Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lægger rotter æg??!!  (Læst 1328 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle K.

• Administrator
Lægger rotter æg??!!
« Dato: 03 Februar , 2010, 07:30 »
Her har jeg i årevis gået og troet, at rotter fødte unger. Det lærte jeg i skolen for mange år siden.

For et par dage siden kunne jeg en morgen se, at NOGEN havde fræset rundt i sneen om natten ude ved hønsgården. Da jeg kiggede nærmere efter, fandt jeg flere rottehuller under redskabskuret, som står tæt på gården.

Æv, æv for det...vi har aldrig haft rotter før  /d.

Ved siden af gården har jeg en stor plastickiste til korn m.m stående, og da jeg flyttede den, kunne jeg se adskillige gravede gange..og ved en af gangene lå der en stor bunke hvide/beige æg på størrelse med hmm..hele, store peberkorn.

Altså - rotter må lægge æg! ..eller er der nogen som har et bud på, hvem der ellers har været på besøg under kisten.

Billedet er desværre noget utydeligt.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
Sv: Lægger rotter æg??!!
« Svar #1 Dato: 03 Februar , 2010, 07:33 »
Det er æg fra den Ibiriske snegl (Dræbersnegl) Så, ind med nogle moskusænder!
Hilsen
Peter

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #2 Dato: 03 Februar , 2010, 07:38 »
Det er æg fra den Ibiriske snegl (Dræbersnegl) Så, ind med nogle moskusænder!

Eller vinbjergsnegle. (vist sådan de hedder) Det er ren kaviar for vinbjergsnegle har jeg set i fjernsynet.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 03 Februar , 2010, 07:51 »
Som Peter skriver: Iberisk skovsnegl, skynd dig at overhælde æggene med kogende vand eller noget. Det kan også være at dine høns har lyst til at spise dem.
Væk skal de!
Mht. rotterne, ring til kommunens rottemand, det skal man faktisk, og dejligt "at have folk" til at klare det problem  :D
« Senest Redigeret: 03 Februar , 2010, 09:13 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 03 Februar , 2010, 08:03 »

Mange tak skal I ha`

Jeg havde selv lidt luret på, om det skulle være iberiske skovsnegle. Vi havde nogle få stykker sidste sommer.

Hønsene gad skam ikke æde dem, så de har fået kogende vand og er fjernet.

Fru rotte kunne ikke stå for mit nyindkøbte rottebur med indlagt småkage og spegepølse i nat, så nu må manden ud og få den aflivet.

Rottemanden har jeg kontaktet, men vil nok lige ringe til ham igen og fortælle om fangsten.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 03 Februar , 2010, 08:18 »
Lægger rotter æg??!!  denne overskrift er lige så god som ham (i en anden tråd) som spørger om man skal have en hane for at få kyllinger eller dem som spørger om racehøns også lægger æg !! :D ;D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #6 Dato: 03 Februar , 2010, 08:34 »
Jeg hælder og til de såkaldte dræbersnegle, men det kan faktisk også være fra vinbjergsnegle,  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 03 Februar , 2010, 08:40 »
@Berit - jeg har også vinbjergsnegle - men jeg tror ikke, at de kan komme ind under kisten med hus og hele pivtøjet. De gange, som rotten har gravet, er nye, så der har ikke være meget plads at kravle ind på...og æggene er vel lagt sidste sommer  ???
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Allan Jørgensen

• Bruger
« Svar #8 Dato: 03 Februar , 2010, 08:41 »
Hej Helle
Ikke for at gøre dig ked af det, men det er meget sjældent at der kun er en rotte.
Mvh Allan
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #9 Dato: 03 Februar , 2010, 08:47 »
Jeg tror nu at vinbjergsnegle kan komme i en gang rotter har gravet, for de gange er nu ret store, og her taler jeg desværre af erfaring, og vinbjergsnegle har jeg haft rigtig mange af, det er utroligt hvad de kan, selv kravle op et store grantræer, så! ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte