Esbjerg er et helt fantastisk kapitel af et skækeksempel for sig... Jeg fatter ikke at folk i Esbjerg overhovedet vil finde sig i det, og som Mikkel også tidligere har bemærket, så er der jo heller ingen fjerkræ-udstillinger/foreninger i Esbjergområdet. (Jeg aner en sammenhæng)
Et lille uddrag fra Esbjerg
http://www.esbjergkommune.dk/Borger/Affald%20-%20Forsyning%20-%20Milj%C3%B8/Dyr/Husdyr%20i%20byen.aspx
Hønsegården skal være indhegnet med galvaniseret trådnet ca. 1mm tyk og maskestørrelse på højst 20 mm. Hønsegård og hønsehus rottesikres ved at hegnet graves 60 cm under jorden og op til 30 cm over jorden, medmindre der er fast bund, eller hæve hønsehus og hønsegård 35 cm over jorden.
Hvis der er en udvokset hane i hønseholdet, skal der være et effektivt lydisoleret hønsehus, som kan mørklægges, så det er lystæt.
Hanen skal være lukket inde i mørklagt hønsehus i følgende tidsrum:
• Hverdage fra solnedgang (dog tidl. kl. 18) til kl. 7.00
• Lør.-, søn.- og helligdage fra solnedgang (dog tidl. kl. 18) til kl. 9.00
Hønsene må kun færdes i hønsegården eller hønsehuset. De må altså ikke lukkes ud i haven, selv om denne er indhegnet.
I forhold til Syddjurs, så undrer jeg mig (ligesom i Favrskov) over at der ingen sager om klager over hønsehold figurer på kommunnes postlister, når de åbenbart bruger så lang tid på det i forvaltningen... Eller er det nu bare noget de siger at de gør for at prøve at retfærdiggøre at de bruger ressourcer på det her. Derudover så vil de jo ifølge regulativet have flere bygningstilladelser end påkrævet ifølge lovgivning. Det hænger ikke sammen...
Hans bemærkning om at han forstår godt, hvis borgere ikke vil have naboens høns til at skrabe i egen have er også helt ude i skoven. Det skal man jo allerede idag og det må da gerne komme i et regulativ. Problemet er jo at de går langt videre og kræver overdækning og det er noget helt andet.
Det er simpelthen uhyre dårlig argumentation fra kommunens side.