Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger om vinteren, hvordan?  (Læst 19486 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Erling Rønnest

• Passiv bruger
    • Vendsyssel fjerkræklub
Sv: Kyllinger om vinteren, hvordan?
« Svar #15 Dato: 21 Januar , 2010, 12:31 »
Hey! Jeg har da sådan en termostat liggende - jeg er bare i tvivl om hvordan den tilsluttes - du skulle vel ikke kunne vejlede? Gerne i billeder...

Det er ikke noget problem....
Du siger bare til....

De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline Erling Rønnest

• Passiv bruger
    • Vendsyssel fjerkræklub
« Svar #16 Dato: 21 Januar , 2010, 13:15 »
/o /o /o
Saven og ikke mindst tommelstokken  ;)

Pas nu på de ikke mødes.... Så kommer der ingen kasse... kun blod.... /o
De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
www.kamphons.dk

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 21 Januar , 2010, 14:12 »
Erling.. nu bliver det interessant..nu vil jeg jo gerne i gang med at ruge kyllinger ud tidligt på året..men jeg har ingen opvarmede rum til rådighed og det er ikke så skønt med alt for meget fjerkræ i huset. Hvis du laver en sådan kasse kan den så stå evt. v. frostgrader  og stadig holde varmen indeni til kyllingerne..ps. der skal helst være plads til mindst 100 kyllinger i ca. 2 uger..uha hva ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 21 Januar , 2010, 14:28 »
Jeg tror ham Erling er et meeeget farligt bekendtskab  ;)

Har netop beslutte aldrig mere at udruge vinterkyllinger da 4 ud af 5 er frosset ihjel. Damn det svært at ignorere denne tråd !
Med venlig hilsen Søs

Offline Erling Rønnest

• Passiv bruger
    • Vendsyssel fjerkræklub
« Svar #19 Dato: 21 Januar , 2010, 14:35 »
Erling.. nu bliver det interessant..nu vil jeg jo gerne i gang med at ruge kyllinger ud tidligt på året..men jeg har ingen opvarmede rum til rådighed og det er ikke så skønt med alt for meget fjerkræ i huset. Hvis du laver en sådan kasse kan den så stå evt. v. frostgrader  og stadig holde varmen indeni til kyllingerne..ps. der skal helst være plads til mindst 100 kyllinger i ca. 2 uger..uha hva ;)

Ja... Det skulle den da gerne kunne man kan evt. sætte 2 eller 3 varmelamper der i, og der ved få mere varmeeffekt. Men de bruger nok ikke ret meget mere strøm da de er flere om og varme.... Men aner ikke hvor stor den skal være til 100 kyllinger... men ca. dobbelt brede af den ved America er nok passende.... alt efter hvad plads du har til den... Min er lavet sådan den passer på et bord og under skabet i vaskerummet...

Man kunne istedet for 3 lamper ligge i varmeplade til slange-terrarier (staves) som kyllingerne kunne opholde sig på.... Kan ikke huske prisen på de varmeplader

Hvis ikke den kan holde varmen kan den jo isoleres med flamingo.....

Så JA alting kan laves... Har jo også selv lavet rugemaskine
De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
www.kamphons.dk

Offline Erling Rønnest

• Passiv bruger
    • Vendsyssel fjerkræklub
« Svar #20 Dato: 21 Januar , 2010, 14:38 »

Har netop beslutte aldrig mere at udruge vinterkyllinger da 4 ud af 5 er frosset ihjel. Damn det svært at ignorere denne tråd !

Så så... Der skal jo være nogen der starter tidligt... så dem der får taget af ræven kan få nye senere.... ;)

Jeg har da ikke mistet nogen... Men skal gerne stoppe rugemaskinen til 15/3 i år... Hvis ellers det går som det skal... Der skal jo også være rugeæg til dem der selv vil ruge....
De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
www.kamphons.dk

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 21 Januar , 2010, 14:42 »
1-0 til dig  <H
Med venlig hilsen Søs

Offline Lene Andersen

• Bruger
« Svar #22 Dato: 21 Januar , 2010, 14:52 »
Jeg har selv lavet min  ;D  i målene: L 120 cm, B 60cm og H 45 cm. Den står på et bord og har en stor plexiglas rude i siden, så jeg kan følge med. Den er opvarmet med en griselampe, men uden termostat. Det burde kunne lade sig gøre at montere en termostat, nu regulerer jeg bare varmen ved at flytte lampen op eller ned.

Kassen er ret stor til 25 kyllinger, og den bliver delt i to med en halv papkasse, indtil kyllingerne bliver ca en uge. Så får de hele pladsen. Kyllingerne burde kunne være i kassen i mindst 3-4 uger. Men jeg kan bedre vurdere pladsen om 3 uger, når de skal i kravlegården.  :)

Så piger... når jeg kan, kan i også. I skal ikke la' de mænd tro, i ikke kan det dér med sav og tommelfingre.  ;)
Mange hilsner Lene :-)

Offline Mercedes

• Passiv bruger
    • www.123hjemmeside.dk/benz
« Svar #23 Dato: 21 Januar , 2010, 19:26 »
Jeg startede med æg i maskinen d. 14 dec, og lige nu venter jeg på andet hold der skulle klække omkring lørdag.
Jeg har dem indenfor i en kasse med griselampe de første 2 uger. Derefter kommer de i kravlegård i en længe, ligeledes med griselampe. Det går rigtigt fint.
Hvad bruger i andre som bundlag til daggamle kyllinger ?
Hilsen Mercedes
0,1,3 sort silker, 1,1,2 Blå silker, 0,6 Perlegrå silker, 0,1 vildtfarvet silker, 1,1,sølvfarvede silker, 0,1, hvid silke, 0,1 gul silke, 2,6, hvid Dv. Silker, 0,0,8 Brahma, 1,0 græsk gadehund, 1,2,7 katte, 0,1 Dansk Varmblod, 1,2 børn, samt en dejlig hønseglad mand.

Offline Erling Rønnest

• Passiv bruger
    • Vendsyssel fjerkræklub
« Svar #24 Dato: 21 Januar , 2010, 19:48 »
Min Kyllingemoder passer lige med en udbredt avis med strandsand m. skaller ovenpå.... De får samtidig lidt til kroen....

Men når de blir ældre står den på snittet halm....
De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
www.kamphons.dk

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #25 Dato: 21 Januar , 2010, 20:11 »

Ej, det var dog frygteligt :( Hvordan skete det? Havde du ikke en skruk til dem, eller forvildede de sig væk eller hvad? :(

Jeg har selv lavet min  ;D  i målene: L 120 cm, B 60cm og H 45 cm. Den står på et bord og har en stor plexiglas rude i siden, så jeg kan følge med. Den er opvarmet med en griselampe, men uden termostat. Det burde kunne lade sig gøre at montere en termostat, nu regulerer jeg bare varmen ved at flytte lampen op eller ned.

Kassen er ret stor til 25 kyllinger, og den bliver delt i to med en halv papkasse, indtil kyllingerne bliver ca en uge. Så får de hele pladsen. Kyllingerne burde kunne være i kassen i mindst 3-4 uger. Men jeg kan bedre vurdere pladsen om 3 uger, når de skal i kravlegården.  :)

Så piger... når jeg kan, kan i også. I skal ikke la' de mænd tro, i ikke kan det dér med sav og tommelfingre.  ;)

Hey Lene, det lyder smart!  /o Kunne man få et billede af vidunderet? Hvad har du lavet den af?

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 21 Januar , 2010, 20:21 »
Christina..de havde skam fjer og det hele ..... og boede sammen med andre små dværghøns så alle kunne holde hinanden varme. Hele hytten var foret med halm...alligevel havde det lykkedes dem at falde i søvn op af en ydervæg den nat vi havde minus 16 .... det blev de ret så stive af da !
Med venlig hilsen Søs

Offline Erling Rønnest

• Passiv bruger
    • Vendsyssel fjerkræklub
« Svar #27 Dato: 21 Januar , 2010, 20:23 »
Ej, det var dog frygteligt :( Hvordan skete det? Havde du ikke en skruk til dem, eller forvildede de sig væk eller hvad? :(

Det har jeg ikke noget med at gøre.... ::)

De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
www.kamphons.dk

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #28 Dato: 21 Januar , 2010, 20:25 »
@Søs: Ej, hvor vildt! :o Hvor gamle var de? Jeg har jo stadig 2 tilbage, og de sover på pind sammen med skrukken stadigvæk, selv om de er ca. 8 uger nu. Det er SÅ sødt, som de sidder og putter under hendes vinger! *h Hun er virkelig bare SÅ skøn, hende silkemor! *h

@Erling: ::)

:D

Offline Lene Andersen

• Bruger
« Svar #29 Dato: 21 Januar , 2010, 21:55 »
Jeg bruger avispapir som bund de første 3 uger, derefter spåner.

Jeg skal nok tage billeder i morgen  :D

Der manglede nogle kyllinger i kyllingemoderen i dag, de er stadig i rugemaskinen, så jeg ville ikke tage billeder. Det ser bare bedre ud, med sådan nogen små skønheder som er med på billedet.  :)

Den er lavet af sådan nogen tynde træplader, kan ikke lige huske hvad de hedder, men mon ikke man kan se det på billederne i morgen...
Mange hilsner Lene :-)