Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er sand bedre end "dybstrøelse"?  (Læst 2420 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
Er sand bedre end "dybstrøelse"?
« Dato: 03 Februar , 2010, 12:03 »
Hej jeg har strøelse i hønsehuset og muger når der bliver et lille tæt lag. Er det bedre at de går i sand? og er det så alm sand eller noget specielt? Hvis de går i sand hvordan kan de så holde varmen om vinteren og roder de ikke bare det hele væk fra gulvet? ???
1stk Kochin hane "Hermand" + 2 høns
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund
1 dejlig datter og en pragtfuld manse, og nu også en lille søn!!!

Offline The Mother

• Mangler profiloplysninger
0
« Svar #1 Dato: 03 Februar , 2010, 12:18 »
0
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 12:18 Fra The Mother »

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Er sand bedre end "dybstrøelse"?
« Svar #2 Dato: 03 Februar , 2010, 12:35 »
Jeg har sand på gulvet i hønsehuset og under siddepinden. Det virker perfekt for mig - jeg bruger ca. 5 minutter hver dag til at fjerne klatter på gulvet og under siddepinden, det er super nemt.

Jeg har haft høns i næsten et år og kun én gang har jeg gjort "hovedrent" og brugt den store rive til at rive snavs sammen med og skovle ud, men jeg tog langt fra alt det gamle sand ud - måske 1/4 af det og så supplerede jeg bare med rent sand igen.

Mine høns har aldrig rodet sandet helt væk nogen steder så det er ikke noget problem og det virker somom de sagtens kan holde varmen her om vinteren også.

Når man bruger sand og "gør rent" hver dag undgår man også den fæle lugt af gammelt hønsemøg som jo virkelig kan bide i næsen. Den har jeg slet ikke her - stor fordel!

Et lille tip vil være at bruge det fineste sand du kan finde, det grove "støbesand" har det med at klumpe sammen og blive helt hårdt hvis det bliver lidt fugtigt et sted, f.eks. hvis en høne har diarre - det er nemmere at fjerne i fint sand.
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline viktor

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 03 Februar , 2010, 13:12 »
Jeg bruger vårbyghalm... det suger godt, og det varmer osse... samtidig tager det ammoniaklugten. Og så kan hønsene virkelig skrabe igennem.
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 03 Februar , 2010, 13:24 »
Jeg bruger også byghalm, for det er nemmeste for mig. Har det jo alligevel til gederne, og før til hestene.

Jeg bruger spåner til kyllinger og ville egentlig også helst bruge det til alle hønsene, meeeen det bliver alt for dyrt i længden. For spåner er mere sugende og l... klumper sammen i dem.
Den skal dog være spåner til hest for der er mindre støv i, end f.eks til svin.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #5 Dato: 03 Februar , 2010, 13:55 »
Jeg bruger sand, lige som mortends, da jeg simpelthen ikke har hverken tid eller lyst til at lave den der "i bund" udmugning særlig tit. Desuden er det billigere, fordi der næsten ikke bliver brugt noget sand, idet man bare kan nøjes med at rive klatterne sammen :)

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #6 Dato: 03 Februar , 2010, 14:03 »
Jeg bruger halm, da hønsemøget skal bruges til kompost senere hen på året hvis vi altså får noget forår ???

Hønsene kan også godt lide at skrabe i halmen og så hoder det jo på varmen. De har en tendens til at skrabe det rundt men så tager jeg bare greben og flytter det. Jeg har på grund af vejret ikke muget ud endnu, men når sneen er væk og jeg kan se hvor jeg lægger møget så skal der bundmuges. Som det er nu drysser jeg rent halm ud et par gange om måneden. Det fungerer fint her indtil videre.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 03 Februar , 2010, 14:25 »
Hos os går de på grus og så med halmstrøelse oven på.....
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #8 Dato: 03 Februar , 2010, 14:26 »
Samme princip som Johanne. Bare med hø. (Det kunne jeg få gratis.) Plejede (dengang der var noget der hed tøvejr) at muge i bund ca. 1 gang om ugen, men nu er det bundfrosset, så der kommer bare nyt hø ovenpå. Heldigvis lugter det ikke i frostvejret :P
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 03 Februar , 2010, 15:35 »
Jeg bruger også sand, og det har jeg gjort stort set alle de år, jeg har haft høns. Det er bare så nemt at holde. Jeg har en lille børne-løvrive, og river klatterne fra møgbrættet ned i en spand, og de ganske få klatter på gulvet rives sammen og op på en lille graveske og i spanden. Klatterne tømmer jeg ud i min kompost sammen med diverse køkkenaffald.
Jeg river klatter sammen dagligt, og der er altid lækkert i mit hønsehus, det er kun om morgenen, lige når jeg lukker dem ud, at det kan lugte noget.
Sandet er ganske almindeligt sandkassesand eller flisesand (det orangefarvede).
Fordelen ved sand, er at hvis der er en lidt våd klat, lægger sandet sig som en hinde uden om klatten, når man river det sammen, og desuden er sandet utrolig drøjt.
Mine høns er stort set aldrig i huset, så de er ligeglade med om der er noget at skrabe i.
Jeg tømmer huset helt for sand en gang om året, hvor jeg også vasker og kalker huset. Inden jeg lægger frisk sand på gulvet, strør jeg lidt Stalosan på gulvet. Sandlaget er vel 1½-2 cm tykt. På møgbrættet er det lidt mindre.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mette Marie Andersen

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
« Svar #10 Dato: 03 Februar , 2010, 16:00 »
Mine går på spåner. Jeg tager klatter fra skidepladen stort set hver dag (bruger sådan en kattebakkeskovl). Under normale omstændigheder muger jeg hele herligheden i bund ca. 1 gang om måneden. Men i øjeblikket hvor der er sne muger jeg i bund ca 1 gang om ugen, da mine prinsessehøns slet ikke vil ud i den kolde sne ::) Så går der jo altså nogen spåner til i øjeblikket. Heldigvis køber jeg dem temmelig billigt  /o
Det jeg muger ud ryger på komposten og videre til urtehaven efter kompostering (jeg skal dog huske at give kalk sammen med den kompost, da spånerne er af gran og dermed sure).
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline morten

• Bruger
« Svar #11 Dato: 03 Februar , 2010, 16:54 »
hvis man har haft problemer med kalkben er det en god ide kun at bruge sand, for miderne kan leve videre i spåner og lign.
2 stammer af trefarvet sussex, stor race

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #12 Dato: 03 Februar , 2010, 20:06 »
Jeg bruger halm, hønsene elsker og skrabe i det og så ser det så godt ud når man lige har gjort rent. Jeg plejer at tage under pindene hver uge og så skubber jeg det rene op under, og så muger jeg helt hver måned, men pga frosten venter jeg og muger hver 3 uge ca eller når det lugter. Helt små kyllinger får savsmuld.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 03 Februar , 2010, 21:34 »
Her bruges udelukkende byghalm. Der muges ud efter behov. I øjeblikket er det udmugning, helt i bund, hver 14. dag. I mere tørre perioder, hvor hønsene er meget udendørs, kan jeg nøjes med 1 gang om måneden.
Hønsene elsker at gå og skrabe i halmen og lede efter bygkorn. Når halmen er ren og tør kan de også godt lide at ligge og putte i den, og evt lægge et æg eller to i den.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 03 Februar , 2010, 23:58 »
Jeg gør ligesom marianne vedel, altså sand. Jeg skifter dog alt sandet en gang om ugen og det er så endt med at være noget værre møg. Jeg kan nemlig ikke opbevare sandet tørt og det har været for fugtigt for hønsehuset og så jo også for hønsene. Så nu blev jeg nødt til at bruge spåner. Det lugter hyggeligt og ser godt ud, men så snart vejret er tørt igen går jeg tilbage til sand. Det er meget nemmere at holde rent i det daglige hvor jeg bare en lille børnerive og skovl så er møget revet sammen. Der er rent på 2 minutter. Spånerne kan jeg ikke på samme måde rive møget sammen. Det bliver spredt ud over det hele. Så jeg er til sand.
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle