Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kan det passe, at de fælder?  (Læst 7018 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Kan det passe, at de fælder?
« Dato: 20 Januar , 2010, 15:37 »
De seneste par dage har jeg fundet rigeligt med løse fjer i hønsehuset. Flere end jeg kan lide!

Og i dag fandt jeg da også ud af, hvem der har mistet dem.
Jeg har en brakel hane og en hønnike gående. De blev udruget sent og er cirka 5 mdr. gamle. De er ret så skaldede - hønen på halsen foran / struben, hanen på siden af halsen.

Det store spørgsmål er jo, om det er en djævelsk høne, der plukker de andre -eller om de bare fælder?
Jeg ser jo helst, at det er det sidste, for jeg vil så nødig sidde på lur et helt døgn i den kulde, for at finde ud af, hvem der evt. har fået dårlige vaner.
Det er iøvrigt en ret velfungerende flok uden tegn på ufred eller unoder og jeg synes måske heller ikke, at det mest logiske sted at pille fjer ud af andre høns er strubeområdet. Men hvad ved jeg. Høns er jo ikke nødvendigvis logiske.

Hvad tror I? Kan jeg være heldig, at det bare er fældning på en ret så skæv årstid?

Offline P. Jakobsen

• Bruger
Sv: Kan det passe, at de fælder?
« Svar #1 Dato: 20 Januar , 2010, 15:47 »
En af mine har også lige gået igennem en periode igen med mange fjer, der lå spredt ud over hønsehuset.

Kan de mon fælde 2 gange på et år? Om dine fælder, ved jeg ikke.. Men mon ikke? Syntes bare det lyder lidt mærkeligt det sådan er pletvis på halsen?.
Her er der ikke nogle der plukker nogle.. For de er blevet meget fine i fjerene nu. Selv puttemor ligner en høne, og slet ikke skaldet mere på gumpen
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 20 Januar , 2010, 16:15 »
Her fælder de også på livet løs. En af lutterne ligner en der har været forsøgt plukket, men som så pludslig er vågnet op fra de døde og stukket af igen! Den ser helt skør ud ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 20 Januar , 2010, 17:05 »
Nogle af vores er også så småt begyndt at fælde. Ikke smart taget årstiden i betragtning  ::)

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 20 Januar , 2010, 20:53 »
De kunne nærmest ikke have valgt et dårligere tidspunkt! ;)

Har du mange der fælder Tine? Hvad med jer andre, er der også mange ved jer? ;)

Vi har det meget koldt i vores hønsehus, da det ofte kun er få grader over udendørstemperatur. Det er godt nok, men det kan bestemt også være træls her om vinteren, især i længere perioder med frost! Derfor er det heller ikke et smart tidspunkt for fældning, da de kommer til at fryse her i mit hønsehus  :-[
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 20 Januar , 2010, 21:03 »
Hvis det virkelig er det de gør, og ikke en monster-plukkende høne, så har jeg to. Og heldigvis kun to, der fælder. Ligesom dig er jeg noget bekymret pga. kulden. Jeg har ikke mulighed for at tage dem ind eller få en varmelampe over - og jeg har overvejet, om jeg skal slagte hanen - som jeg ikke skal bruge til noget. Men hønen er en ud af kun tre sølvbrakel hønniker, så hun skulle helst overleve!

Skulle man strikke hende en halsedisse?

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 20 Januar , 2010, 21:06 »
Hm.. Altså det er lidt svært. Jeg giver mine chancen, men får de meget slem forkølelse, så må de vuderes..  :-\
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #7 Dato: 20 Januar , 2010, 21:29 »
Her fælder nogen af dem også helt vildt.
Mon vi skal have en strikkeklub igang til de stakkels hønser? ;D
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 20 Januar , 2010, 21:39 »
Tine.

Er du også faldet for disse nøgenhalse?  ;D

Enig, det er et dårligt valgt tidspunkt at fælde på med al den kulde. De virker lidt ude af syntax, men måske er det fordi de er udruget så sent på året. De kunne ikke rigtigt nå at være med, da andre, naturligt fældede, for da havde de stort set først lige fået fjer.

Jeg selv har ikke fældende høns for tiden ud af en flok på ca 20 stk. (Nå så 28 stk da. Måtte lige tælle efter i min profil  :D)  
« Senest Redigeret: 20 Januar , 2010, 21:42 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #9 Dato: 20 Januar , 2010, 22:16 »
Helt ærligt...heste og hunde får tøj på...så hvorfor ikke lave et lille hønsetørklæde?! ;)

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 21 Januar , 2010, 07:29 »
Det bliver ihvertfald sidste gang, jeg med vilje laver kyllinger så sent.
Og halsedissen er stadig under overvejelse. Det ku' også camouflere lidt - for jeg synes stadig Nøgenhalse er grimme. Den lokale opdrætter siger godt nok, at de har et forrygende temperament, meeeen.. jeg kan nære mig :D

Offline Mercedes

• Passiv bruger
    • www.123hjemmeside.dk/benz
« Svar #11 Dato: 21 Januar , 2010, 08:38 »
Man kunne nemt strikke benvarmere til dem. ;D Det er jo lettere at holde varmen når man er varm om benene..GGG.
Det ville godt nok være et ømt syn..Høns med halstørklæder og benvarmere.. /o ;D
Hilsen Mercedes
0,1,3 sort silker, 1,1,2 Blå silker, 0,6 Perlegrå silker, 0,1 vildtfarvet silker, 1,1,sølvfarvede silker, 0,1, hvid silke, 0,1 gul silke, 2,6, hvid Dv. Silker, 0,0,8 Brahma, 1,0 græsk gadehund, 1,2,7 katte, 0,1 Dansk Varmblod, 1,2 børn, samt en dejlig hønseglad mand.

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 22 Januar , 2010, 08:53 »
Jeg har læst i mine små hønsebøger, at det er normalt, at de fælder om vinteren. Det lyder ikke praktisk, at de gør det, men Vorherre må vel have en mening med det *SS*
Mange hilsner,
Karin

0,4 Isa Brown (Klara, Spætte, Frida og Grevinden)
1,0 Mand, handy og kærlig :)
6,0 bonus'børn'
xxxxx,yyyy mus, stålorme, pindsvin og andet godtfolk
Og Sascha, en slags flatcoated retriever, som vi har overtaget fra en hjemløs mand, som døde. Så Sascha har levet alle sine ca. 9 år på gaden. Hun er vidunderlig!

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 22 Januar , 2010, 09:47 »
Tjae, så er det vel kun de virkeligt seje, der overlever...
Dem der ikke bliver forkølede :D

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 22 Januar , 2010, 10:37 »
Survival of the fittest, mener du? Hmm, sådan kan jeg nu ikke lide at tænke på det. Måske finder videnskaben en dag ud af, at høns har godt af frost direkte på huden - hvad ved vi? Det finder ud af så meget sært  ;)
Men der står det altså helt klart, så vidt jeg husker i begge mine hønsebøger (sidder i et tog og kan ikke checke det), at de fælder om vinteren. Fælder, og holder op med at lægge æg.
Mine 4 Isa Brown lægger nu masser af æg, og bortset fra, at jeg har fået en af dem til at smide alle fjerene på maven ved at udsætte hende fra "afføringsammoniak"", har de knap smidt et eneste dun. Men de læser heller ikke så godt  :P Det er nok bare dine, Storm-Olsen, som har læst for mange bøger *gg*
Mange hilsner,
Karin

0,4 Isa Brown (Klara, Spætte, Frida og Grevinden)
1,0 Mand, handy og kærlig :)
6,0 bonus'børn'
xxxxx,yyyy mus, stålorme, pindsvin og andet godtfolk
Og Sascha, en slags flatcoated retriever, som vi har overtaget fra en hjemløs mand, som døde. Så Sascha har levet alle sine ca. 9 år på gaden. Hun er vidunderlig!