Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rugemaskine, hvad synes i?  (Læst 11895 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Rugemaskine, hvad synes i?
« Dato: 04 Februar , 2010, 12:19 »
http://www.benie.dk/H%C3%98NS/Rugemaskine/Rugemaskine.html?gclid=COqNobjH2J8CFdMu3godmUtDGw

Den ser ikke så fancy ud som de andre jeg har kig på, tilgengæld er den billig og ser også ud til at være billig i drift.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
Sv: Rugemaskine, hvad synes i?
« Svar #1 Dato: 04 Februar , 2010, 18:46 »
Du skal blot være opmærksom på at maskinen er en fladruger, temperaturen er mere ens i hele maskinen med en motorruger.

Susanne

• Gæst
« Svar #2 Dato: 04 Februar , 2010, 19:06 »
Jeg har ikke meget erfaring i rugemaskineri, men vil forsigtigt anbefale ocatagon. Den er rimelig i pris, og det er en motorruger.

Jeg købte min sidste år og  har ruget i den to gange - med fint resultat.

Hvis jeg skulle købe en maskine nu, ville jeg købe den samme igen.

Den er et par hundrede dyrere end den, du har kig på - og den kan kun tage 24 æg, så måske opfylder den ikke dit behov. Men god og stabil - det er den i hvertfald!

http://www.dyrenesnetto.dk/product.asp?product=2027

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #3 Dato: 04 Februar , 2010, 19:30 »
Det aller aller aller vigtigste i en rugemaskine er termostaten. Er den i orden, skal du nok få et godt resultat..

At den er billig i drift skal du ikke lægge så meget i. Det vigtigste er at temperaturen er stabil. Det aner jeg ikke om den er i denne maskine, så jeg kan desværre ikke sige hverken godt eller skidt. Men fokuser på termostaten og at temperaturen er stabil.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 04 Februar , 2010, 20:10 »
Kender heller ikke rugemaskiner ,andet end model køleskab - min skal til gengæld have en anden og bedre thermostat i morgen , for lige pludselig er den total ustabil - så Finn har ret : thermostaten skal ihvertfald være god !
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 04 Februar , 2010, 20:18 »
En god termostat kunne være denne fra America :

http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=1299

Den er nem og tilslutte og virker efter hensigten, lidt dyr men meget stabil.

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #6 Dato: 04 Februar , 2010, 20:21 »
Den du har kik på minder mig om min fra "Amerika" i Thisted. Den har jeg haft store problemer med ind imellem med at styre rugetemperaturen.  :( Så hold dig fra den. Jeg vil ihertfald ikke købe den igen.
mvh. Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 04 Februar , 2010, 20:25 »
Måske har jeg bare været heldig ! Jeg fik fat i en og monterede den på min Matador ruger, den køre uden problemer og svinger ca. o,2 grad.

Offline Jens Hyldvang

• Bruger
« Svar #8 Dato: 05 Februar , 2010, 13:10 »
Må jeg i den forbindelse anbefale denne: http://www.chickenhouse.me/24-egg-r-com-incubator-king-suro-157-p.asp.

Den er med automatisk vending og fugtighedsstyring. Kan dog kun indeholde 24 hønseæg. Den er udstyret med engelske strømstik, men disse er meget nemme at skifte til danske.

Jeg bestilte maskinen en onsdag kl. 12.55. 10 min. senere fik jeg besked om at varen var blevet "dispatched" (afsendt). Det lød lige friskt nok, men der kom en fragtmand med pakken fredag formiddag 2 dage senere, så der har nok været noget om det.  /o

Jeg har testet temperaturen med et ret præcist rugetermometer og det ser ud til at termostaten fungerer ganske glimrende. (Jeg er dog kun halvvejs gennem første rugning, så jeg har endnu ingen praktiske erfaringer at bygge det på)

Firmaet ligger i UK, så der bliver ikke lagt alle mulige afgifter oveni. Det kostede £12 i fragt - tør ikke helt sige, hvordan de beregner moms o.lign i UK, men den kom i hvert fald til at koste £164 alt inkl. (hvilket svarer til ca. dkr. 1.400,-)

/Jens

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 05 Februar , 2010, 14:13 »
Den ser fin ud, Jens, jeg glæder mig til at høre om dit resultat  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #10 Dato: 05 Februar , 2010, 17:06 »
Når snakken falder på rugemaskiner kan jeg virkelig anbefale denne:

http://www.buy-incubators.co.uk/index.php/fuseaction/shop.category/categoryid/108

Ligeledes god service - fik maskinen ca. en uge efter jeg havde bestilt. Virker meget solid og er meget rengørings venlig. Total fuldautomatisk, man skal kun fylde vand på ca hver tredje dag. Temperaturen og fugtighed indstilles elektronisk. Maskinen kan tage 20 store hønseæg. Chekkede temperaturen med 2 alm. elektroniske termometre til mennesker, den var meget nøjagtig og ensartet i hele maskinen.

Har kun udruget én gang. 10 maran æg (som alle var befrugtede) - 9 kyllinger blev udruget hvoraf 6 kom ud. Dette muligvis pga. jeg prøvede "tør" rugning med 35% fugtighed i de første 18 dage. Vil nok hæve fugtigheden til maran æg næste gang.

Mvh

Claus

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #11 Dato: 05 Februar , 2010, 17:14 »
@ Bjørn. Ud fra det du skriver er jeg lidt bange for at være blevet misforstået. Jeg taler om selve maskinen, som minder mig for meget om Americas fladruger Termo tror jeg den hedder, og det er den jeg ikke kan styre temperaturen i, og slet ikke hvis temperaturen i rugerummet svinger nogle grader.
mvh. Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #12 Dato: 05 Februar , 2010, 17:56 »
Min nye maskine er magen til Kaffkas. Den blev bestilt i England og kom efter 2 dage.  /o Glæder mig over at du har haft et rimeligt godt resultat med den, for jeg har ikke set andre skrive om den. Jeg tør nu ikke begynde at ruge endnu, for jeg ved ikke om æggene når at få frost, selv om jeg henter dem ind 2 gange om dagen.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 05 Februar , 2010, 19:54 »
@ Bjørn. Ud fra det du skriver er jeg lidt bange for at være blevet misforstået. Jeg taler om selve maskinen, som minder mig for meget om Americas fladruger Termo tror jeg den hedder, og det er den jeg ikke kan styre temperaturen i, og slet ikke hvis temperaturen i rugerummet svinger nogle grader.
mvh. Egon

@ Egon.  ;D Ja ! vi gik da vist lidt skævt af hinanden der  ;D Men jeg giver dig ret, Therbo maskinen er ikke for stabil i temperaturen, især ikke efter nogle ganges brug, de gamle runde blik fladrugere var heller ikke "sjove" at få til at holde temperaturen, og som du nævner svinger de rimeligt kraftigt med rum-temperaturen, det samme problem havde jeg med min Matador ruger som faktisk kun er en plastkasse uden isolering, det har den nye digitale termostat afhjulpet, den orginale elektroniske termostat måler temperaturen i toppen af maskinen, den nye måler i toppen af æg højden.