Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Altså, de hybrider... SE INDLÆG 56!! :)  (Læst 25950 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #45 Dato: 16 Januar , 2010, 21:43 »
@ Christina

Jeg tror du med sindsro kan anskaffe dig et antal hybrider til at sikre stabil leverance af æg.

Så længe du passer dem og behandler dem, som du gør med dine øvrige høns, er jeg sikker på at de ikke lider overlast.

De vil tværtimod være i paradis i forhold til deres søstre, som er endt som produktionshøns, i industrien.

Go for it!
Mvh
Erik Andersen

Susanne

  • Gæst
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #46 Dato: 17 Januar , 2010, 21:31 »
Ja, held og lykke, Christina! Jeg ville heller ikke betænke mig spor.  /o

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #47 Dato: 17 Januar , 2010, 22:23 »
Er gået i tænkebox! :D

*b

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #48 Dato: 17 Januar , 2010, 22:31 »
Der er vel ikke så meget mere at tænke over. ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #49 Dato: 17 Januar , 2010, 22:52 »
Selvom det er et fåtal, er der nogen avlere der ikke næbkuperer, prøv at spørge inden du eventuelt køber nogen.
(For det er der jo ingen grund til)

Rasmus

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #50 Dato: 17 Januar , 2010, 22:57 »
Hvis du skal nordpå kan jeg anbefale Danhøns i Ganløse.
De er 19 uger/lige før æglægning når man køber dem og ikke næbklippede.
http://www.danhons.dk/index.htm

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #51 Dato: 17 Januar , 2010, 23:01 »
Foreslår at du søger først her på Forum, for at se om nogen har nogle unge høns, hønniker de vil af med.
Er der ikke held her kan anbefales 'Kalkerup Fjerkræ' ved Fensmark, lige udenfor Næstved. Han plejer at have fine høns, men det er jo ikke sikkert han har nogen klar lige netop nu. Men det er et forsøg værd. Han kalder sine Lohmann, men jeg kan ærligt talt ikke se forskel på hans Lohmann og Isa Brown, og de opfører sig rimeligt ens, både af sind og mht ægpræstation.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tina Taomina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 440
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #52 Dato: 17 Januar , 2010, 23:20 »
Isa Brown, Isa Warren og Lohmann Brown er den samme høne med forskellige navne.

Jeg har også købt mine i Ganløse hos Danhøns og foder. Jeg var derude i fredags for at købe lidt udstyr til det nye hønsehus. Han har høns igen i februar. De har ikke klippede næb. Det er rolige dyr. Ikke spor forstyrrede. :D :D
Christina, inden du beslutter dig, kan du komme forbi hos mig i Farum og møde mine dyr. Jeg giver en kop kaffe og en hønsesnak. Og så kan du køre forbi Danhøns på hjemvejen og hente dine egne. ::)
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #53 Dato: 17 Januar , 2010, 23:59 »
Ved fra en nabo at det kan være svært at skaffe høns lige pt grundet kulden ...skal de ud og gå i alm hobbyhønsegår i frosvejr dur det ikk de kommer fra en opvarmet stald/hal .
Med venlig hilsen Søs

Offline Sille

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 54
  • Jeg har 13 høns og 1 hane
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #54 Dato: 18 Januar , 2010, 14:00 »
Jeg er på andet hold høns fra Kalkerup og har været meget tilfreds - det er nogle gode høns/hybrider. Jeg sørger for de får et godt liv, så hybrid eller ej - det er ikke så vigtigt for mig.
Hilsen Sille

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #55 Dato: 18 Januar , 2010, 14:15 »
Tak for jeres forslag! :) Jeg vil gerne købe dem så små som muligt, evt. daggamle, så de gerne lige når at gå i ægægning inden vinter. For jeg regner med at de andre høns vil give nok æg sommeren igennem :)

@Sille: Tråden her handler ikke om at være for eller imod hybrider, men hvorvidt hybriderne tar' skade af deres store produktion af æg :)

Offline Fru Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 47
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #56 Dato: 18 Januar , 2010, 14:40 »
Hej Christina
Da jeg er i gang med at læse til dyrlæge har jeg også gennemgået et kursus i fjerkræ og kigget på en hel del døde industrihøns -alle indsendt pga sygdom og der kunne ikke konstateres forandringer i æggeledere eller kloak hos de høns der ikke lige var indsendt med betændelse eller læggenød. Dette kan jo også forekomme hos alle andre. Ved ikke om du synes det er nok, da jeg jo kun har kigget på et måske 100 høns og det må siges at være et lille udsnit af den samlede bestand.
Vi har selv haft en del isa brown gennem tiden og krydsninger. Jeg har ikke haft noget at klage over -de er lidt hårdere ved de andre, men det er vist det eneste så :). Vores ældste isa er lige død her i frosten, da hun var faldet og havde brækket hoften. Hun var minst 7 år og lagde altid 6 æg om ugen. Jeg ville ikke have nogen skrupler da jeg er overbevidst om det er deres forhold og de krav der stilles til dem der gør forskellen.
Hilsen Tine
Hilsen Mette og Tine (mor og datter)
1,4 dværgwyandotter. 1,3,2 silke. 1,4 araucanaer. 1,3 legbar orpington. 0,1 houdan 0,4 isabrown. 0,2 new hampsire. 1.0 maran. 1,6 bl. 1,4 moskusænder. 1,7 geder. 1,1 lama. 2,6 heste(pinto, islænder, palomino). 2,0 katte. 0,1 hund.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #57 Dato: 18 Januar , 2010, 14:42 »
Tine!!! Hvor ER jeg glad for dit svar!!! *b Ikke at jeg baserer hele min beslutning på det, men det vejer dog alligevel meget tungt på vægtskålen!! *p

Kæmpe krammer får du lige med på vejen! *b

Håber det er ok jeg henviser til dit svar i overskriften, ellers må du lige skrive, så retter jeg det igen :)

Offline Fru Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 47
Sv: Altså, de hybrider... SE INDLÆG 56!! :)
« Svar #58 Dato: 18 Januar , 2010, 14:45 »
Det er helt i orden :D
Hilsen Mette og Tine (mor og datter)
1,4 dværgwyandotter. 1,3,2 silke. 1,4 araucanaer. 1,3 legbar orpington. 0,1 houdan 0,4 isabrown. 0,2 new hampsire. 1.0 maran. 1,6 bl. 1,4 moskusænder. 1,7 geder. 1,1 lama. 2,6 heste(pinto, islænder, palomino). 2,0 katte. 0,1 hund.

Susanne

  • Gæst
Sv: Altså, de hybrider... SE INDLÆG 56!! :)
« Svar #59 Dato: 18 Januar , 2010, 16:57 »
Også tak herfra - både til fru Hansen og til Christina for at have bragt emnet på bane.

Det er vigtigt, at vi får aflivet myterne, som naturligt nok opstår i kølvandet på "for" og "imod".

Jeg synes, at lige præcis den her tråd har tydeliggjort, at vi må skelne mellem de begreber, som så nemt bliver sammenblandet.

Og nu er al min tvivl også forsvundet: Man kan sagtens være en hybridhøne og leve et fritgående fornøjeligt liv i en dejlig have.  :D   - og man kan for den sags skyld også være racehøne og  leve et kummerligt liv, hvis forholdene er til det. 

Det er hos den enkelte hønseejer, forskellen ligger.    /o