Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mangan  (Læst 2688 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Mangan
« Dato: 20 Januar , 2010, 17:44 »
Jeg kan se inde på orpington klubbens hjemmeside, at man kan købe mangan som skulle styrke knoglerne..er der nogle fra forum som benytter dette pulver og har erfaring med brugen af dette..
vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Mangan
« Svar #1 Dato: 20 Januar , 2010, 21:59 »
Hej Rikke

Jeg har brugt der for år siden, men bruger det ikke mere, da det er i foderet, mangan findes også i alm jord, så hvis hønsene kommer ud skulle det ikke give problemer.

Jeg giver kyllingerne en stor klump græs med jord på lige så snart jeg kan finde det i haven og få det gravet op, siden har jeg ikke haft problerme med skæve ben ( vokseproblemer).

Mit råd er brug noget godt foder og du slipper for en del problemer.

Hilsen

Tommy   

Offline Willy Littau

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 215
Sv: Mangan
« Svar #2 Dato: 21 Januar , 2010, 17:14 »
Især hvis man fodre med meget korn kan de store racer få manganmangel. Det viser sig bl.a. ved at daggamle kyllinger har svage ben eller sidder ligesom på hælene.
For at forebygge er der flere der giver deres daggamle kyllinger af stor race mangansulfat i drikkevandet de første10-14 dage. Mangansulfat kan købes ved Matas . Brug 1 tsk pr. liter vand. Samtidig virker det styrkende på knoglebygningen så man undgår f.eks. skæve brystben og lign.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Mangan
« Svar #3 Dato: 21 Januar , 2010, 17:34 »
Jeg bruger det osse til mine.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Mangan
« Svar #4 Dato: 21 Januar , 2010, 18:18 »
Ok. tak for oplysningen, det vil jeg gøre forebyggende, man må jo sige at Brahma, Dorking og Orpington hører til i den "tungere" ende..vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.