Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er det normalt at hanen angriber  (Læst 5066 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
Er det normalt at hanen angriber
« Dato: 24 Januar , 2010, 11:12 »
en, hvis man tager en høne op? jeg var ude i hønsehuset her til morgen, og jeg ville klappe min ene høne lidt og tog den op - så kom silkehanen - som ellers er lidt en vatnisse - styrtende hen imod mig og ville angribe mig! Godt jeg havde lange støvler på! Da jeg så satte hønen ned igen var der ingenting. Har han mon fået kuller? Det har han aldrig gjort før, jeg har haft ham fra lille kylle af  <L Han er jo vant til mig - så jeg blev altså ret overrasket og lidt sur på ham..  :-\

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Er det normalt at hanen angriber
« Svar #1 Dato: 24 Januar , 2010, 11:17 »
Normalt jooo.... acceptabelt ? Kommer an på hvor stort problemet er..... og hvor voldsom han er.

Sker det igen og begynder han at angribe uden anden grund end at du bare er der...så han ikk værd at samle på.

Der mange tråde ang krigeriske haner herinde ....

Der kan du læse om folks forsøg med at sætte hanen på plads ...nogle gange lykkes det ..andre gange får de en super go´suppe  ;)

Med venlig hilsen Søs

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Er det normalt at hanen angriber
« Svar #2 Dato: 24 Januar , 2010, 11:23 »
Nåh han vil bare fortælle dig at det er hans høns, og at du ikke skal overtage hans plads.
Det er ikke noget han skal blive ved med, og du kan jo gribe ham i den anden hånd og skælde ud.
Ofte er det nok til at stoppe hans haveriske sind, og så opdager han jo at du ikke tager dem fra ham.

Ellers tjaaa. hovedafbryderen.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Er det normalt at hanen angriber
« Svar #3 Dato: 24 Januar , 2010, 11:30 »
Joh, min gamle hane gjorde noget lignende. Samlede jeg en høne op og hun protesterede, så kom han farende, men stoppede ½ meter væk. Han ville helt klart beskytte hende men stoppede inden han angreb mig. Så gik han altid til en overspringshandling, nemlig at skrabe og klukke til de andre høner. "Se hvad jeg har fundet"...

Men han angreb aldrig, stoppede altid inden.

Min nuværende hane gør det ikke, så det er forskelligt fra hane til hane.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Er det normalt at hanen angriber
« Svar #4 Dato: 24 Januar , 2010, 11:32 »
I efteråret havde jeg en ung Maran hane der blev virkelig vred og angreb når jeg tog en høne op! Men han er nu ganske fredelig og angriber mig ikke mere når jeg tager en høne op. Han puster sig da op og truer lidt men han angriber slet ikke mere. Jeg kan så men også sagtens tage ham selv op - faktisk  har jeg lige gjort det i dag for at veje ham (3,8 kg vejede han).

Tror det ville være mere unaturligt hvis din hane slet ikke lagde mærke til at du tog en høne op. Er din hane meget ung? Hvis han er det er der en stor sandsynlighed for at han nok skal blive roligere med tiden. Men har han slet ikke forbedret sig når han f.eks. er 1 år ville jeg nok vælge hovedafbryderen :(
Mvh

Claus

frida

  • Gæst
Sv: Er det normalt at hanen angriber
« Svar #5 Dato: 24 Januar , 2010, 12:04 »
Det er meget normalt, en del af hans "passe-på-damerne-instinkt. Det er jo meget nødvendigt i naturen. Noget andet er så, hvad der er acceptabelt, i vores eget hønse-hold. Jeg selv (min mand), har aflivet en lille bitte, men meget smuk hane, fordi den angreb vores børn, når de skulle fodre osv. Den gik efter ansigtet (øjnene) hver gang. Det var slet ikke acceptabelt for os.
Jeg ville acceptere "lidt angreb" på fødder el.lign, da det er jo er tegn på "sund adfærd", og at han passer godt på "damerne".
Kunne jo være fint, hvis der er skrukker der går med kyllinger. Så ville han jo nok jage krager, skader osv. fra matriklen. Dem døjer jeg nemlig med vil tage kyllinger, når vi har dem.

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 809
    • Egonnyt
Sv: Er det normalt at hanen angriber
« Svar #6 Dato: 24 Januar , 2010, 12:23 »
Jo da ,og også begynde at anbgribe mig uden nogen grund. 3 eller 4 ellers flotte avlshaner har mistet hovedet her af den grund. Hos mig er der dødsstraf for den forbrydelse.  ;D mvh. Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Er det normalt at hanen angriber
« Svar #7 Dato: 24 Januar , 2010, 12:34 »
Efter min lille dværghanes opstigen til de hellige suppegryder, har jeg kun 2 unge barnevelderhaner fra maj 09. De er endelig begyndt at opføre sig som haner, men det tog sin tid... Den ene kan godt finde på at lave en lille stepdans foran mig når jeg kommer ind i hønsegården, men han angriber heldigvis ikke (endnu?). Hvis han begynder så er der altså kun en vej, og den betyder mad til mig og familien. Min søster var hunderæd for at samle æg, da vi var børn, fordi der var en hane der altid angreb hende. Den turde ikke gå i flæsket på de voksne, og jeg har nok bare ikke været så bange anlagt. (Hun turde heller ikke ride på min hest, så det var nok bare mig der var mest til dyr.)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
Sv: Er det normalt at hanen angriber
« Svar #8 Dato: 24 Januar , 2010, 14:38 »
mange tak for svar allesammen  :)

Han er en meget rolig hane ellers - han har aldrig gjort det før, han er ung - lige begyndt at træde hønerne.. han gør mig ikke noget - KUN hvis jeg løfter en høne op og hun pipper.. så han angriber ikke af sig selv.

Jeg må se ham an her til foråret  ;)

Offline Erling Rønnest

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 570
    • Vendsyssel fjerkræklub
Sv: Er det normalt at hanen angriber
« Svar #9 Dato: 24 Januar , 2010, 14:45 »

han er ung - lige begyndt at træde hønerne..
Jeg må se ham an her til foråret  ;)

Han vil da ikke have nogle konkurrenter i hønsegården..... GG /o

Så du må holde dig ude....  ;D
De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
Sv: Er det normalt at hanen angriber
« Svar #10 Dato: 24 Januar , 2010, 14:47 »
Han vil da ikke have nogle konkurrenter i hønsegården..... GG /o

Så du må holde dig ude....  ;D

Haha ja jeg må bestem ikke gå og løfte på hønsene åbenbart  ;D Det var fordi at jeg skulle gøre rent derude idag, ihh hvor har jeg det godt nu det er gjort  ;D

Offline Erling Rønnest

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 570
    • Vendsyssel fjerkræklub
Sv: Er det normalt at hanen angriber
« Svar #11 Dato: 24 Januar , 2010, 14:54 »
Det var fordi at jeg skulle gøre rent derude idag, ihh hvor har jeg det godt nu det er gjort  ;D

Du er velkommen til og forsætte med rengøring i mit hønsehus... ;D

De har deres perioder...... Du har kun en kok..... Prøv og have en 6-10 kokke... så hele tiden spiller op... det kan være morsomt.. ::)
De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Er det normalt at hanen angriber
« Svar #12 Dato: 24 Januar , 2010, 14:57 »
Går hanerne sammen Erling?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Erling Rønnest

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 570
    • Vendsyssel fjerkræklub
Sv: Er det normalt at hanen angriber
« Svar #13 Dato: 24 Januar , 2010, 15:15 »
Går hanerne sammen Erling?


Ikke nu... jeg skal jo have fuldstændig styr på rugeæg...

Men ellers ja... de går racevis sammen...
De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
Sv: Er det normalt at hanen angriber
« Svar #14 Dato: 24 Januar , 2010, 15:33 »
Du er velkommen til og forsætte med rengøring i mit hønsehus... ;D

De har deres perioder...... Du har kun en kok..... Prøv og have en 6-10 kokke... så hele tiden spiller op... det kan være morsomt.. ::)

Hihi Erling jeg har jo også trans-hønen (araucana) ;D den galer altså  :-\ og mine to kochin kyller har jeg også sat sammen med de andre nu, og aner virkelig ikk om det er haner eller høner  ??? håber at jeg får kameraet næste uge så at jeg kan få billede af trans-hønen..