Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Stopper æglægning også pga hård kulde?  (Læst 3104 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
Stopper æglægning også pga hård kulde?
« Dato: 05 Januar , 2010, 19:35 »
Kan man sige at hønsene holder op med at lægge æg ved en given temperatur, fordi det ikke er sundt for dem og deres krop længere?

Kan det samme ske hvis hønens procentdel af kropsfedt bliver for lav? (Lidt ligesom kvinders cyklus kan gå i stå)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
Sv: Stopper æglægning også pga hård kulde?
« Svar #1 Dato: 05 Januar , 2010, 19:40 »
Ja hvis en af grundende til at folk har lys ved deres høns er at de skal æde sig energi til æglægning...må øget energiforbrug grundet kulde vel også virke negativt på æglægning.
Med venlig hilsen Søs

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 Januar , 2010, 20:07 »
Jeg tror ikke, de stopper ved en given temperatur. Jeg tror, de starter med at forbrænde det, der skal til for at holde varmen, og hvis der så er kalorier tilbage bygger de æg af det.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 05 Januar , 2010, 21:49 »
Ja det tror jeg især visse racer klemmer ballerne sammen i vinterkulden og haners frugtbarhed kan også nedsættes.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mercedes

• Passiv bruger
    • www.123hjemmeside.dk/benz
« Svar #4 Dato: 05 Januar , 2010, 22:59 »
Mærkeligt nok, så lægger mine høns flere æg nu hvor det er koldt, end de gjorde før... :o
0,1,3 sort silker, 1,1,2 Blå silker, 0,6 Perlegrå silker, 0,1 vildtfarvet silker, 1,1,sølvfarvede silker, 0,1, hvid silke, 0,1 gul silke, 2,6, hvid Dv. Silker, 0,0,8 Brahma, 1,0 græsk gadehund, 1,2,7 katte, 0,1 Dansk Varmblod, 1,2 børn, samt en dejlig hønseglad mand.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 06 Januar , 2010, 00:00 »
Søs og Tine.

Det lyder som meget logiske forklaringer på evt nedgang i æglægning. Løsning kunne være mere lys, så de får tid til optagning af tilstrækkeligt med næring til både at holde varmen og producere æg.

Mercedes

Hvis du sammenligner med ægproduktion i november og begyndelsen af december kan det hænge sammen med at hønsene var i fældning inden kulden kom.

Jeg får 2-3 gange flere æg nu end i ovennævnte periode, hvor mine høns var i fældning.
Mvh
Erik Andersen

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #6 Dato: 06 Januar , 2010, 11:06 »
Pilegaarden@ Jeg har også mærket opgang i antal af æg nu end i forhold til nov-dec og undrede mig meget, men selvfølgelig fældningen... tak for det input. :)

Og Søs og Tine@ Jeg tror I har fuldstændig ret.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline kokki

• Passiv bruger
  • Rebecca Kok
« Svar #7 Dato: 06 Januar , 2010, 11:39 »
Mine høns lægger også flere æg nu end for 14 dage siden ca 3 om dagen mod 2 hver anden dag. Men jeg tror at det er fordi de bliver inde i hønsehuset i varmen, frem for at gå ude i sneen. De bruger ikke så meget energi indendøre.
Med venlig hilsen Rebecca
 Lykkelige ejer af:
0,1 wyandotteblanding
1,5 Jersey kæmpe blå
0,4 Jersey kæmpe sort