage dem op i vingerne..
« Svar #13 Dato: 06 Februar , 2010, 10:41 »
Susanne, så kan man bare lige holde den anden hånd hen over,

Den går altså bare ikke altid. F.eks. med en stor, skræmt, baskende, arrig italienerhane. Kan jeg berette her fra det nordjyske.

Min brillestang er stadig skæv, men rifterne på min venstre hånd er ved at hele :D

(Det var efter denne omgang, at jeg kom i tanke om "førergrebet" - og jeg er nu dybt taknemmelig for at have lært det)

« Senest Redigeret: 06 Februar , 2010, 11:10 Fra Susanne »

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: at tage dem op i vingerne..
« Svar #14 Dato: 06 Februar , 2010, 10:50 »
Vi går aldrig og nusser med vores høns. De kommer tæt på ja, men det er så det.

Når vi skal have fat i dem, er det oftest i forbindelse med slagtning og så tager vi dem i vingerne. Det går hurtigt og vi har et sikkert greb, så ingen kommer til skade.

En nok så sød moskusandrik bliver let en satan når han skal bæres til huggeblokken, så er det med at have fat. Ellers river de en til blods.
Hilsen Susanne