Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kro/sur kro  (Læst 6100 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
Kro/sur kro
« Dato: 16 Januar , 2010, 15:28 »
Jeg har 4 orpingtonhøner (2 sorte+ 2 gule) og 1 hane, alle i stor "model". Jeg mistede for en måned siden en gul høne pga. sur kro, vi opdagede det simpelthen for sent. Nu rationeres deres mad, så de kun får den mængde, der svarer til det de skal spise pr. dag i automaten.
Problemet er bare, at især de gule, har tendens til at få en kæmpestor kro og selv om morgenen når de endnu ikke har fået noget at spise er den ikke flad som andres. Det er som om der er dårlig passage og jeg tænker at de er nogle tikkende bomber  <A
Er der nogen der har lignende erfaringer med ædedolkene?  *f
Og gode råd...?  <+
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Kro/sur kro
« Svar #1 Dato: 16 Januar , 2010, 21:19 »
Det er ikke nødvendigvis fordi de spiser for meget at de får sur kro. Det kan være at de spiser noget 'forkert' som så delvist lukker for passagen for foderet videre ned i dyret.

Mine høns går på halm som de normalt ikke æder af, men jeg har et par gange oplevet at en høne er kommet til at 'æde' et halmstrå som så har sat sig fast i kroen.

Kan det være det samme hos dig, eller har du evt fodret med et eller andet meget grovt som kan have sat sig og helt eller delvist blokeret i kroen.

Mvh
Erik Andersen

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 17 Januar , 2010, 08:11 »
Det er ikke nødvendigvis fordi de spiser for meget at de får sur kro. Det kan være at de spiser noget 'forkert' som så delvist lukker for passagen for foderet videre ned i dyret.

Mine høns går på halm som de normalt ikke æder af, men jeg har et par gange oplevet at en høne er kommet til at 'æde' et halmstrå som så har sat sig fast i kroen.

Kan det være det samme hos dig, eller har du evt fodret med et eller andet meget grovt som kan have sat sig og helt eller delvist blokeret i kroen.

Mine høns går også på halm, men jeg har aldrig tænkt på, at de kan "komme til skade" med halmen.

Hvad gør du, hvis du opdager, at et halmstrå har sat sig fast i kroen?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 17 Januar , 2010, 11:21 »
Her til morgen havde alle orperne helt flad kro inden morgenmaden og jeg havde ikke givet dem olie, A38 eller andet fordi jeg gerne ville se hvor meget af indholdet der forsvandt i løbet af natten uden hjælp.

Den der ikke havde flad kro den anden morgen har muligvis tilfældigvis spist noget halm eller lignende dagen før, så den ikke har fået tømt kroen helt i læbet af natten.

Nå, af det kan man lære, at orper i sandhed er forslugne (mine isa'er ville vælte hvis de fik en kro på størrelse med orpernes  <H <H )
-og vent med panikken til næste dag  <: (selvom jeg nødigt igen vil opleve en høne dø af sur kro, det var ikke sjovt  :'( )

Det får mig i øvrigt til at tænke på om tendensen til sur kro genetisk bestemt? Kunne man forestille sig at nogle stammer simpelthen har den svaghed, er der nogen der har erfaring med det?
Mvh. Tanja
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline viktor

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 17 Januar , 2010, 12:03 »
Har netop konsulteret J. Pedersen-Bjergaards "Vort Fjerkræ" fra 1925. Foruden en malende beskrivelse af kirurgiske indgreb fastslår han, at problemet kan forebygges, ved at man undlader at give kerner i fodertrug, da hønsene er indrettet til at pikke et korn ad gangen, i modsætning til at sluge det i store mundfulde.
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #5 Dato: 17 Januar , 2010, 13:28 »
Har netop konsulteret J. Pedersen-Bjergaards "Vort Fjerkræ" fra 1925. Foruden en malende beskrivelse af kirurgiske indgreb fastslår han, at problemet kan forebygges, ved at man undlader at give kerner i fodertrug, da hønsene er indrettet til at pikke et korn ad gangen, i modsætning til at sluge det i store mundfulde.
Har tænkt over om vi skulle nedlægge fodertruget... De plejer at få maden smidt ud på jorden, men fodertruget kom op da sneen holdt sit indtog, da blev det alligevel for svært for de kære orper  ;)
Men nu er der jo ikke så meget sne, så måske skulle jeg bare pille det ned igen...  <J
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

frida

• Gæst
« Svar #6 Dato: 17 Januar , 2010, 14:23 »
Hej.
Jeg ved ikke om det er det samme. Men jeg havde i starten af min "hønse-tid" en skrukke, som blev rigtig dårlig. Vi fik dyrlægen ud og aflive (ja, jeg ved godt det måske var overdrevet med dyrlæge-besøg), men han obducerede hønen og sagde, at den havde sørget for at få foder, men ikke sten osv til kråsen. Den kunne altså ikke "kværne" foderet og få det videre i "systemet".
Tænkte bare om det kunne være lidt af samme problem for dine høns, hvis de ikke har adgang til sten og skaller. Mine har været vant til at få skaller fra stranden, der er groft knust og smidt i hønsegården, hvor de selv kunne bruge en del af deres rigelige tid på at finde dem. Nu får de dem dog i hønsehuset, da de ikke vil ud og skrabe osv.
Venlig hilsen og pøjpøj med hønsene Anette.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 17 Januar , 2010, 21:55 »
Mine høns går også på halm, men jeg har aldrig tænkt på, at de kan "komme til skade" med halmen.

Hvad gør du, hvis du opdager, at et halmstrå har sat sig fast i kroen?

Opdager jeg en høne med et halmstrå hængende ud af næbbet indfanger jeg den og fjerner forsigtigt halmstrået. Forebyggende.

Er skaden sket får de en gang hønseguf med masser af olie tilsat og så indfanger jeg hønen og masserer blidt kroen lidt. Er det ikke gået i orden efter et par dage, står menuen som regel på hønsekødssuppe, høns i asparges eller lignende. Men det er sjældent det har været nødvendigt at gå så vidt.
Mvh
Erik Andersen

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 18 Januar , 2010, 07:57 »

Taaaakk...Erik  /o

Jeg vil forebyggende gå ud og fortælle dem, at man ikke skal spise gulvtæppet.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14