Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nu er den der igen - det med størrelsen  (Læst 3072 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
Nu er den der igen - det med størrelsen
« Dato: 22 Januar , 2010, 20:30 »
Så kom det som emne igen igen igen : den forfærdelige mangel på størrelse ,senest illustreret ved tråden om Dorking !
Jeg kommer til at holde lidt af hvert på matriklen pga. smagsprojektet , men er jo også faldet for Australorps som er pænt stor også.
Generelt mangles der nyt blod - forstået !
De skal have mere mad for at komme op i størrelse - men alle siger 125 gr pr. fjerkræ pr. dag - ikke forstået !
Findes der en kendt "afprøvet" diæt - evt. kendskab fra andre lande - der får vores høns op i størrelse uden at få dem op i fedt procent også ?

kh
hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Nu er den der igen - det med størrelsen
« Svar #1 Dato: 22 Januar , 2010, 22:33 »
Jan jeg er ikke sikker på at mere mad giver dem mere størrelse, jo måske og de bliver federe, og så får du ingen æg,  jeg ville finde en prægtig stor hane at avle med  /o
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 23 Januar , 2010, 08:01 »
Jeg vil ikke mene at Australorps "lider" under at være små og heller ikke at der mangler nyt blod til dem, det er da en rimelig talrig race.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #3 Dato: 23 Januar , 2010, 08:10 »
Som jeg har forstået det:

Det har ikke noget med mad at gøre, at få sin race avlet større. De kommer op i størrelse, ved at når man man sorterer i sine kyllinger, så avler man på de største af dem, og de som ikke når op i størrelse, sorteres fra...

Det er ihvertfald sådan jeg har tænkt mig at gøre, når jeg en dag begynder at være lidt seriøs med at avle :)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 23 Januar , 2010, 08:16 »
Helt klart skal man avle med de største dyr, men det er også vigtigt at typen bevares. Og så er spørgsmålet SKAL en f.eks Australorps eller Sussex være lige så stor som en Jersey Kæmpe eller Brahma ?? Nej det skal de ikke.

Og selvfølgelig SKAL de have det mad de har brug for ISÆR i opvæksten.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 23 Januar , 2010, 08:40 »
@ lestat : Jeg talte med John Jacobsen (australorps klub formand) og rigtigt : han var ganske godt tilfreds med det fremmødte materiale , dog ikke mere end de i klubben , med en vis bekymring , arbejder med størrelse og nyt blod. Specielt ser det fex ikke godt ud med den hvide her i landet !
Jeg tror jeg vil prøve at affottografere din diæt plan - du har jo flot succes med den  /o

kh  jan
hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 23 Januar , 2010, 10:06 »
Kyllinger i vækst skal vel have foder ad. libitum. Det får de ihvertfald altid her. Det er sjældent at kyllinger, i vækst, bliver fede. Især hvis de også kommer ud i haven at gå. Tværtimod synes jeg ofte at kyllinger (i voksealderen) virker "ranglede" og magre.
De eneste kyllinger jeg ikke ville give foder ad lib. er industri plymouth rock'erne.

Danny
Himlen bør altid være blå!