Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dyremishandling  (Læst 3873 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle K.

• Administrator
Dyremishandling
« Dato: 30 Januar , 2010, 20:22 »

Endnu en gang er jeg lykkelig over, at jeg for længe siden bestemte mig for
aldrig mere at købe og spise en kylling, jeg ikke er 100% sikker på, har levet
et dejligt liv.

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/01/30/170159.htm
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Vigge

• Passiv bruger
Sv: Dyremishandling
« Svar #1 Dato: 30 Januar , 2010, 20:39 »
Puha altså jeg bliver så skidt på mine medvæsners vegne!!  :'( Er flov over at være en del af et destruktivt samfund  :-\

Ville ønske der var noget jeg kunne gøre.. har i hvert fald sat linket på facebook, så andre kan se det.......

Vigge

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #2 Dato: 30 Januar , 2010, 20:52 »
Ja jeg har også sat det på facebook.
Jeg bliver så sur når jeg ser sådan noget.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 30 Januar , 2010, 21:04 »
Desværre er det eneste vi kan gøre nok begrænset til at undlade at købe høns, ænder, og produkter fra samme, på de såkaldte slagtilbud. At stoppe produktionen er nok ikke muligt, men gennem mere kvalitetskrævende indkøb (gå uden om de forskellige slagtilbud på fjerkræprodukter) kan vi måske påvirke producenterne til at tænke mere på velfærd og kvalitet, end kvantitet og pris.
Meen, det er en 'op ad bakke' kamp, som måske slet ikke kan vindes. Der er flere der ikke holder fjerkræ end der er folk der holder (af) fjerkræ.
Mvh
Erik Andersen

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 30 Januar , 2010, 21:21 »
jeg kan kun være enig. Men det gælder jo desværre ikke kun for fjerkræ, det er jo hele vejen rundt sådan at de billigste produkter som regel trækker de værste spor, som sjældent kan ses når de er pakket pænt i plast med velklingende navne. Fjerkræ ligger dog nok nederst for den almene forbruger, jævnfør "netværket" som Finn linkede til i sidste uge, jo brunere øjne og jo blødere pels des mere medlidenhed.

Rasmus

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #5 Dato: 02 Februar , 2010, 17:30 »
Wiesenhof er en af de absolut største koncerner i Tyskland indenfor fjerkræ, 270 millioner styk om året!. De har fuldstændig kontrol over hele produktionskæden. De holder alt indenfor egne rækker. Udrugning, opdræt, foder, selv vaccinationer fremstiller de selv. Også efter slagtning.. Hønsemøget bliver brugt til fremstilling af champignon. Hønsefødder bliver eksporteret som delikatesse til Kina.

Det er også dem som har Lohmann og laver æglægningshybriderne, også i Danmark.

Et interview med direktøren fra sidste år i Die Welt
http://www.welt.de/wirtschaft/article3197974/So-funktioniert-die-geheime-Wiesenhof-Maschinerie.html

For ham er dyr en vare og han giver kunderne hvad de ønsker og så er den ikke længere. Han er faktisk stolt af sin produktion, for det som tidligere var luksus er nu hvermands eje og det betragter han som en social bedrift.

http://de.wikipedia.org/wiki/Wiesenhof

Og så lige indslaget fra tysk TV på UouTube
http://www.youtube.com/watch?v=g2Fj06hEJgE
Det er billeder fra en "forældre" besætning, altså dem som lægger rugeæg til udrugning af slagtekyllinger.
Der bliver bl.a. sagt at dem som fanger dyrene på billederne ikke kun arbejder på denne besætning, men turnerer fra den ene besætning til den anden og sorterer i hønsene.

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 02 Februar , 2010, 17:49 »

Tak for informationerne og links Finn.

Jeg er dybt, dybt chokeret.

Hvordan kan det dog være, at den nyhed jeg linkede fra DR forblev en "lille oplysning" den pågældende dag??. Vælger man virkelig herhjemme at tie disse uhyrlige grusomheder ihjel???...hvad pokker der der galt??

Det her må jeg tænke lidt mere over  :'(
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Susanne

• Gæst
« Svar #7 Dato: 02 Februar , 2010, 18:06 »
Ja, så ser vi det igen!

Og uden at ville starte en dabat om hvorvidt det er forbrugernes ansvar eller ej, vil jeg komme med følgende kommentar.

I et samfund, hvor man betragter kødproduktion udelukkende som en industri - og dermed reducerer  "konsumdyrene" til et forhåndenværende råstof - er det måske en naturlig forlængelse af samme tankegang, at man end ikke behøver at behandle de enkelte dyr anderledes end f.eks. murbrokker, der skal kyles i en ladvogn.

Og først hvis der kommer et modigt og handlekraftigt parlament, der får sat en stopper for kødfabrikkerne, er der håb om at vi ikke længere skal se disse uhyrligheder.

Det kræver, at befolkningerne i de respektive lande sætter deres/vores kryds bevidst.

(Samt at så mange som muligt lader være med at købe produkterne. Jeg mener dog stadig, at effekten af sidstnævnte desværre er at sammenligne med at ville bremse et løbsk tog ved hjælp af den luftmodstand der opstår, når man stikker en finger ud af kupevinduet.)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 02 Februar , 2010, 18:44 »
Tja, hvad kan man sige "køb dansk" mon de danske høns/kylinger bliver behandlet bedre ??

Eller LAD VÆRE med at købe tradisionelt opdrættede æg, og kyllinger i butikkerne og lad være med at købe hybrid høns. Det er svært og dog ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #9 Dato: 02 Februar , 2010, 19:47 »
Det er nok svært, fordi det jo ikke kun er kyllingerne man skal stoppe ved. Man skal heller ikke købe alm. svine- eller oksekød, for hvor meget bedre har de egentlig haft det?  :-\

Jeg var lykkelig, da jeg flyttede på landet, og fik skabt nogle kontakter til årligt at kunne købe mig (os) en halv ko fra ham nede i nummer 17, som lader sine køer gå ude hele året. Og derudover skal jeg HELT sikkert have rigtig mange slagtehaner i år, så vi ikke behøver at undvære kylling på bordet. Sådan kan man få sig noget kød af den bedste kvalitet, og så til rimelige penge :)

Og ellers er det bedste jo nok at købe økologisk...men hvor mange har råd til det, i disse tider?  ::)

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 02 Februar , 2010, 20:01 »
Det mærkelige eller skal man kalde det tankevækkende er bare, at når man taler med (mange) personer, går de ind for økologisk, frilands, skrabe osv. men står de nede ved køledisken vælger de fleste alligevel den billigste vare..folk tænker med pengepungen

Vi driver et svinebrug med 400 søer, med salg af smågrise, det man kan kalde traditionelle landbrug..
Men vi ville da meget hellere nøjes med at ha 100 søer hvis vi kunne få det dobbelte for vores vare, måske det bliver aktuelt/muligt engang,,men ikke på nuværende tidspunkt..

Måske tror man at fritgående søer har det meget bedre end de der står bokse..men de fritgånde kan være meget hårde ved hinanden, så selvfølgelig er der negative og positive ting ved bla. søer..
og husk nu..økologiske svin er som regel født uden for..men kommer på stald når de skal fedes op..mange har nok et idyllerisk billede af at grisen har gået på græsmarken hele livet..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

GKV

• Gæst
« Svar #11 Dato: 02 Februar , 2010, 20:03 »
Jeg mangler ord >:( >:( Hvordan kan det dog gå så vidt uden at der sker noget, det er jo ikke blot dette tilfælde, jeg læste jo lige hvad Rixen skrev forleden dag.

Hvad kan man som ganske almindeligt menneske gøre andet end at undgå selv at støtte disse foretagender?

VH Gunni.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #12 Dato: 02 Februar , 2010, 20:15 »
Det mærkelige eller skal man kalde det tankevækkende er bare, at når man taler med (mange) personer, går de ind for økologisk, frilands, skrabe osv. men står de nede ved køledisken vælger de fleste alligevel den billigste vare..folk tænker med pengepungen

Vi driver et svinebrug med 400 søer, med salg af smågrise, det man kan kalde traditionelle landbrug..
Men vi ville da meget hellere nøjes med at ha 100 søer hvis vi kunne få det dobbelte for vores vare, måske det bliver aktuelt/muligt engang,,men ikke på nuværende tidspunkt..

Måske tror man at fritgående søer har det meget bedre end de der står bokse..men de fritgånde kan være meget hårde ved hinanden, så selvfølgelig er der negative og positive ting ved bla. søer..
og husk nu..økologiske svin er som regel født uden for..men kommer på stald når de skal fedes op..mange har nok et idyllerisk billede af at grisen har gået på græsmarken hele livet..

vh. Rikke

Hmm, synes egentlig ikke at det er så mærkeligt at folk vælger med pengepungen...men det kan så undre mig, at man ikke istedet vælger at prioritere, hvis det er fordi man ikke har råd. Hvis man gerne vil have æg f.eks., og man ikke selv har høns, hvorfor så sige man ikke har råd til andet end æg fra burhøns, hvis man samtidig drikker sodavand flere gange om ugen? Eller spiser slik osv. Så synes jeg det ville være bedre med noget ærlig snak, og melde rent ud og sige at man ganske enkelt ikke vil prioritere de høns veldfærd over sin egen komfort  :-\ Godt nok vinder man ikke respekt ved sit valg, men i det mindste for sin ærlighed... synes jeg...

I forhold til grisene, så har jeg selv ikke sat mig så meget ind i det, andet end at jeg ved at de øko får lov at komme ud. Vi spiser ikke så meget svinekød. Jeg troede i øvrigt at de var opdelt i mindre flokke? Hvor længe skal sådan en øko gris fedes op? Og så må der i øvrigt være nogle strammere regler for økogrisene i forhold til pladsen, mens opfedningen foregår?

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 02 Februar , 2010, 20:33 »
I forhold til grisene, så har jeg selv ikke sat mig så meget ind i det, andet end at jeg ved at de øko får lov at komme ud. Vi spiser ikke så meget svinekød. Jeg troede i øvrigt at de var opdelt i mindre flokke? Hvor længe skal sådan en øko gris fedes op? Og så må der i øvrigt være nogle strammere regler for økogrisene i forhold til pladsen, mens opfedningen foregår?

Lidt om de forskellige regler for svin.

http://www.danskeslagterier.dk/smmedia/Specialgrise_pdf?mb_GUID=458D565A-1B95-47E9-AFBA-1E8685E02D05.pdf

En slagtegris lever ca. 6- 7 måneder fra fødsel til slagtning.

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 02 Februar , 2010, 20:36 »
Ok Christina..jeg ved ikke så meget om økologiske grise..men mere plads har de jo nok..men mener at opfedningen foregår indendørs..

Min pointe er bare..vi kan opdrætte lige det kød folk vil ha,,men så skal folk også købe det og være villig til at betale det dobbelte..

Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.