Hej
Her vil jeg godt komme med et par kommentare.
Silkehøns er oprindeligt en prydrace og er derfor ikke så "stor" som andre store høns, ifølge den gamle standart (inden der kom dværge) så skulle en silkehøns veje omkring 700 gram og hanen 1000-1200 gram, i følge den nye standart så skal en høne veje 1000 gram og en hane 1400 og gerne mere.
Nu er det sådan at størrelse og vægt ikke altid er det samme, jeg har haft høner der har vejet 700gram og var lige så store ( fylde) som dem der vejede 1200 gram og da dommer ikke vejer hønsene, så er vægten kun vejledende.
Hvor stor skal en silkehøns være i forholdt til

, det er jo ikke en orpinton eller Brahma.
Der der kom dvægsilkehøns til, så for at få en forskeld satte man vægten op på de store, det gjorde at de avler der stadig havde store silkehøns fik at vide deres dyr var meget for små, jeg ved ikke om man kan lave om på tingen på et år, det kunne jeg ikke, så jeg har måtte leve med at mine dyr har været for små i mange år og derfor ikke kunne gøre sig på udstillingerne, især på LU, men da jeg så fik sat lidt størrelse på, især de hvide med skæg, så var det sandeligt også galt, så var de for grove og atypiske.
Vi skal nok til at se på det med andre øjene.
Det gør jeg nu da jeg har begge størrelser og jeg kan sagten se forskeld.
Vil tage lidt billeder med begge størrelser på, når de bliver vasket til Køge udstillingen.
Tommy