Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvis i frit kunne vælge....  (Læst 14903 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rico

• Passiv bruger
Hvis i frit kunne vælge....
« Dato: 08 Januar , 2010, 17:08 »
Hej...

Ja det er et grimt forum, dette her! Lige som man troede man havde planlagt det hele, kommer man helt i tvivl.
Nu spørger jeg bare for sjovt, fordi det kommer helt sikkert til at ændre sig mange gange, inden jeg har hus og voliere klar.
MEN hvis i frit kunne vælge en sammensætning på 1.10, og plads og andre forhindringer ikke var et problem, men dog kun
1.10 hvad ville i så vælge.

Min nuværende ser sådan ud : ) den ændre sig helt sikkert inden jeg skal ha' høns i virkeligheden

Orpington (gul) 0.2 de var rare da jeg havde dem som knægt og det er de sikkert endnu : )
Araucana  0.1 sjove æg til min datter
Barnevelder 0.1 god æglægger flotte æg
Danske landhøns  0.2 god æglægger og lidt national skal man da være
Legbar 0.2 god æglægger en skjult italiener
Maran 0.2 endnu en god æglægger, er der mon et mønster i dette her, og som jeg læste det en god skrukhøne
Også Hanen, der er jeg meget i tvivl men en med lidt holdning enten Italiener eller Minorka 1.0

Håber i vil hoppe med på spøgen

venlig hilsen

Rico

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
Sv: Hvis i frit kunne vælge....
« Svar #1 Dato: 08 Januar , 2010, 17:13 »
1.10 guld blåsømmende wyandotter. (Tror jeg ca de hedder)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 08 Januar , 2010, 17:30 »
Det lyder som en spændende blanding. Jeg ville dog ikke have legbarfarvede, for jeg synes de er grimme. (For rodede i farverne). Hvis du vil lave lidt "kødkyllinger" så ville jeg vælge en større hane. Jeg har selv et par barnevelderhaner, og de er både flotte og "har holdning og attitude". Deres galen er heller ikke så skinger!
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 08 Januar , 2010, 17:39 »
Jeg savner også wyandotter i din flok  :D
Som hane ville jeg nok vælge en maran, han er utrolig haneagtig at se på, og så har du da mulighed for at få race-rene marankyllinger, hvis du vælger en af de to haner du selv foreslår, er alle kyllinger noget bland-sammen-noget. Både de gråstribede:

og de kobberfarvede er utrolig flotte.
Overskydende marankyllinger er jo gode slagtekyllinger (franskmænd laver helst noget, der også er værd at spise  ;) )
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rico

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 Januar , 2010, 17:43 »
Ja jeg er godt klar over at hanerne vil lave noget "ballade", men jeg tror ikke jeg har det der skal til får at slå hovedet af mine høns.
Men ved at vælge en Hane fra en traditionel god æglægger race, vil han så ikke føre det videre til hønnikerne, eller er det kun hønsene
der har det anlæg????

pylle pylle

• Gæst
« Svar #5 Dato: 08 Januar , 2010, 17:44 »
ja undskyld jeg spørger.. men hvorfor ser jeg ingen silker i den cocktail der??  <A /1

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 08 Januar , 2010, 17:49 »
Hvis du ikke har lyst til at slagte, er det måske en endnu bedre idé med race-rene kyllinger, for så kan du nemmere komme af med dem  :D
Du kan opnå krydsningsfrodighed i første generation, men derefter vil det oftest være for nedadgående.
Hvis det var min flok, ville jeg helt sikkert have hanen fra en af de racer, som jeg havde høns i.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #7 Dato: 08 Januar , 2010, 17:55 »
Du kan garanteret godt få hjælp til slagtningen. Du bor godt nok for langt væk fra mig til at jeg orker køreturen, men hvis du først har smagt "rigtig" hanekylling, så skulle du nu nok få det lært. ;)
Jeg ville også vælge en hane som er af samme race som nogle af hønerne.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Rico

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 08 Januar , 2010, 18:01 »
Silke høns, jeg ved skutte lige hvordan jeg skal få det sagt : ) men jeg syntes ikke lige så meget om dem:)
Når rigmor bliver så stor hun selv kan gøre krav på dem OK men ikke før. Hmmm tak for det gode råd med blandings misbruget jeg
næsten var på vej ud i : )

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 08 Januar , 2010, 18:05 »
1,10 hvid/sort columbia sussex i stor - ligesom jeg næsten har (har 1,6 pt).

Dette fordi jeg holder meget af deres temperament og afkast (kød og æg). Og så kan jeg godt lide tanken om at have en race, jeg holder 'ren'.

Hvis vi ikke skulle have kød, altså ikke slagte, så er der ingen tvivl om at jeg skulle have en lille kvik race, måske endda landhøns!

Mht. hane, så pas på at han ikke bliver for stor til de mindste høner. Når han træder dem kan han komme til at klemme dem lidt rigeligt med sin vægt.

Held og lykke med valget  /o
Hilsen Susanne

Offline Rico

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 08 Januar , 2010, 18:18 »
Jeg tror jeg kan se pointen i én Race, men så bliver det jo bare herre svært. Men så bliver det i den lette ende af hønseracerne vi skal lede.
Men det er rart lige at få en "øjenåbner", inden man går shopamok i hønseracer:)

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #11 Dato: 08 Januar , 2010, 18:28 »
1,10 hvid/sort columbia sussex i stor - ligesom jeg næsten har (har 1,6 pt).

Dette fordi jeg holder meget af deres temperament og afkast (kød og æg). Og så kan jeg godt lide tanken om at have en race, jeg holder 'ren'.

Hvis vi ikke skulle have kød, altså ikke slagte, så er der ingen tvivl om at jeg skulle have en lille kvik race, måske endda landhøns!

Mht. hane, så pas på at han ikke bliver for stor til de mindste høner. Når han træder dem kan han komme til at klemme dem lidt rigeligt med sin vægt.

Held og lykke med valget  /o

Her holder jeg med Susanne,
De er stille og rolige, og bliver for det meste på den rigtige side af 90 cm. hegn, med mindre hunden er efter dem ;D
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #12 Dato: 08 Januar , 2010, 18:52 »
Den blå(randede) farve er altså temmelig genial, hvis man gerne vil have lidt forskelligt, for det er nemlig ikke muligt at avle en ren blå. Blå krydset med sort giver nemlig ½ sort og ½ blå så er der lidt forskelligt at kigge på...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
    • www.beli-lys.webbyen.dk
« Svar #13 Dato: 08 Januar , 2010, 19:00 »
ja jeg ville klart vælge:

0,2 araucana
0,1 maran
0,2 silke
0,5 brahma
1,0 brahma

ja det ville altså være mit ønske
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #14 Dato: 08 Januar , 2010, 19:04 »
Silkerne er altså for små til en brahma-hane. Ud med dem og ind med et par barneveldere i stedet ;)
(Silker er altså heller ikke lige mig)
1 Dansk Landhøne. Stor.