Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: høne spiser fjer.  (Læst 9045 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pylle pylle

• Gæst
høne spiser fjer.
« Dato: 13 Januar , 2010, 12:56 »
Min mor har en høne, som piller fjer af de andre høns, og ogå hanen, og spiser dem. Vi snakker ikke store mængder, men nok til at der er et lille bart stykke hvor hun piller. der er ikke fordi hun hakker hul. Så vi tænker måske at det ikke er kanibalisme.. hun plukker simpelthen en fjer fra halsen af de andre og spser den!! hvorfor??

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: høne spiser fjer.
« Svar #1 Dato: 13 Januar , 2010, 13:57 »
Du kan give hønen briller på (fås hos America), men det er noget skidt med fjerpilleri, for det "smitter" og det bliver som regel kun værre.
De fleste ville nok vælge at slagte hønen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #2 Dato: 13 Januar , 2010, 14:10 »
Det er sandsynligvis kannibalisme, men en mild form af slagsen! Din høne har sandsynligvis engang spist en fjer, måske ved et tilfælde, måske undervejs i et mindre slagsmål (der er jo ofte mange pauser i de små stridigheder hønsene imellem!), og har opdaget hvor godt fjeren smagte. Der vil jo ofte sidde en lille dråbe blod eller noget bindevæv ved "roden" af fjeren, og det er jo fyldt med energi og smag...

Problemet med selv denne milde form for særhed er, at det kan være meget smitsomt (som Marianne skrev mens jeg tastede løs her!), og det er godt at få stoppet opførslen, inden de lige pludselig allesammen synes det er festligt at spise fjer. Og så bliver den lille plet ganske meget større! :(

Du kan evt prøve at isolere hønen fra de andre nogle dage, og se om den glemmer at spise fjer (nok tvivlsomt). Alternativt kan du smøre yndlingsområdet med noget, der ikke smager godt. Man kan købe forskellige salver/olier/cremer, der er beregnet til netop dette (jeg har selv noget fra America-thisted). I ekstreme tilfælde - som du heldigvis er forskånet for indtil videre - er "hovedafbryderen" den bedste løsning (det har jeg selv været nødt til en enkelt gang, hvor én høne plukkede 8-10 andre helt skaldede på ryggen!).
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Jake

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 13 Januar , 2010, 14:48 »
Det er meget almindeligt, at hønsene hjælper hinanden med at fjerne løse fjer og fjerskeder på denne måde. Især i forbindelse med fældning. Især fjerskederne ryger indenbords. Ofte er det hanen, der nyder godt af hønernes omsorg. Så jeg tror ikke, du skal være bekymret.  :) Prøv at observér dem, for selvfølgelig er det en anden sag, hvis der er tale om reelt fjerpilleri.
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #4 Dato: 13 Januar , 2010, 16:23 »
Har også en høne eller to der gør det samme en gang imellem, flest gange på hanen. Det ser mest ud til at være en form for pleje - ikke kannibalisme.

Det har jeg nemlig prøvet før og det var meget voldsommere.
Mvh

Claus

pylle pylle

• Gæst
« Svar #5 Dato: 13 Januar , 2010, 16:25 »
det her er ikke pleje.. for den virker lidt besat, og der er bare stykker på de andre nu. Men tusind tak for jeres svar.. jeg ringer til hende med det vuns.. og mon ikke hun så prøver at isolere den først!??
Jeg giver en tilbagemelding.

Tusind tak for jeres svar! /o