Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vinter i Nordjylland  (Læst 3774 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle

• Passiv bruger
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Vinter i Nordjylland
« Dato: 06 Januar , 2010, 09:01 »
Her i Himmerland har vi fået rigeligt med sne. Sønderup skole holder lukket på grund af snemasserne og både min mand og jeg føler os heldig over at vi i går ved frokost tid fik gravet vores biler hele vejen ind i indkørslen.  ;D

Dagen byder dog på en anden opgave. Jeg skal have gravet mig om til hønsene. Og det er en opgave! Håber børnene har lyst til at hjælpe :D

« Senest Redigeret: 06 Januar , 2010, 09:32 Fra Helle »
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Kate

• Passiv bruger
Sv: Vinter i Nordjylland
« Svar #1 Dato: 06 Januar , 2010, 09:05 »
Det var da vildt !
I får da varmen efter at have skrabe sne ?  ::)
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 06 Januar , 2010, 09:08 »
Vi har lige været ude og grave hønsegården fri samt grave en sti fra hønsegård over til carportene, kun en enkelt høne skulle lige tjekke om det var sjovt at gå i sne (NOT) alle de andre foretrak den ryddede sti  /o
Nu vil jeg køre her fra Skjern til Ringkøbing for at komme på arbejdet, jeg håber, det går rimeligt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 06 Januar , 2010, 09:13 »
Det er altså utroligt at dine høns vil ud.

Mine silker bliver inde, har dog flyttet dem i stald nu.
æggemaskinerne (som ikke er maskiner iøjeblikket) vil heller ikke ud. jeg har prøvet at stille dem ud, men 2 sekunder efter flyver de ind i deres hus igen.
Nu håber jeg snart at vi ikke får mere sne, så vi kan få gang i æggene igen, er lidt for meget at jeg skal købe æg ! øv
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Helle

• Passiv bruger
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
« Svar #4 Dato: 06 Januar , 2010, 09:37 »
Vores høns går kun i det område der er overdækket af fast tag. De går IKKE i sne! Jeg har kogt majskolber til dem så der bliver lidt tidsfordriv til dem.

Håber på at få varmen af arbejdet, - for det kommer nok til at tage sin tid at komme om i baghaven. Selv kattene nægter at gå ud. For første gang i de 9 år vi har haft vores store hankat har han tisset indendørs! Selvfølgelig på MIN nye sportstaske som stod ubrugt i gangen pga aflyst træning! Æv. Godt den er vandtæt ( håber jeg ;D)
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #5 Dato: 06 Januar , 2010, 09:49 »
Ja for mit vedkommende blev det en lang aften i aftes da vores havepavilion og brændeskuret omme bag ved var ved at bryde sammen under snemasserne. Heldigvis skete der ikke skader på nogle af bygningerne, men tømeret i taget svejede meget og jeg tude ikke gå i seng uden at få noget af sneet rydet ned. Min store voliere har der også næsten været fast arbejde med at banke sne ned. Drivhuset og carporten er også voldsom belastet af snemasserne og jeg håber at de holder til der kommer lidt vind der kan fjerne sneen. Gragen er også noget belastet men det er umuligt og farligt at gå op på taget på grund af belastningen samt at jeg ikke kan træde hvor som helst på taget. Det væste der kan ske på nuværedetidspunkt er at det begynder at regne som vil blive fanget af sneen på de flade tage og så bliver sneen for alvor tung.
Hvis i har flade tage er det en god idee at tjekke om der er ved at komme for meget belastning på og evt. om muligt få noget af sneen fjernet, det er jo sjælden at vi får så meget sne som vi har fået de sidste dage. I vores område ligger der 50 - 75 cm. sne over det hele og nogle steder mere end andre steder.

Jeg er meget glad for at jeg for nogle år siden total renoverede mine gamle voliere med flad tag da de var ved at være godt rådne og havde aldrig holdt til de snemængder vi har nu, Samtidig ville det have været livsfarligt at bevæge sig op på de gamle tage.

Men når man ser træerne der er pudret i hvid sne er det jo et utroligt flot syn.

Jeg har en del Norske venner og de griner ofte af os i lille Danmark når vi klager os over meget sne. Det er ikke sjælden at der ligger op til en meter sne på deres hustage. Det med lukkede veje kender de heller ikke så meget til her da de har det nødvendige grej til at fjerne det med. Samtidig bruger de også langt mere snekæder mm. end vi gør i Danmark. Som det siges der findes ikke dårligt vejr men dårlig påklædning og dette gælder også i en vis grad vores biler.
I går var jeg i Hadsund og der holdt biler næsten over alt det ikke kunne køre selv hvor der var næsten flad vej på grund af sommersko på bilerne.
Jeg har heldigvis sidste år investeret i vinterdæk der er kåret som verdens bedste vinterdæk og det har bevirket at 30-40 cm løs sne ikke er noget problem. Tidligere kørte jeg altid på billige helårsdæk og kunne side fast i 5-10 cm. sne, så jeg er ikke i tvivl om hvad dæk jeg køber fremover. Nå det sidste havde ikke så meget med høns at gøre men mere vinter i Jylland  
« Senest Redigeret: 06 Januar , 2010, 10:03 Fra Bjarne Andersen »

GKV

• Gæst
« Svar #6 Dato: 06 Januar , 2010, 10:11 »
Også vi har fået rigeligt, det sner stadig  og det fyger værre, end jeg ved ikke hvad. Rimeligt bøvlet når det lægger sig meterhøjt lige foran dørene til hus og stald ;D.

En spåneskovl, har vi fundet ud af, er virkelig god til flytte den flyvske sne med, men det varer blot en timestid så er det det samme igen.

Hestene kan ikke komme ud, hegnet er helt dækket af sne og jeg har ikke lyst at fange heste der har overset det.

Vandet i stalden er frosset og det er meget svært, at få transporteret de store mængder vand til hestene, det foregår på slæden i en murerbalje, men med de store driver besværliggøres det noget. Det skal nok blive pænt glat på et tidspunkt med alt det overskvulpede vand.

Staldhønsene er tilfredse med, at der bliver lukket op til kostalden, derfra kan de selv bestemme om de vil udenfor, men det lader det ikke til.

De andre har relativt store bokse i stalden og må nøjes med det, men der er lunt og trækfrit og kun besøg af "Mor" to gange dagligt.

Jeg nyder det trods alt, kan godt lide, at der er forskel på sommer og vinter og brændeovnen buldrer på livet løs.

Min Camelia og mine bærbuske er væk, men det er godt for dem især, når nu kulden for alvor igen sætter ind.

Heldigvis har jeg ingen flade tage, så jeg håber. at alt vil holde. Vestsiden af staldbygningerne er godt belagt, hvorimod østsiden er helt fri for sneen der er blæst væk.

VH Gunni.

Offline Katja

• Passiv bruger
  • med grøn ægge kullllller
« Svar #7 Dato: 06 Januar , 2010, 10:21 »
Ja her er også meget sne, men hønsenes vand er ikke frosset, det er nu dejligt, de har fået lidt olie i deres hønse guf, håber de synes om det. det er nok godt til at holde varmen med.
Min mand har skrabt gårdspladsen med traktor, så (mælke) tankbilen kan komme igennem, så nu har vi bunker på 2½m, det tager nok noget tid inden de er tøet op, måske vi skal grave en iglo i dem senere.
jeg skal ud at tage billeder, der er nu ikke noget som en go gang sne.
he he han hjalp to busser, en lastbil og og en alm bil fri i går, er spændt på hvad der sker i dag, men det ser bedre ud end forventet.

Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline morildvej320

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 06 Januar , 2010, 10:39 »
ja jeg har også været ude at fjerne sne fra hønsegården, da taget hang i en meget fin bue :( så var jeg også lige ude og rydde vores fortov for sne, måske lidt spild af tid, da vores vej ikke er blevet ryddet for sne, der ligger ca 40cm sne her inde i byen, så det bliver jo nok ikke en sneplov der kommer og lukker os ud til den civilicerede verden igen <+ *y så mon konen har fri igen imorgen, vi får se til den tid. sidste gang vi havde så meget sne var i 2007, og der sneede vi også inde en onsdag, og blev først lukket ud om lørdagen ::)
hilsen
michael

lykkelige ejer af
1.0 maine coon
0.1 norsk skovkat 130L saltvandsakvarium med div.levende skabninger 0.2 skånske blomstehøns og 0.4 hellevadhøns og 0.3 danske landhøns

Offline Vinni Knudsen

• Passiv bruger
  • Wyandot fan
« Svar #9 Dato: 06 Januar , 2010, 10:43 »
Lige nu er jeg glad for at der ikke er kommet tag på hønsegården  /o Her er også ca. 40-50 cm. sne til stor glæde for hund og barnlige sjæle  ;D.
Hilsen Vinni

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 06 Januar , 2010, 11:22 »
Nu må i passe på, hvis i skal ud i dette vejr, det ser ikke forsvarligt ud ! Dette vejr vil vi kun have når vi skal på skiferie, og det har vi jo ikke endnu  :o
med venlig hilsen
Kate

Susanne

• Gæst
« Svar #11 Dato: 06 Januar , 2010, 11:59 »
Mon hønsene heller ikke vil ud i dag  ???

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #12 Dato: 06 Januar , 2010, 12:11 »
Ja det kunne være man skulle overveje at skifte mine tropiske fugle ud med isfugle ;D

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #13 Dato: 06 Januar , 2010, 12:25 »
Den lille fjertot ser mig noget skeptisk ud Susanne.  ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 06 Januar , 2010, 12:27 »
Hehe, Bjarne! ;D
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk