Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Meget tidligt for kyllinger  (Læst 1365 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
Meget tidligt for kyllinger
« Dato: 26 Januar , 2010, 22:47 »
Det plejer jo kun at være udstillingsfolk der ønsker kyllinger så tidligt på året, for at de skal have en færdig fjerdragt når udstillingerne køre igen til efteråret.
Jeg har aldrig haft en høne der lagde sig skruk før hen på foråret, tidligst slut april.
Kyllinger har jo hverken fjer eller huld til at holde varmen på dene årstid, og det er nu en gang hyggeligst at de kan gå ude om benene på deres mor i solen, end de skal putte sig 23 ud af 24 timer under hendes skørter for at holde varmen.

Med mindre man har brug for udstillingsdyr, så er der da heller ingen som helst fornuftig grund til at starte rugemaskinen så længe det er så hundekoldt, det er i hvert fald dyrt i varmelampe, der skal være tændt i det uendelige.

Naturen er jo forunderligt indrettet så måske er der en fantastisk god grund til at hønerne ikke er helt vilde med at lægge æg endnu, prøv at se på termometeret. :o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
Sv: Meget tidligt for kyllinger
« Svar #1 Dato: 26 Januar , 2010, 23:09 »
jeps...mine novemberkyller lærte mig ozz at dette er en sommerfornøjelse her på matriklen  /o
Med venlig hilsen Søs

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #2 Dato: 26 Januar , 2010, 23:13 »
Ja, det er ikke bare så ligetil at have kyller lige nu.

Jeg har muligheden, da jeg har et bur i kælderen, men til gengæld har jeg ikke noget at ruge på, *gg
Har tidligere haft kyller dernede, hvor de sagtens kan gå til de er over 5 uger gamle.
Mine Silkehøns overvintrede også dernede sidste år, i år har de gået sammen med de andre høns.

Men jeg vil nu også helst vente nogle uger endnu, føår jeg begynder at ruge ud.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #3 Dato: 26 Januar , 2010, 23:19 »
Altså de gule orper jeg lige har købt lægger et æg hver om dagen! Så de må jo mene det er kyllingevejr.

Men jeg føler lidt jeg er blevet snydt af sælger >:( han sagde de var gode til at ruge men ikke så gode til at lægge æg ???

Tsk nu mangler det bare at italienerne begynder at ruge :D
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 Januar , 2010, 23:21 »
Johanne..bare rolig ...de orper skal nok blive skruk *gg*

Da jeg havde sårn nogle øøøøj hvor de bare låååå der og var punkterede badebolde konstant. Men hold øje med dem når den tid kommer. De kan gerne være nogle kollosale klodsmajorer til at jokke æg itu ...sikke et spild og griseri.

Med venlig hilsen Søs

• Chicken rules
  • Bruger
« Svar #5 Dato: 26 Januar , 2010, 23:21 »
Orpington er heller ikke blandt de bedste læggere, men dog habile, og lægger også om vinteren.
Du skal nok ikke forvente mere end omkring 3-4 æg om ugen fra dem.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #6 Dato: 26 Januar , 2010, 23:39 »
Indtil nu har jeg fået mellem 2 og 3 æg fra dem hver dag siden jeg fik dem i torsdags. Gad vide om der gemmer sig nogle italiener gener gemt inde under fjerpelsen?

Jeg har en lille lumsk plan om at ruge kyllingerne ud i maskine og give kyllingerne der er ruget ud til badeboldene. Jeg har nemlig også hørt at de er bedre kyllingeførere end rugere. Men det kræver både kyllingeæg og høns der gider badebolde. Mon ikke det kommer med lidt varmere vejr
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 26 Januar , 2010, 23:43 »
Helt sikkert ...og en fin måde at undgå æggekage på  /o
Med venlig hilsen Søs

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 27 Januar , 2010, 06:19 »
Ja, her venter kyllingesjovet også. Der kommer godt med æg nu og selv om en høne skulle blive skruk, så er det ikke tid.

Det er for koldt for en høne at være skruk nu synes jeg. Den kommer ikke af reden og får foder nok til at holde huld OG varme. Så det må vente til solen har mere magt.
Hilsen Susanne

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #9 Dato: 27 Januar , 2010, 12:59 »
Jeg ville meget hellere have store høns, end daggamle kyller, men efter noget tids søgen, fandt jeg ingen store blå orpington. De daggamle jeg ville have købt, skulle så enten gå i værkstedet ved siden af fyret, eller også hos en silke ude i det lille hønsehus. Men men men, nu er jeg forhåbentlig så heldig, at få store fuldvoksne høns, hvis afkom så bliver i den ønskede farve! Uh, hvor jeg glæder mig! :)

Orpington er heller ikke blandt de bedste læggere, men dog habile, og lægger også om vinteren.
Du skal nok ikke forvente mere end omkring 3-4 æg om ugen fra dem.

Det er bare SUPER skøn læsning!!! Jeg vil meget hellere have æggene fordelt på dén måde, end som jeg hidtil har haft fra blomsterhøns og silker. De har nemlig lagt masser af æg om sommeren, så vi ikke kunne spise dem alle selv, og om vinteren har vi været nødt til selv at købe, på trods af at vi havde hele 13 høner til at gå rundt på et tidspunkt! ::) :D

• Chicken rules
  • Bruger
« Svar #10 Dato: 27 Januar , 2010, 13:18 »
@Christina
Dine Blomsterhøns skulle da gerne lægge æg her om vinteren, måske med lidt ekstra lys.
Jeg har da fået pænt med æg fra mine hele vinteren.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

Offline sette

• Bruger
« Svar #11 Dato: 27 Januar , 2010, 13:59 »
jeg har en skruk høne men ingen hane -så nul kyllinger  lige nu,men susanne og jeg har snakket lidt om rugæg-kyllinger senere på foråret så jeg glæder mig til at prøve-jeg får 2 æg om dagen fra mine hybrider lige nu og ellers lægger de 5-6 stk dagligt..
hilsen Sette ;)

1 mand
4 piger
2 katte
Hund
guld fisk og koikarper
 16 forskellige race høner .

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #12 Dato: 27 Januar , 2010, 14:06 »
@Christina
Dine Blomsterhøns skulle da gerne lægge æg her om vinteren, måske med lidt ekstra lys.
Jeg har da fået pænt med æg fra mine hele vinteren.

Jeg har dem ikke mere (de to jeg har er kyllinger), men de stoppede nu altså deres æglægning og der kom ikke et i lang tid. Dumme høns! ;D Men ja...det var nu altså før vi fik lys derind, mener jeg...