Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilket Foder?  (Læst 8133 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Julie Frederiksen

• Passiv bruger
Hvilket Foder?
« Dato: 24 Januar , 2010, 13:28 »
Hvad fodre i jeres høns med? - hele kosten

hvad ville i fodre silkehøns med?

hvad ville i fodre store høns med?

Mvh Julie (-:

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Hvilket Foder?
« Svar #1 Dato: 24 Januar , 2010, 13:32 »
Hej

Jeg bruger kun starte foder til alle mine dyr ( silkehøns), det er granuleret så selv silkehønsene spiser op, jeg har bruget vokse foder i en månede da jeg ikke kunne få startfoder, det er i små piller og det vil de næsten ikke spise, så da jeg fylde start foder i deres foder trug, så var de der med det samme.

Jeg blander så lidt hvede i, især om someren og efterår for at strække starte foderes lidt.

Hilsen
Tommy

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #2 Dato: 24 Januar , 2010, 13:35 »
Jeg fodrer med en blanding af hvede og tilskudfoder (2 dele hvede og 1 del tilskud - selvom vejledningen siger 1:1) Her i vintertiden får de også lidt solsikkefrø om morgenen for at give dem lidt mere fedt så de bedre kan holde varmen.

Om sommeren får de friskklippet græs, friskplukket ukrudt (især mælkebøtter, "hønsetarm" og andet med grøt og saftigt ukrudt falder i deres smag).

De får også medrester fra køkkenet når der er noget.

Jeg ville fodre alle høns på samme måde - både silker, dværge og store høns...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #3 Dato: 24 Januar , 2010, 13:53 »
Jeg fodrer med blandingskorn, hvor hvede er den største del, men der er også byg og majs i.
Det prøver jeg så at ramme i mængde, så tilskudsfoderet (æglægningspiller) svinder i nogenlunde samme mængde som kornet.
Ud over dette får de alle køkkenrester, og altid med noget grønt. (salat, agurk, tomat, æbler, grønkål, græs når dette er muligt, spiret korn osv...)

Laver ikke nogen forskel på foder til silker og andre høns.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #4 Dato: 24 Januar , 2010, 13:55 »
Jeg fodre med Komplet fra Mølleren - det indholder ALT hvad de behøver.

Derudover får de hver dag nogle håndfuld hønsekorn i hønsegården for adspredelsens skyld (ligeledes fra Møllerens).

Hvis der er lidt overskud fra husholdningen (mest grøntsager + lidt brød) får de også det.
Mvh

Claus

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 24 Januar , 2010, 15:44 »
Jeg bruger sofoder, de har adgang til foder hele tiden og det går fint..jeg køber tit sække ved miljøfoder med forskellige kornsorter i bla. majs..de får de som "slik" og tro mig..høns kan tigge, det  kan mine ihvertfald ;)
ellers får de alle de rester som er fra køkkenet og masser af grønt om sømmeren
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 24 Januar , 2010, 20:15 »

...selvfølgelig kan høns tigge!

Mine gør det næsten hver gang, de ser mig med noget spiseligt i hånden...og de er meget ihærdige, og selvfølgelig meget svære at sige nej til.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 24 Januar , 2010, 20:34 »
Her er hovedfoderet 3 dele hvede til 1 del æglægningsfoder (Fuld af pep fra Mølleren). Derudover får de mange rester fra husholdningen som brød, ris, kogte kartofler, frasorteret salat, kål, æbler, reven gulerod, stilkene fra champignon, stilkene fra broccoli (skæres igennem et par gange) og hvad der ellers måtte være.
Desuden får de majskolber. Jeg har jægere i området som har tilsået et bælte rundt remiser og en lille sø med majs. Der kan også nu 'høstes' et par kolber indimellem.
I tillæg får de hønseguf (se under 'Artikler om foder' i venstre side af denne side) og forår, sommer og efterår samler jeg mælkebøtter og andet grønt tilskud som de sætter meget stor pris på.

Høns er ikke kræsne. Og ja de tigger.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 24 Januar , 2010, 21:09 »
Jeg fodre de voksne dyr i foråret med ½ korn (hvede, byg, majs, lidt solsikker) og ½ fuld af pep (tilskudsfoder fra Mølleren) nogen gange får de kun fuld af pep eller 3/4 fuld af pep og 1/4 korn. Sådan for at starte  dem til æglægning.

Efter rugesæsonen maj/juni får de mere korn end fuld af pep, for ellers drukner jeg i æg og hønsene kan så slappe af.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 25 Januar , 2010, 03:35 »
@ Lestat & pilegården : det der   pep  fra Mølleren , hvad er det der gør i er begejstrede for det ? Og hvor køber i det ?

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 25 Januar , 2010, 07:31 »
Jeg køber det lokalt hos Heidis Rideudstyr, men det hjælper dig nu nok ikke  ;D
Så du må ind på http://www.hk-hornsyld.dk/p67.asp og finde den nærmeste forhandler, hvis det er.

Jeg synes det er godt kontra f.eks fra Land & Fritid (DLG) fordi der er en mindre kornandel i (hvede, byg ) i, selvfølgelig er det så også dyrere.
Men "smag og behag", jeg har ikke nærstuderet ALLE foder muligheder, kun det der forhandles i "mit" område.

Jeg bruger også start- og voksefoder fra Mølleren. Og også deres kattemad og hestefoder (da dette var aktuelt).
« Senest Redigeret: 25 Januar , 2010, 07:33 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub