Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Antal høns?  (Læst 5477 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tina Holmberg

• Bruger
Sv: Antal høns?
« Svar #15 Dato: 13 Januar , 2010, 17:17 »
Mortends: For ikke at forvirre begreberne yderliger, så SKAL det meldes til kommunen, hvis man har mere end 30 voksne fjerkræ (har man fx. både ænder og høns, er det samlet antal voksne dyr).
Når der tales om dyreenheder er vi ovre i CHR og Gødniningsregnskab for virksomheder.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 13 Januar , 2010, 17:43 »
Her på gården er vi i CHR og er registreret som et erhvervsmæssigt dyrehold, hvor mange stykker fjerkræ må man så holde i forhold til reglerne? ;) - min far er ikke klar over det. Hvad betyder det så når man er godkendt som erhvervsmæssig dyreholder? - altså er der nogle ting som kommunen kommer og kontrollere? Hvordan er det med blodprøver?

Jeg har da alt for mange spørgsmål ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #17 Dato: 13 Januar , 2010, 17:50 »
Mikkel: Tror den bedste måde, at få svar på alle dine spørgsmål, er at ringe til jeres afdeling af RYK. De er meget hjælpsomme.
Har lige slået den op på nettet: RYK-SYD, telefon 7454 0000. De har åben for telefonerne man-tors 8.00-15.30 & fredag 8.00-14.00.
Hvis du oplyser din fars CHR-nr, kan de slå det op i systemet og vejlede dig ud fra det.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 13 Januar , 2010, 17:58 »
Jo det er måske en god idé ;)  - jeg må lige prøve at ringe en dag ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #19 Dato: 13 Januar , 2010, 18:38 »
Jeg mister da helt lysten til at have høns nu man læser her. :-[
Hvad p..... sker der hvis de kommer og man ikke har registreret noget?
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #20 Dato: 13 Januar , 2010, 18:55 »
Hvis du kan holde det under 30, så skal du ikke registreres nogen steder. Kommunen kommer kun hvis der bliver klaget og bor du i landzone, så tror jeg ikke der er den store risiko.

Men hold dig (ALTID!!!) under 100 for det er fødevarestyrelsen der er indblandet der med blodprøver osv. og fødevarestyrelsen er ikke at spøge med.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #21 Dato: 13 Januar , 2010, 18:59 »
Mortends: For ikke at forvirre begreberne yderliger, så SKAL det meldes til kommunen, hvis man har mere end 30 voksne fjerkræ (har man fx. både ænder og høns, er det samlet antal voksne dyr).
Når der tales om dyreenheder er vi ovre i CHR og Gødniningsregnskab for virksomheder.

Hvis du følger Finns link til Varde Kommunes side, står det da tydeligt at husdyrhold på 3-15 Dyreenheder skal meldes, over 15 skal de godkendes.

CITAT fra http://www.vardekommune.dk/content/dk/service_til_dig/miljo/miljo_for_landbrug/lov_om_godkendelse_af_husdyrbrug

Lov om godkendelse af husdyrbrug

Reglerne for miljøregulering af husdyrbrug er fra 1. januar 2007 samlet i én ny lov med én myndighed (kommunen).
"Lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug" samler de hidtidige regler for miljøgodkendelse, VVM- og landzonetilladelse i én godkendelse.

Miljøgodkendelse meddeles samlet for hele produktionen, men består af to dele, dels en godkendelse af produktionsanlægget (driftsbygninger) på ejendomsniveau, dels en godkendelse af udbringningsarealerne - på bedriftsniveau.

Etablering, udvidelse eller ændringer af:

Husdyrbrug over 75 dyreenheder reguleres i en miljøgodkendelse.

Husdyrbrug større end 15 DE og mindre end 75 dyreenheder er omfattet af en anmeldeordning med efterfølgende tilladelse.

Husdyrbrug fra 3 DE til 15 DE skal anmeldes til kommunen.

Der står INTET om at ikke-erhvervsmæssigt skal anmeldes og som jeg læser er det ikke tydeligt om et husdyrbrug på under 3 dyreenheder skal anmeldes!
« Senest Redigeret: 13 Januar , 2010, 19:08 Fra mortends »
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #22 Dato: 13 Januar , 2010, 19:24 »
Lige et tillæg til mit tidligere svar...

Problemet ligger i at man i nogle kommuner blander dyreenheder ind i reglerne for ikke-erhvervsmæssigt dyrehold og siger at et hobbydyrehold er dyrehold under 3 dyreenheder.

I bekendtgørelsen om ikke-erhversmæssigt dyrehold nævnes IKKE noget om antal dyreenheder, hvilket også er naturligt, da de (mystiske) antal dyr man må have efter denne bekendtgørelse ikke hænger sammen rent dyreenhedsmæssigt som Lestat påpeger.

Der ER således en gråzone op til de 3 dyreenheder, der er bundgrænsen for anmeldepligten af et erhvervsmæssigt dyrehold...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #23 Dato: 13 Januar , 2010, 19:34 »
Så beholder jeg da lige mine dyr lidt længere. <:
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #24 Dato: 13 Januar , 2010, 20:58 »
Mortens: Det står da lige så klart og tydeligt.

"Erhvervsmæssigt dyrehold er dyrehold, der er større end en af følgende:

2 køer med tilhørende kalve eller 4 stykker andet kvæg, eller 4 heste med tilhørende føl, eller 2 søer med opfedning af makimum 5 slagtesvin eller en tilsvarende produktion, eller 10 får med lam, eller 10 geder med kid,
30 stk. høns,
4 voksne hunde med hvalpe under 18 uger, eller
tilsvarende størrelse af andre former for dyrehold end de ovenfor nævnte.
jf. Bekendtgørelse om miljøregulering af visse aktiviter (Bek. nr. 1517 af 14. december 2006)"

1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #25 Dato: 13 Januar , 2010, 21:19 »
Disse mange, og nogen gange (synes jeg) modstridende bekendgørelser og regulativer, gør mig heldigvis forvirret, at jeg bliver nødt til at vente med at finde ud af, hvad der egentlig er gældende regler, til nogen fra det offentlige kommer ud og pensler det ud for mig.  ;) 
Mvh
Erik Andersen

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 13 Januar , 2010, 21:56 »
Men hold dig (ALTID!!!) under 100 for det er fødevarestyrelsen der er indblandet der med blodprøver osv. og fødevarestyrelsen er ikke at spøge med.

Er det så 100 voksne dyr, eller er det med kyllinger?

Lugovets@ Mener du at der er mange der opdrætter til udstilling, som ikke er registreret som erhversdyrehold, men stadig har over de 30 dyr? Det var jo mest med det om at gøre :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #27 Dato: 13 Januar , 2010, 23:19 »
Hvis du kan holde det under 30, så skal du ikke registreres nogen steder. Kommunen kommer kun hvis der bliver klaget og bor du i landzone, så tror jeg ikke der er den store risiko.

Jeg mener nu ligeså godt man kan lade sig registrere først som sidst. Udbryder der fugleinfluenza i nærheden af hvor man bor SKAL alle fjerkræhold i området lade sig registrere uanset størrelsen Men det er måske et helt andet sted?
mvh. Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #28 Dato: 13 Januar , 2010, 23:28 »
Jeg er registreret, og det koster ingenting. Desuden havde jeg 10 høns på daværende tidspunkt, og jeg har ikke skulle foretage mig noget. Jeg blev registreret i forhold til at jeg gerne lovligt ville kunne forære mine æg væk...nu hvor jeg ikke måtte sælge dem ::) Men der havde jeg jo heller ikke forudset, at jeg ville få 1-2 æg pr uge, hvis jeg var heldig! *g

I morgen ringer jeg op til Ringsted kommune og spørger om de 30 høns gælder med eller uden kyllinger, samt hvad jeg skal gøre for at få lov til at have flere :)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #29 Dato: 13 Januar , 2010, 23:31 »
Ja det er vist et andet sted. Jeg registrerede mit fjerkræhold på pågældende sted for 2-3 år siden, men husker ikke lige hvor det var. Der var et link fra myndighedernes oplysningsside om fugleinfluenzaens udbredelse og forholdsregler.
Mvh
Erik Andersen