Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sikring mod rotter/ræve?  (Læst 12900 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
Sikring mod rotter/ræve?
« Dato: 04 Februar , 2010, 10:50 »
Hvordan sikrer man sin hønsegård mod rotter? Jeg har et gammelt hønsehus uden nogen sikring overhovedet... Jeg har haft problemer med rotter der har gnavet sig gennem betongrunden og ind for at spise hønsefoder. Jeg har haft fyldt hullerne med cement igen men de gnaver jo bare igennem igen.. Derudover er der også huller og sprækker i siderne af huset (træ).
Jeg har læst at man skal grave hønsenet ned i 30 cm dybde hele vejen rundt om hus og gård for at undgå rotter graver sig ind. Og 60 cm for ikke at ræve graver sig ind..
Jeg har endda læst om en der gravede 30 cm ned og lavede en grund hvor hele bunden blev dækket af hønsenet inden der blev støbt og bygget hus ovenpå (så meget vil jeg altså ikke gøre ud af det) men jeg vil jo gerne holde udyrene ude. Men selvom jeg graver net ned kommer de da bare igennem selve huset.. ??? Min erfaring er lidt at hvis de vil ind skal de nok finde en løsning- de er nogle snu sataner. Jeg lægger selvfølgelig gift i rør i bygningerne her, for på den måde at komme dem til livs.
1stk Kochin hane "Hermand" + 2 høns
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund
1 dejlig datter og en pragtfuld manse, og nu også en lille søn!!!

Offline viktor

• Passiv bruger
Sv: Sikring mod rotter/ræve?
« Svar #1 Dato: 04 Februar , 2010, 11:02 »
Når du fylder rottehullerne med cement, er det en god idé at blande skærver i. De kan trods alt ikke grave sig gennem granit.
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 04 Februar , 2010, 13:26 »
Hvis du på et tidspunkt planlægger nyt, er det en rigtig god idé at hæve huset. Mit er klodset op på tre lag herregårdssten,, så er der for lyst til at rotterne har lyst til at bo under huset.
Det er også vigtigt at rotterne ikke kan komme til foderet. Al mit foder står i store plastik tønder med tætsluttende låg. Endelig er det vigtigt at holde en god hygiejne både i hus og gård, så rotterne ikke har noget spiseligt at komme efter om natten.
Jeg har endnu aldrig haft rotter i eller omkring mit hønsehus (7-9-13)
Men hvis du ikke allerede har kontaktet kommunens rottemand, så se at få det gjort (det skal man faktisk) og så kan han komme og klare problemet for dig.
« Senest Redigeret: 04 Februar , 2010, 16:05 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 04 Februar , 2010, 14:22 »
Altså  omkring rotterne , så er de allerede nævnte råd gode. Hvis du ikke har katte : anskaf det   ;D  Jeg havde rottefænger her i efteråret , han er glad for den stress faktor de udgør for rotterne - rotter h a d e r stress.
Her på egnen er vi meget generet af den store halsbåndmus - laaang hale (forveksles med rotte) de er også nogle være krapyl : vandrør , elinstalationer osv de står ikke tilbage for noget som helst. Nogle af dem er så store at smækfælden løber de bare afsted med ... så dem der er angrebne af den mus ,har snor i fælden !

Ræven :   e l h e g n ............

jan
« Senest Redigeret: 04 Februar , 2010, 14:31 Fra hanegalgak »
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 04 Februar , 2010, 16:28 »
Men hvis du ikke allerede har kontaktet kommunens rottemand, så se at få det gjort (det skal man faktisk) og så kan han komme og klare problemet for dig.

hej jeg har masser af kontakt tro mig. jeg plejer bare at få poserne med gift og derefter selv skære rør til at sætte dem fast i( så ikke hund og kat kan få fingrene i det) så det er ikke fordi jeg ikke gørnoget for at komme af med dem. Men nu har sommeren jo været lang og varm og vi er i gang med en stor ombygning så der har ligget alt muligt godt de har kunnet lave rede i. Vi har ryddet det meste væk nu og vi kan da også mærke en stor forskel. håber den meget kolde vinter kan hjælpe med at gøre bestanden mindre.
1stk Kochin hane "Hermand" + 2 høns
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund
1 dejlig datter og en pragtfuld manse, og nu også en lille søn!!!

Offline Makasi

• Passiv bruger
  • En fugleglad gås c",)
« Svar #5 Dato: 06 April , 2010, 20:44 »
Ja, se det var en god tråd for begynder-mig at falde over  /o
Jeg er stadig helt grøn og skal samle mig aaaaalle informationer (har allerede skyndt mig at pløje de gode artikler igennem ude i siden - men synes stadig personlige erfaringer taler mere til mig).

Hvad katte angår, så kan jeg godt skrive under på at de er gode at ha'!

Da vi flyttede ind i huset her for tre år siden, var der sgu både rotter og mus (mus også inde)  :-X
Men for to år siden fik vi så to voksne katte, og nu ser vi ikke skyggen af en rotte, og musene...? Joooeh, dem ser vi masser af - men kun som offergaver på måtterne til os  ;D

Nu håber jeg så bare ikke at sådan et par dræber-katte vil gøre livet surt for eventuelle høns i haven  :-\ Meeen er sikker på jeg kan falde over nogle gode tråde herinde hvor der står lidt om det  ;)
Høns - vagtler (dværg-, tekhas-, almindelige) - diamantduer - parakitter (græs-, konge-, bjerg-, barnardi-) - spurvepapegøjer - gæs - kanariefugle - deguer - katte - får (texel/gottland) - fisk - melorme - bier

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 07 April , 2010, 08:02 »
Katte plejer nu nok at kunne lære at hønsene "hører", vi har to katte, og vores høns er ikke bange for dem, ligesom kattene ikke gør dem noget, men kommer der en fremmed kat ind i haven, så bliver der skældt ud og kaglet.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Signalhorn

• Passiv bruger
    • Fra burhøne til urhøne
« Svar #7 Dato: 07 April , 2010, 10:38 »
Kan tilslutte mig de gode råd, du allerede har fået. Prøv også at se efter, om der er gemmesteder både inde og ude. Rotter vil gerne færdes langs eller under noget. Så hvis du stiller noget opad mure, gør du rotterne rigtig glade. Det samme gælder vegetation. Skal du opbevare noget i hønsehuset, så hæv det over jorden. På gamle stole f.eks. Ellers sæt hylder op. Kort sagt, sørg for, at rotterne ikke kan finde trygge gemmesteder.
Johan Gadegaard