Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Orpington og deres vægt...jeg har en lidt skør fordeling her :-D  (Læst 8757 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
På opfordring af Børge, vejede jeg lige min hane og en høne. Hanen, som er fra sidste år, vejer 3,7 kg og det er vel fint nok, i forhold til at den vel stadig vil vokse sig større...ikk'?

Nå, men her kommer det skøre...jeg har en sort høne, som er fra 08 og den vejer 4,5 kg! Ifølge standarten, skal vægten jo fordeles sådan her:

Stor race vægt:

Hane 3,5-4,5 kg.
Høne 3,0-3,5 kg.

Hvad vejer jeres, og er der nogen der har kommentarer til ovenstående?

Offline Lene-P

• Passiv bruger
    • Urbrand
Jeg har ikke vejet mine høner, men hanen som vi slagtede i november eller start december, vejede som 7-9 mdr gammel 4,6 kg uden hoved men alt andet intakt. Han var ikke fed, men havde da en lille smule, lige nok til at brune ham i.
Det skal siges han var sort, så måske de sorte generelt vejer mere end de andre varianter  ??? Vi har jo en blå høne som faktisk også syner lidt større end de 2 andre (der er guld/sortbåndet og hvid).
Jeg kan godt se om ikke vi lige kan få vejet hønerne her en af dagene for at se hvad de vejer.
0.2 Orpington, 0.1 Plymouth Rock, 0.1 Wyandott, 0.2 Lys Sussex, 0.1 Barnevelder, 0.1 sort Australorp, 0.1 Skånsk Blomsterhøne, 2.1 blandinger, 1.2 Dværg Orpington, 0.4 Moskus ænder, 3.6.0 Fransk Vædder, 1.1 Dværgvædder, 0.1 Hollænder, 0.1 Blanidings kaniner, 0.1 Amstaff, 0.2 Maine Coon

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
@Christina
Jeg har ikke nogen kommentarer til din store høne, ikke andet end hun er STOR...

Jeg har desværre ikke selv fået vejet endnu, har haft nok at se til i dag.
Fik iøvrigt hentet to nye hønniker hos Rixen, et par fin legbarfarvede høner, som nu går sammen med mine egne.
Jeg vil se at få vejet snarest muligt, det er ikke glemt, bare udskudt lidt..
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Stor race vægt:

Hane 3,5-4,5 kg.
Høne 3,0-3,5 kg.

Disse vægte er min. vægte for henholdvis ungdyr og voksne dyr for de store racer.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene-P

• Passiv bruger
    • Urbrand
Hvornår siger man en orpington hane er voksen?
Det ser ud til vores tidligere hane ikke var så stor alligevel med sine 4,6kg, det er jo så "kun" min vægt for en voksen hane?
0.2 Orpington, 0.1 Plymouth Rock, 0.1 Wyandott, 0.2 Lys Sussex, 0.1 Barnevelder, 0.1 sort Australorp, 0.1 Skånsk Blomsterhøne, 2.1 blandinger, 1.2 Dværg Orpington, 0.4 Moskus ænder, 3.6.0 Fransk Vædder, 1.1 Dværgvædder, 0.1 Hollænder, 0.1 Blanidings kaniner, 0.1 Amstaff, 0.2 Maine Coon

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
@Lene-P: Sjovt hvis det virkelig er noget med farven at gøre :) Jeg vil også gerne vide, hvornår en orpingtonhane er fuld udvokset.

@Børge: Det var et rent tilfælde, at jeg lige fik vejet dem i dag. Jeg kom pludselig i tanke om det, da jeg alligevel var i haven med min ældste :)

@Lestat: Vil det så sige, at der ikke er en øvre grænse for store racer?

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
Om store racer kan blive for store, tja det kan de hvis det går ud over typen. Men ellers ikke vil jeg tro det, men her må de mere erfarne ind på banen.

Men dværgene kan snilt blive for store. Og for dem er standard vægtene max. vægte.

Og der kan være forskel på størrelsen farverne imellem- f.eks er den sorte Dværg Wyandot meget mindre end en Dværg Wyandot i F.eks guld sort/båndet.
Her er det de tegnede dyr, som er de største, ihvertfald af dem jeg efterhånden har set rundt omkring.

Ligeledes tror jeg at grunden til at f.eks Orpington i gul eller sort er større end de tegnede dyr er fordi at de sorte og gule simpelthen er bedre i kvalitet fordi der findes flere opdrættere af dem.
Det er altid "nemmere" at avle et ensfarvet dyr end et tegnet dyr.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
@ Lene-P

4,6 kg. for en hane er da acceptabelt synes jeg. Han holder da min. vægten.

Hvornår de er helt udvoksede - tja omkring et års tid eller 1½  vil jeg tro. Andre der har nogle bud på det ?
« Senest Redigeret: 31 Januar , 2010, 23:30 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Lene-P

• Passiv bruger
    • Urbrand
Jo jo, jeg er skam også veldig godt tilfreds :D Jeg troede bare han var i den store ende og ikke "bare" standar størrelse :D

Offline Rixen

• Passiv bruger
Sv: Orpington og deres vægt...jeg har en lidt skør fordeling her :-D
« Svar #9 Dato: 01 Februar , 2010, 11:49 »
Mine legbarfarvede orpington er fra maj/juni 2009..

Hønsene vejer fra 3,1 - 3,4 kg.

Hanen vejer 3,8

-og det er jeg egentligt godt tilfreds med..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

• Chicken rules
  • Bruger
« Svar #10 Dato: 01 Februar , 2010, 11:54 »
Rixen, han skal heller ikke være for stor nu, for det er nu og de næste 5 - 6 måneder, han skal arbejde.
Hvis for fed nu, så bliver der ikke mange kyllinger.

Så jeg er spændt på at få vejet min, kan være han skal på slankekur og motions ture, *gg
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 01 Februar , 2010, 12:02 »
Jeg synes nu ikke han var "vapset" da jeg fik fat omkring ham..Jeg har aldrig døjet med mine orpington blev for tykke..måske fordi jeg fodre dem med sofoder,, som de har fri adgang til..

men sjovt nok.. jeg har aldrig set hanen oppe på dupperne..men da jeg tog damerne fra ham, reagerede han dog en smule /o.. det må være et godt tegn på han er lidt interesseret i dem alligevel..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline viktor

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 01 Februar , 2010, 17:26 »
Jeg synes det er vældig interessant med "giganthønen." Har den gået og smugspist eller er det en mutation? Prøv at holde øje med dens afkom, måske kommer der flere (større) kæmper?
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

• Chicken rules
  • Bruger
« Svar #13 Dato: 13 Februar , 2010, 16:24 »
å fik jeg endelig taget mig sammen til at få vejet mine Orpington

Hanen vejede 4,8 kg, og er vel egentlig en meget fin vægt. Han virker ikke fed.

Hønerne vejede fra den mindste på 3,7 kg. til den største på 4,0 kg.

Så må vi jo se, om de kan parre, hanen træder da hønerne, og jeg er begyndt at tage æg fra til den første prøverugning.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 13 Februar , 2010, 18:12 »
Børge..hvordan kan de være din hane vejer hele 1 kg mere end min.. :(

Hm..jeg tror ikke der er nok foderværdi i sofoder..ikke til at vokse på ihvertfald..
vh. Rikke
Mvh. Rikke