Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Udendørs høns  (Læst 8348 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Tiprunner

• Gæst
Udendørs høns
« Dato: 24 Januar , 2010, 19:47 »
Findes der en hønserace der egner sig til at være udendørs bestandigt, altså en race der ikke behøver adgang til hønsehus? Hvis der gør, er racen så også godkendt til det jf. dansk lov? Det findes jo indenfor andre dyrearter, f.eks. skotsk højlandskvæg og islænder heste.
Jeg takker for deltagelse :-)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Udendørs høns
« Svar #1 Dato: 24 Januar , 2010, 19:58 »
Selv Skotsk højlands kvæg og islandsheste SKAL ifølge dansk lovgivning, hvis de går på døgnfold, have adgang til et læskur.

Jeg ved ikke om det gælder fjerkræ for de har ikke så mange rettigheder.

Men mon ikke alle de lette "naturlige" racer kan bruges, hvis bare der er nogle træer eller buske de kan flyve op i.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 24 Januar , 2010, 19:59 »
Hej John.

Nej det findes ikke blandt tamhøns. Af vilde høns lever jo både agerhøne og fasan ude i det fri hele året.
Mvh
Erik Andersen

Tiprunner

• Gæst
« Svar #3 Dato: 25 Januar , 2010, 07:17 »
Selv Skotsk højlands kvæg og islandsheste SKAL ifølge dansk lovgivning, hvis de går på døgnfold, have adgang til et læskur.
Nej det er jeg ikke enig i, se her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1716

Men tilbage til fjerene, er der flere synspunkter? Der er nok to ting i det her: hønsenes egnethed til at være konstant udendørs og gældende lovgivning.

Det jeg havde tænkt mig var en stor hønsegård med træer, overdækket foderplads, en eller anden form for læ og simple redekasser. Hvad siger I?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 25 Januar , 2010, 07:30 »
Velkommen på forum, John  :D
Mht. dit spørgsmål, skriver Flemming Schiøtte om det i bogen "Det rimelige hønsehold", kan lånes på biblioteket. Se side 88 og frem, hvor han beskriver et forsøg med danske landhøns, der har overnattet udenfor med temperaturer ned til - 26oC, flokken trivedes fint under forsøget, og da foråret kom var den fuldt vital og med normal formeringsevne, hønsene fortsatte med at lægge æg med temperaturer ned til - 14oC. Det betyder dog ikke at Flemming Schiøtte anbefaler at holde høns uden hus, og især efteråret kan være krævende for hønsene med rusk og regn; høns tåler som bekendt ikke fugt og træk.
Du kan fint klare dig med et uisoleret træhus, det har jeg selv, og mine høns er i meget fin form. Fordelen ved et hus er også, at dyrene er beskyttede mod f.eks. ræve og mår om natten og i de tidlige morgentimer, hvor hønsene typisk ville flyve ned fra deres nattelogi, og hvor ræven stadig er på morgentur.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 25 Januar , 2010, 07:31 »
Hmm..jo ænder vil jo gerne være ude hele året ..men de ligner skisme ikk høns ret meget jo  ;)

Nåmen jeg har haft udendørshøns hele sommer og efterår. Især halvdelen af araucanerne ville kun sove ude. De er også så adrætte at de hurtigt kan stikke af fra rovdyr og de sover meget højt oppe. Til gengæld skal du ikke forvente at de bliver i gården !

Men nu har det altså været koldt i år...og selv de håreste af de håreste og vedholdende udearaucanere søgte helt af sig selv ind til de andre høns. Også mine meget små lette dværge der var meget ude har holdt sig meget inde. De har simpelthen haft behov for at være mange nok samlet til at varme hinanden og det lille hønsehus op. Skulle de gøre det i det fri ville det måske foregå under tunge snedækkede grangrene...det rene ta´selvbord for rovdyr.
Under alle omstændigheder dur høns med stor kam ikk i frostvejr...de får skader og koldbrand i kammen...så dem kan du godt se bort fra.

jeg har haft høns jeg i dagtimerne har måtte rede ind fordi de var ved at få forfrysninger i fødderne ...en måtte aflives af den grund.

Nu er høns jo også et jungledyr ..... så tror altså mest det som før skrevet er fasaner og agerhøns der har et naturligt forhold til den danske vinter.

Uanset hvad ...så er der ved fjerkræhold ganske enkelt et behov for hus til dyrene for at holde rovdyr fra dem ...uanset hvilket vejr de ellers ville kunne trives i.
Med venlig hilsen Søs

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 25 Januar , 2010, 07:57 »
Jeg har 1,2 sumatra som altid har gået ude sammen med påfuglene og perlehønsene.

De hopper dog ind i et halmrum om natten nu, men selv i disse dage med dagfrost og sne er de ude stort set hele dagen.

Hønerne er dog begyndt at lægge ægene indendørs, (i halmen) og de lægger begge stort set et æg om dagen.

Jeg er spændt på om de bliver ude igen når foråret kommer, eller om de fortsat benytter halmrummet.

« Senest Redigeret: 25 Januar , 2010, 11:15 Fra Peter Agger »
Hilsen
Peter

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 25 Januar , 2010, 08:01 »
Med hensyn til lovgivningen, så har du selv svaret på det med dit link...

Der er ingen tvivl om at det ihvertfald bliver stærke dyr med en flot fjerdragt, når de bor udendørs, jeg kender en mand som har Nøgenhalse og de bor ude i træerne om natten, der sidder de så og ligner en flok gribbe  ;D ;D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 25 Januar , 2010, 08:04 »
Seeeejt  :D

Med venlig hilsen Søs

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
« Svar #9 Dato: 25 Januar , 2010, 11:41 »
Citér
der sidder de så og ligner en flok gribbe

;D Ja, det giver lige et par tegneserieagtige billeder på nethinden  ;D
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Tiprunner

• Gæst
« Svar #10 Dato: 25 Januar , 2010, 17:53 »
ja jeg har jo faktisk lovgivningssvaret i mit eget link, okay det var tidligt i morges at jeg fandt det :-D

Min konklusion er at jeg skal have et hus, men at det bliver så lavpraktisk så muligt, også vælger jeg en god hårdfør race.

Mange tak for jeres gode indput, det her virker som et rigtigt godt forum, uden alt for meget pladder som så mange andre steder.  /o