Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønegal  (Læst 3388 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Signalhorn

• Passiv bruger
    • Fra burhøne til urhøne
Hønegal
« Dato: 24 Januar , 2010, 16:56 »
Her i morges vågnede jeg til en lyd, jeg har ventet længe på. Første forkølede hanegal fra en af mine unghaner. Jeg havde en forhåbning om, at det var den lyse sussex unghane, jeg hentede op til jul, og som gerne skulle overtage styringen. Men nej, den unge sussex stod sammen med de 4 unge fra sensommerens kuld. 3 unghaner og en hønnike. Og det var den unge dame, der galede...eller hvad det nu skulle ligne! Er det mig, der ikke kan kende forskel på kønnene, eller sker den slags...?

Jeg har før hørt om, at den dominerende høne kan få den slags tilbøjeligheder, hvis der mangler en hane. Men her var der tale om den lavest rangerende i hele flokken...
Johan Gadegaard

Offline Vigge

• Passiv bruger
Sv: Hønegal
« Svar #1 Dato: 24 Januar , 2010, 17:05 »
hehe det er det samme som her, min ene araucana høne galer!  :o eller så kan jeg heller ikke se forskel... jeg håber snart at jeg kan få taget billede af den galende trans høne  ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 24 Januar , 2010, 21:46 »
Ved i om nogle af disse transhøner lægger æg? Hvis ikke er der jo desværre nok tale om sent udviklede haner.
Mvh
Erik Andersen

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 24 Januar , 2010, 21:55 »
For mange tråde siden hvor der blev spurgt, om høner kunne gale.
Var der en, (jeg husker ikke hvem) der sagde, - ja !!  Kender i ikke Pia Kjærsgård !!!!  
Jeg griner endnu.
« Senest Redigeret: 24 Januar , 2010, 22:07 Fra Peter Agger »
Hilsen
Peter

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 24 Januar , 2010, 21:59 »
Så Peter. Ikke politik her på forum. Selvom jeg må give dig ret, der er eksempler på høner der galer.  ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Signalhorn

• Passiv bruger
    • Fra burhøne til urhøne
« Svar #5 Dato: 24 Januar , 2010, 22:03 »
Det er småt med æg for tiden, og den nye er ikke begyndt. Meget naturligt hvis det er en hane... ;D Jeg tager er par billeder i morgen, så kan jeg præsentere hende (MK).

Det er anden generations-afkom af hybrider/New Hampshire hane - med den ubekendte, at jeg hverken ved, hvem der har lagt æggene eller befrugtet dem. Jeg gætter på, at det er en blanding af det hele. De første kuld var meget lette at kønsbestemme lige fra dag ét. Hanekyllinger var lyse, hønekyllinger mørke. Dette samme ser ud til at være tilfældet her. Den galende høne er en smule mindre end unghanerne, har mindre kam, lidt kortere ben, kortere halefjer og har slet ikke de hane-attituder dom brødrene. Bortset altså lige fra galeriet i morges...
Johan Gadegaard

Offline Signalhorn

• Passiv bruger
    • Fra burhøne til urhøne
« Svar #6 Dato: 25 Januar , 2010, 12:27 »
Jeg tror, jeg skal se bedre efter... *r

Jeg har lagt nogle billeder ud i mit galleri.
Johan Gadegaard