Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: En syg høne  (Læst 2652 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hellefolke

• Passiv bruger
En syg høne
« Dato: 27 Januar , 2010, 16:18 »
Der står så meget om diarre, men jeg tror min dværg plymouthrock har det modsatte problem. den står som om den "skal", men der kommer ikke rigtig noget. Desuden er den begyndt at klage sig, hvad der er meget forståeligt. Kenden nogen dette problem og hvad skal jeg gøre? Den er ca. 1/2 år og er ikke startet æglægning endnu.
Jeg vil nødig slagte den men gør det hvis det er nødvendigt. Jeg har læst om de forskellige sygdomme, men kan ikke finde noget der passer på min høne. Den æder og drikker har klare øjne, men hvad hjælper det hvis den står og pines. :-\
Helle

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
Sv: En syg høne
« Svar #1 Dato: 27 Januar , 2010, 16:26 »
Sidst jeg læste om de symptomer herinde var det fra en ung høne der efterfølgende levere sit æg nummero uno .
Med venlig hilsen Søs

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 Januar , 2010, 16:38 »
Hvis det er første æg, der klemmer, eller regulær læggenød, kan du evt. massere hende på rumpen og / eller smøre med madolie dernede. Det kan hjælpe hende med at få ægget ud.

Offline viktor

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 27 Januar , 2010, 18:05 »
Har konsulteret den gamle hønsebog fra 1925: "For besværlig afføring gives 10 dråber svovlsurt Magnesia i hver halve Liter Drikkevand."
Mod læggenød ordinerer han en injektion af håndvarmt amerikansk olie i tarmåbningen, samt forskellige massageøvelser som beskrevet ovenfor. Angiveligt er det bedst at lægge hønen på ryggen og sprede benene... (som man siger...)
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund