Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår kan de blive skruk?  (Læst 3744 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vigge

• Passiv bruger
Hvornår kan de blive skruk?
« Dato: 29 Januar , 2010, 21:35 »
Mine silker er lige begyndt at lægge æg, men hvornår kan de gå skruk? Kan jeg allerede få dem til det så tidligt, hvis jeg lægger snydeæg?

Vigge - som venter på bedre vejr - og skruk silke  <E

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvornår kan de blive skruk?
« Svar #1 Dato: 29 Januar , 2010, 22:36 »
Altsåe...du kan jo prøve! :) Der er flere, som skrukker på skæve tidspunkter :) Men de skal nok ikke have mere end omkring 3-4 kyllinger af gangen på denne årstid, hvis de skal kunne holde dem ordentlig varme  :-\

Offline Vigge

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 29 Januar , 2010, 22:38 »
Tak - ja det gør jeg når jeg er kommet af med nogle af mine haner... og håber på bedre vejr snart!

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 29 Januar , 2010, 23:40 »
Med det nuværende vejr skulle man tro at de ikke havde bedre at tage sig til, end at skrukke.

Meen, det gider de åbenbart ikke. Har ellers prøvet at 'lokke' nu i ca 14 dage ved at lægge snydeæg, ned ved siden af nogle af deres egne æg.

Så må nok have lidt tålmodighed. Eller smide de æg jeg har samlet i 'rugemor'.

Det er silkerne jeg taler om.
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 29 Januar , 2010, 23:52 »
Argh, hvis man så da bare kunne få samlet nogle æg ::) Heldige asen er du, med din stald!! Gid jeg havde en stald, suk! Mine hønsehuse er aaaaaaaaalt for små, til at de er sjove at være inde i særlig lang tid ad gangen...

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 30 Januar , 2010, 00:01 »
De går nu ikke i stald, men i et hønsehus i en gammel kampestensbygning. Vil tro det er 15-20 m2 stort, har ikke målt det op :D. Men tror der snildt er plads til 5-10 høns mere, hvis jeg falder over et eller andet spændende. ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #6 Dato: 30 Januar , 2010, 00:04 »
@ Christina, jeg er ikke helt enig med dig omkring antallet af kyllinger her medens det er koldt...

Jeg kunne godt tænke mig, at der lige kom et par erfarne på banen, og gav deres besyv med.
Jeg tror at en 3 - 4 stykker er for lidt, og at de bedre vil kunne holde varmen, hvis de er en 6 - 7 stykker sammen.

@Vigge:   Dine Silker skal nok begynde at skrukke, så snart tid er. Mine skrukkede ihvertfald midt sidste vinter, med kyllinger til følge.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 30 Januar , 2010, 00:12 »
@ Børge

Jeg vil tilslutte mig dit standpunkt omkring antal af kyllinger. Vil endda sige at jo flere desto bedre, indenfor rimelighedens grænser.

De har det med at stimle sammen for at holde varmen. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 30 Januar , 2010, 10:35 »
De går nu ikke i stald, men i et hønsehus i en gammel kampestensbygning. Vil tro det er 15-20 m2 stort, har ikke målt det op :D. Men tror der snildt er plads til 5-10 høns mere, hvis jeg falder over et eller andet spændende. ;)

Eii, det er bare snyyyd!  :P

@ Christina, jeg er ikke helt enig med dig omkring antallet af kyllinger her medens det er koldt...

Jeg kunne godt tænke mig, at der lige kom et par erfarne på banen, og gav deres besyv med.
Jeg tror at en 3 - 4 stykker er for lidt, og at de bedre vil kunne holde varmen, hvis de er en 6 - 7 stykker sammen.

Ja, erfaren er jeg ihvertfald ikke endnu :) Jeg har jo kun prøvet det en enkelt gang, men hvad jeg kunne se, så kunne de kun LIGE være under skrukken, efterhånden som de voksede. Derudover kunne jeg se, at de brugte skrukken meget, når de var ude. Så stod hun helt stille, og de stimlede sammen under hende. Der vil jeg jo så mene at det så er noget andet, hvis de ikke kommer ud, og f.eks. kun er i stald indtil de har fjer. Jeg tror helt ærligt ikke det var gået så godt, hvis hun havde haft flere...?