Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dyremishandling  (Læst 3893 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dyremishandling
« Svar #15 Dato: 02 Februar , 2010, 20:39 »
Jeg vil også påstår at det er et spørgsmål om priotering. Men ude af øje, ude af sind.

Det er også synd at det er alle mellemleddene og ikke landmanden som får mest ud af det. Og det bliver så på bekostning af dyrene.
« Senest Redigeret: 02 Februar , 2010, 20:46 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 02 Februar , 2010, 20:40 »
Det var godt nok ikke det tråden handlede om. Men jeg har passet økologiske grise i 6 år så jeg kan da lige give mit besyv med her:

Christina skrev det med fed.

I forhold til grisene, så har jeg selv ikke sat mig så meget ind i det, andet end at jeg ved at de øko får lov at komme ud.
Ja, øko grise skal have mulighed at komme ud under åben himmel hver dag. Dog er det, efter fravænningen, ofte i stald anlæg med et udeareal (af beton).
Vi spiser ikke så meget svinekød. Jeg troede i øvrigt at de var opdelt i mindre flokke?
Der er ingen krav om flokstørrelsen.
Hvor længe skal sådan en øko gris fedes op?
Lige så længe som konventionelle grise (5-6 mdr.).
Og så må der i øvrigt være nogle strammere regler for økogrisene i forhold til pladsen, mens opfedningen foregår?
Ja, de skal have en del mere plads. 3-4 gange så meget + udeareal.

Derudover må smågrisene først fravænnes i en alder af 7 uger. I forhold til 3-4 uger i konventionelle landbrug. Fra fødsel til fravænning skal de opholde sig på friland.
De skal have tilgang til grovfoder hver dag året rundt. Og leje arealer med strøelse.
Søerne skal gå ude hele sommerhalvåret og må tages ind i stalde (med udeareal) få dage, for hver gang de bliver insemineret/løbet/parret, i vinterhalvåret.
Foder skal selfølgelig være økologisk.
Behandlede dyr har 3 gange tilbageholdelses tid i forhold til konventionelt.

Der er selfølgelig mange flere forskelle men det her var vist dem der er mest interessant for eventuelle forbrugere.

Danny

Himlen bør altid være blå!

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #17 Dato: 02 Februar , 2010, 20:46 »

Da jeg ..desværre først for nogle få år siden.. blev opmærksom på at majskyllingen i supermarkedet, eller hanen, som på emballagen bar et billede af en "rigtig landmand" bare er et markedsføringsstunt og absolut ikke betyder, at dyret har levet et godt liv, begyndte jeg at søge efter alternativer - men dette viste sig faktisk at være meget, meget svært.

Hvis man kigger på Dyrenes Beskyttelses side:

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/producenter

kan man se, at absolut ingen dagligvarebutikker sælger velfærdsfjerkræ!!!!...det synes jeg er meget tankevækkende.

Her i huset er vi meget glad for fjerkræretter, men det er absolut ikke hverdagsmad. For os/mig vil det være udelukket at opdrætte egne kyllinger til slagtning, og vi kender ingen, som gør det...og som vil sælge - så min eneste mulighed er, når jeg kan købe en stor dejlig kylling eller to hos Camilla Plum, som har sin gårdbutik ikke så langt herfra.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Susanne

• Gæst
« Svar #18 Dato: 02 Februar , 2010, 20:49 »
Jeg tænker nogen gange, at vi (ellers ret dejlige og fantastiske) hobbyhønseholdere bliver lidt selvtilstrækkelige!

Sådan lidt....hmm...."JEG holder selv høns, så JEG har mit på det tørre" - agtigt!

Der er stadig en kæmpestor procentdel af Europas befolkning, der IKKE selv holder høns - med god grund!

Og vores holdning hjælper desværre forsvindende lidt de millionvis af dyr, der bliver behandlet som vi netop har set på Finn's indlæg.

Kan vi med god samvittighed vende den problematik ryggen bare fordi vi går og pludrer med vores egne søde høns hjemme i blomsterbedet?

Vi bliver nødt til at se i øjnene, at reglerne for dyreindustri (eller snarere mangel på regler) er politisk bestemt.

Hvor mange af os mon kan sige, at vi for alvor har sat os ind i, hvilken politiker, hvilket parti, hvilken eu-politiker-kandidat, der går ind for at ændre på disse forhold? Og sat vores kryds derefter?

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #19 Dato: 02 Februar , 2010, 20:49 »
@ Helle K.
Bare et spørgsmål. Hvorfor vil du ikke selv opdrætte lidt velfærds-slagtekyllinger? Jeg er da sikker på at du godt kan få hjælp til slagtning. Folk herinde er jo gode til at hjælpe hinanden.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #20 Dato: 02 Februar , 2010, 21:13 »

@Henriette

..fordi - jeg desværre ikke har det naturlige forhold til, at jeg kan have nogle dyr gående, som senere skal slagtes. Jeg får dette hmm ..sentimentale  kæledyrsforhold (dårlig formulering) til dem.

Desværre vil jeg sige...for jeg ville virkelig ønske, at det var anderledes, og ingen tvivl om, at jeg kan blive rasende misundelig på alle jer dejlige forumfolk, som har racehøns som hobby og som slagter, sælger, bytter, får nye racer osv.

Mine 5 havehøns er kæledyr. Jeg har aldrig haft høns før, men de har så sandelig givet mig en kæmpe lyst til en hobby...jeg bare ikke kan komme til at have.

Jeg håber, at min blødsødenhed fortager sig, når jeg bliver lidt ældre  *g *g

men tak fordi du nævner muligheden for hjælp til slagtning Henriette...det er bare så typisk varmhjertet og hjælpsomt her på forum  *b
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #21 Dato: 02 Februar , 2010, 21:14 »
@Danny: Tak for info! :) Hvad med fiksering af søerne, når de har unger? Må man det ved de økologiske? For jeg kan da ikke forestille mig, at det er noget problem at hun kommer til at ligge sig oven på ungerne, hvis der er den plads der er behov for?

Hvor mange af os mon kan sige, at vi for alvor har sat os ind i, hvilken politiker, hvilket parti, hvilken eu-politiker-kandidat, der går ind for at ændre på disse forhold? Og sat vores kryds derefter?

Ja, og her kommer så endnu en af de gange, hvor jeg må være ærlig og sige, at jeg her har valgt "menneske-politik" først. Og så gør jeg hvad jeg kan i forhold til dyrevelfærd, som f.eks. at oplyse om det jeg ved, opfordre til at købe kød fra bondemanden (med de fritgående og veltilpassede dyr).

Men jeg siger det ikke med skam. For jeg synes også jeg kan stå inde for det. Jeg er heller ikke typen, som giver til "Danmarks fattige" med julegaver osv., for jeg ved at alle som en kan få tag over hovedet og mad hver dag. Det kan de f.eks. ikke i Afrika, Bulgarien osv. Men det var så lige et sidespring, som kommer sig af en gammel debat jeg havde engang :)

Anyway...jeg vil ikke vende ryggen til problematikken med dyrene og den mishandling der foregår, men jeg synes heller ikke jeg kan gøre så meget mere end jeg gør...  :-\
« Senest Redigeret: 02 Februar , 2010, 21:22 Fra Christina »

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 02 Februar , 2010, 21:21 »
Når du fikserer søerne undgår du netop, at soen ikke lægger sig på de små grise..går hun frit kan hun nemmere komme til at smide sig på dem..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #23 Dato: 02 Februar , 2010, 21:22 »
Ja, men jeg tænker bare, at går de frit på f.eks. 4 kvm., så er der stor risiko, men går de frit på f.eks. 10-15 kvm. eller mere, så er chancen måske ikke så stor?

Offline Jake

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 03 Februar , 2010, 00:11 »
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #25 Dato: 03 Februar , 2010, 06:42 »
Nye anklager mod koncernen og direkte mod den dyrlæge som er ansvarlig for dyrevelfærd i Wiesenhof koncernen.

ARD har fået erklæringer fra et tidligere forpagterpar, som hævder at forholdene på deres besætning med 50.000 dyr var ligesom hos den anden besætning
http://www.presseportal.de/pm/75892/1554722/swr_das_erste

Den (ulovlige) aflivning af syge dyr som blev praktiseret i de skjulte optagelser er helt rutinemæsssigt og blev endda praktiseret af Dr. Löhren som er Wiesenhofs ansvarlige dyrlæge for dyrevelfærd! Så nu bliver han altså også direkte anklaget for dyremishandling.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #26 Dato: 03 Februar , 2010, 07:47 »
Mht. kyllingesteg og æg, ja, det kan vi vælge at lave selv eller købe økologisk. Men så er der alle færdigvarerne, som vi køber: mayonnaise, bagværk, desserter, hønsesalat osv. osv.
Jeg vil æde min gamle hat på, at der er brugt det billigste produkt her, altså burhønseæg og kyllinger fra kæmpehaller.
Jeg så en gang for mange, mange år siden en udsendelse i TV om fremstilling af pasta. Til den pasta med æg, brugte man frasorterede æg, som så lige blev siet, så fostre og andet blev siet fra.  /3 /3
Jeg har ikke købt pasta med æg siden.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #27 Dato: 03 Februar , 2010, 08:04 »
Jeg var for mange år siden på Falster for sammen med en anden at se på et alm. hønseri, som skulle omlægges til øko hønseri.

Der spurgte jeg om hvad der skete med de "gamle" udtjentet hybrid æglæggere, jo de blev stuvet sammen på en lastbil og kørt til Tyskland for at blive slagtet, for der var ingen slagterier i Danmark, som kunne gøre dette. Derefter blev de hakket med det hele og brugt til kyllingepølse og færdigretter.
Jeg ved ikke om det praktiseres mere, for nu er der store lastbiler som kører til hønserierne og stopper hønsene ind i den ene ende og de bliver så hakket og ender som minkfoder, i en og samme proces. Dette synes jeg er en god løsning. Dog er det hvis minkfarme bliver nedlagte, hvem skal så æde dem ?? 

Med hensyn til mayonnaise, bagværk, desserter, hønsesalat osv. osv. Så kan man undvære det eller lave det selv. Ja det lyder nemmere end det nok er.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #28 Dato: 03 Februar , 2010, 09:11 »
Ja, det har du så evig ret i, Lene, det, jeg ville pointere, var bare, at det er ikke gjort med æggene og kyllingen på middagsbordet.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Susanne

• Gæst
« Svar #29 Dato: 03 Februar , 2010, 09:12 »

Med hensyn til mayonnaise, bagværk, desserter, hønsesalat osv. osv. Så kan man undvære det eller lave det selv. Ja det lyder nemmere end det nok er.

Jeg tror også, at det er alt for svært at leve op til. INGEN kan sætte sig ind i hvordan alskens varer bliver fremstillet. Hverken fødevarer eller andre . Det er en tilfældig brøkdel, vi bliver gjort bekendt med.

kære Alle sammen.

Hvad kan vi egentligt gøre, for at stoppe denne brutale form for dyre mishandling, af produktions høns eller af andre produktions dyr, med kort leve tid ?

Med Hilsen fra Lugovets.

Forsvindende lidt, tror jeg også!  (jeg skrev tidligere, at ikke mange af os sætter kryds efter hvilket parti, der går ind for dyrevelfærd - og jeg er faktisk også i tvivl om, hvorvidt nogen har det ret højt på deres dagsorden. Det handler nemlig om langt større økonomiske kræfter end man bare lige kan tøjle.

Men så er der alle færdigvarerne, som vi køber: mayonnaise, bagværk, desserter, hønsesalat osv. osv.
Jeg vil æde min gamle hat på, at der er brugt det billigste produkt her, altså burhønseæg og kyllinger fra kæmpehaller.

Præcis! Vi er alle - uden undtagelse -  en brik i det store produktions-spil!  Og derfor må vi ikke blive "hellige" bare fordi vi er så priviligerede, at vi har plads og tid til at holde vores egne høns!

Vi kan dog konstatere, at det er en dejlig og livsbekræftende hobby! :D