Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: 25% byg 25% hvede 50% æglægningsfoder. Hvordan?  (Læst 13578 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

• Gæst
25% byg 25% hvede 50% æglægningsfoder. Hvordan?
« Dato: 11 Januar , 2010, 16:45 »
Jeg har omlagt "produktionen" og har igår og idag tilsammen fået 1,6 brune italienere. (Nøjjj, hvor er de flotte  :D )

Kommer helt sikkert til at savne silkehønsene og deres dejlige natur - men - alting har sin tid - og nu skal vi ha æg til køleskabet og familien  /o

Jeg har læst lidt og spurgt mig for - og vil prøve at fodre med 25% byg - 25% hvede og 50 % æglægningsfoder. Plus grønt og andet forefaldende fra husholdningen.

Men hvordan får man hønsene til at indtage ovennævnte blanding?

Min erfaring fra silkehønsene:
Hvis jeg blander det, ligger æggepillerne spredt ud over hele gulvet - og kun kornet bliver spist.
Hvis jeg giver det hver for sig, rører de bare ikke æggepillerne.

Jeg endte iøvrigt med at give dem kyllingefoder - unge som voksne - efter råd fra en erfaren opdrætter.

Men nu skal ovennævnte blanding altså prøves!! 

Skal jeg til at måle foderet op? Så de får en vis mængde hver pr dag? Og på den måde sørge for at de spiser æggepiller?

Eller kan de på en eller anden måde have fri adgang til de tre slags?

Nogen, der lige har måden på det?    ???

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Sv: 25% byg 25% hvede 50% æglægningsfoder. Hvordan?
« Svar #1 Dato: 11 Januar , 2010, 16:50 »
Hej Susanne,

Tillykke med de nye høns! Billeder.......  ;D du ved...

Mine høns har altid æglægningsfoder i automaten, og kornblanding får de morgen og aften, som 'slik', som de kaster sig over. Men det synker samtidigt i automaten, så jeg er sikker på de får begge dele.

Held og lykke med dem!
Mvh Marianne

Offline The Mother

• Mangler profiloplysninger
0
« Svar #2 Dato: 11 Januar , 2010, 16:50 »
0
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 11:25 Fra The Mother »

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #3 Dato: 11 Januar , 2010, 16:54 »
Tillykke med den nye race Susanne, håber du bliver rigtig glad ved dem.

Jeg har jo samme problem, som du har haft med silkerne. Æglægningspiller spredt for alle vinde, og kornet spist.
Har valgt at fodre med æglægningspiller inde i huset om morgenen, og afmålt korn ration spredt udendørs om eftermiddagen, så jeg er sikker på, at der bliver spist op.
Lige med undtagelse i det vejr vi pt. har, da får de det hele indendørs ad libitum, men det er jo også ekstremt sjældent vi har et så koldt vintervejr i dk ;)
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 11 Januar , 2010, 18:15 »
Give hønsene det de ikke er så glade for om morgenen og 'slikket' om eftermiddagen. Så skal det nok glide ned.
Hilsen Susanne

Offline The Mother

• Mangler profiloplysninger
0
« Svar #5 Dato: 11 Januar , 2010, 18:17 »
0
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 11:25 Fra The Mother »

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 11 Januar , 2010, 18:42 »
Jeg fik det råd, at hænge foderautomaten så højt, at de kun lige netop kunne nå, for så kan de ikke sortere.

Det gør jeg ikke nu, da der er for stor højde forskel på mine høns. Hver gang jeg kigger på automaten er der umiddelbart kun æglægningsfoder at se, men de spiser op alligevel til sidst. Jeg fylder i automaten én gang om ugen og der er den stort set tom. Jeg fylder op med 1/3 æglægningsfoder og 2/3 kornblanding. De har altid mad ad libitum.
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #7 Dato: 11 Januar , 2010, 18:45 »
Jeg blander det om morgenen og om sommeren doserer jeg ca. 100 gram pr. høne - her til vinter får de alt det de kan spise, stadig blandet.

Hvis det en sommerdag virker som om de snyder og lader pillerne ligge eller ikke har spist op, så springer jeg fodringen over en dag, eller venter med at fodre til om eftermiddagen.
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline KEW

• Bruger
« Svar #8 Dato: 11 Januar , 2010, 19:45 »
mht. byg så købte jeg en pose fodder byg for at jeg kunne få det til at spirre så min flok kunne få lidt guf men det er en meget lille procentdel der over hovedet spirre.
det står lunt og bliver skyllet hver dag men først hen om 4-5 dagen spirre nogle enkelte og det er det.
nogen der kennder det problem???
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 11 Januar , 2010, 20:44 »
@Susaane

Du kan jo også vælge at købe fuldfoder (piller) så du kun skal fodre med det.

@The Mother
Du skriver  dansk landhøns (brune italiener)  hvad mener du med det ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 11 Januar , 2010, 20:59 »
Jeg bruger automater som er vist på linket. Mit indtryk er at de har forholdsvis svært ved at sortere i disse. Især hvis man skruer overdelen, godt i bund.
Jeg bruger selv en blanding af svinepiller, fjerkræ tilskudsfoder og 4-5 korn arter. I det ene hønsehus ligger der lidt på gulvet men der bliver ikke fyldt op før der er rimelig spist op.
Som andre også skriver så skal de nok spise op hvis de ikke har andet at vælge imellem. Dvs. selvom de evt. skulle spise kornet først så lader du bare være med at fylde op før de har soist det, de ikke er så glade for.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Susanne

• Gæst
« Svar #11 Dato: 11 Januar , 2010, 22:15 »
Tak for de mange svar! Det behøver vist ikke at være så svært - lyder det til.

Jeg tror jeg prøver den metode, der går ud på at give dem kornet sidst på dagen.

Men er også blevet nysgerrig efter at se den automat, du omtaler, Danny. Men kan ikke se, hvilket link der er tale om.

@Lestat: Er der samme næringsværdi i fuldfoder som i den nævnte blanding? - for det lyder jo som den allernemmeste løsning. Hmmmm....Måske har det noget med prisen at gøre. Eller at det føles "rigtigt" at give korn også...?

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 11 Januar , 2010, 22:22 »
He he... Jeg glemte vist linket i farten. Det kommer her: http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=365

Som udgangspunkt så er der det, i en fuldfoder blanding, som de skal bruge ;)
Men ja, det er en lidt dyrere løsning end tilskudsfoder+korn. Især hvis man kan hente korn (billigt) ved en landmand.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 11 Januar , 2010, 22:33 »
Bland æglægningsfoder og korn i én foderautomat. Og som nogen skriver, lad være at fylde mere i til du kan se at en væsentlig del af også pillerne er spist. Høns er som børn, de vælger det de bedst kan lide først.

Min foretrukne blanding er 1/3 del æglægningsfoder og 2/3 del hvede. Har læst at hønsene bliver for fede af byg.

Fuldfoder ville jeg umiddelbart tro indeholdt en stor procentdel korn, så nok en lidt dyr måde at købe korn på.
Mvh
Erik Andersen

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #14 Dato: 11 Januar , 2010, 23:27 »
Jeg foretrækker nu at have piller stående fremme altid, og så fodre med afmålt mængde korn.
Hvis det svinder for lidt i pillerne, rationeres der lidt på kornet

Blanding af piller og korn giver megen spild hos mig..
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.