Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Orpington og befrugtning...  (Læst 9428 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Orpington og befrugtning...
« Dato: 04 Februar , 2010, 13:26 »
Jeg mener at have læst, at nogle orpington-ejere har "plysset" deres høns lidt omkring kloaken, for at få en højere befrugtning, fordi hanen ellers godt kunne ramme forbi? Har det noget på sig, eller er det bare lidt "hønsestue-snak"? ;D

For ellers kan det da være man skulle i gang med saksen, når vejret bliver varmere ::) ;D

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
Sv: Orpington og befrugtning...
« Svar #1 Dato: 04 Februar , 2010, 13:31 »
Et godt råd jeg selv bruger.Konen har tit set underlig ud nu når jeg plukker Brahma damerne i bagdelen  ;D
mvh Jesper

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 04 Februar , 2010, 13:45 »
Av, plukker du dem ligefrem? Nå, men dejligt at kende tippet, det vil jeg forsøge mig med senere på året...dog med en saks. Skulle jo nødigt blive uvenner med dem, de er ret store, synes jeg! ;D

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 04 Februar , 2010, 13:46 »
Forresten...måske dumt spørgsmål *r Men er det kun damerne der skal plukkes? *r Kan hanen alt det han skal, uden at blive studset? *r

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 04 Februar , 2010, 13:52 »
Christina: Hanen skal også ha en omgang ;)

Jeg har endnu ikke haft succes med nogle af de orpingtons jeg har haft..men hænger stadig i..for de er så flotte..men befrugtningen er som regel ikke noget af råbe hurra for

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #5 Dato: 04 Februar , 2010, 14:10 »
Gør det ikke frygteligt ond på hønerne at blive plukket? Hvor meget plukker i af?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 04 Februar , 2010, 14:17 »
Jeg kunne ikke få mig selv til at plukke,,jeg klippede kun lidt..måske derfor der ikke gik så godt..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 04 Februar , 2010, 14:21 »
Jeg har hørt at hvis man kun klipper, så er der nogle små hårde stubbe tilbage som vil stikke hanen, så han ikke få lyst til at hoppe på hønsene igen. Derfor skal de plukkes.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 04 Februar , 2010, 15:42 »
Ja det skulle jo gerne være en behagelig hmm tur for hanen ;D Ellers mister han hurtigt lysten <H
mvh Jesper

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 04 Februar , 2010, 21:14 »
Hehe....kan godt se din pointe... :D Men uhh...det ved jeg nu alligevel ikke om jeg kan få mig til  ::)

Tror måske jeg venter og se hvordan befrugtningen ser ud, når de begynder at lægge æg igen ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 04 Februar , 2010, 21:38 »
Jeg synes umiddelbart at det er lidt sløjt for en race og også for værdien af racen som race, hvis den er kommer derhen hvor den ikke kan reproducere uden at vi mennesker skal hjælpe til.

En ting er at vi vælger kunstig rugning. Det synes jeg er helt i orden da man ikke kan få høns til at skrukke lige præcis når man synes det er tid at gå i gang med kyllinger. Og en høne kan heller ikke udruge lige så mange æg som en maskine.

Men at skulle hjælpe med befrugtningen af æg, er for mig et dårligt tegn.

Dette skal ikke ses som en indvending mod de som hjælper som beskrevet i andre indlæg, men blot tages som et synspunkt.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #11 Dato: 04 Februar , 2010, 22:24 »
Jeg synes umiddelbart at det er lidt sløjt for en race og også for værdien af racen som race, hvis den er kommer derhen hvor den ikke kan reproducere uden at vi mennesker skal hjælpe til.

En ting er at vi vælger kunstig rugning. Det synes jeg er helt i orden da man ikke kan få høns til at skrukke lige præcis når man synes det er tid at gå i gang med kyllinger. Og en høne kan heller ikke udruge lige så mange æg som en maskine.

Men at skulle hjælpe med befrugtningen af æg, er for mig et dårligt tegn.
Hvordan går det med dine høns' reproduktion, når du ikke hjælper til? Lader du dem ruge selv eller bruger du maskine? Ved du hvor mange befrugtede æg du har? Og hvor mange af dem bliver til kyllinger?
Jeg har heller ikke forestillet mig at jeg vil plukke eller klippe fjer af mine, men jeg er da lidt spændt på hvordan det kommer til at gå  <L Skal jeg mon ud at købe kyllinger om et par år for at undgå at min bestand dør af alderdom  ::)  <:
Mvh. Tanja
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 04 Februar , 2010, 22:48 »
Sidste resultat var fra en skruk silke der fik 6 æg. 5 klækkede, det sjette var en nitte.

Desværre var jeg ramt af andre uheld med dette lille december-kuld. En var blevet klemt til døde under klækningen. Den var ude af skallen, men tilsyneladende trådt/ligget ihjel. 3 druknede/frøs ihjel da de sprang op på kanten af drikkeskålen i drikketårnet til de voksne høns og faldt i det iskolde vand, i stedet for at drikke af deres ejet lille drikke'tårn' som serverer vandet i gulvhøjde. Så kun en bitte kylling tilbage, men det er jo så ikke pga befrugtningsprocenten.

Som skrevet i det tidligere indlæg forsøger jeg ikke at irettesætte dem som hjælper deres høns til højere befrugtningsprocent. Det bekymrer mig blot at det i nogle tilfælde er nødvendigt.
Mvh
Erik Andersen

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 04 Februar , 2010, 22:58 »
Tror alle racer har deres problemer:Orpington-kochin har deres mange fjer der er i vejen(skønno racer)De toppede hollænder kan til tider ikke se hønen etc Brahma kan også have deres problemer.I år er mit problem en KÆMPE hvid-sort columbia hane der ikke fysisk er i stand til at komme op på hønerne.Jeg håber dog en hønesadel kan hjælpe men tror bare ikke helt på det.Han er Tysk og er efterhånden sikker på han har været på hønse krudt for at opnå den størelse han har.Han er ikke et år gammel og har pt intet sex liv+gårikke mega godt.Han har gode og dårlige dage ,dog flest gode efter jeg er begyndt give ham mangan.Han er blevet pumpet så hårdt at knoglerne ikke er nået at følge med.På plus siden er min  hvid-blå columbia hane meget aktiv ,men hønsene mener ikke han må få mere end en tur om dagen.Det er altså ikke altid os haners skyld ;D

mvh Jesper

mvh Jesper

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #14 Dato: 04 Februar , 2010, 23:07 »
Orpington's kan godt klare befrugtningen selv, bare lad være med at fede dyrene op, og for alt i verden, hold dem rene bagi, så der ikke er sammenklistrede fjer, så skal det nok gå.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.