Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor vælger nogle at have så mange racer?  (Læst 1798 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

• Gæst
Hvorfor vælger nogle at have så mange racer?
« Dato: 05 Januar , 2010, 15:13 »
Jeg kan se på præsentationerne, at en del af os har op til flere racer. Jeg synes jo det må være svært at have alt det materiale gående, der skal til, til at bygge videre med. Men det er måske blot for, at nyde synet af de smukke dyr, for dem er der jo mange af.

Datteren skal så koncentrere sig om silkerne.

For mit vedkommende kan jeg kun se, at der er plads til en slags, mine Aracanere, også selvom jeg har meget plads. Jeg vil stadigvæk så gerne have den nære kontakt med dyrene som gør, at de bliver tamme allesammen.

Mine Kochinér bliver sat ud, de har ikke kunne fænge mig, selvom det er dejlige dyr og så er de ingen nytte til her.

Betyder det ikke noget for jer at de forskellige parrer sig på kryds af racerne, så man får lidt hyggekyllinger?

VH Gunni.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Sv: Hvorfor vælger nogle at have så mange racer?
« Svar #1 Dato: 05 Januar , 2010, 15:28 »
Jeg har en enkelt sussex, to ældre new hampshire (som jeg overtog for at have æglæggere pt.) sølvbrakler, et par blandinger, silker, araucana og antwerpner skæghøns.

Det er mange. Også for mange, hvis der skal dyrkes avl til udstillingsformål.
Antwerpnerne har en gård for sig, silker og araucana går sammen (hver flok med sin hane) og resten går også sammen.

Jeg kan, pga. ægfarven, vælge kun at ruge brakelæg ud - og hanen er brakel. Så på den måde kan jeg styre, hvad der kommer af kyllinger der.

Men jeg har dem for mangfoldigheden, ikke for avlen. Jeg køber høns og laver principielt kun de hyggekyllinger mutter Skruk synes, skal til. Og det hygger jeg mig enormt med, uanset hvor grimme eller sære de bliver. De kan jo spises :D

Jeg overvejer at starte op med Brakel avl - og så skal der ryddes op i den gård ;)

frida

• Gæst
« Svar #2 Dato: 05 Januar , 2010, 16:09 »
Hej. Jeg har flere forskellige racer, da jeg kan lide flere forskellige slags høns. Æggene er lette at kende fra hinanden, så der kun ruges "rene" racer ud. Dvs. jeg har silkehane og 3-4 silkehøns. I et andet hønsehus går en stamme dværgfaverolles. De høner der vil skrukke må få lidt æg hver. Mit problem er så, hvor jeg skal gøre af kyllingerne, når de bliver store. Det er nok ikke nemt at få dem afsat, og slagtemæssigt kan det nok ikke "svare sig" med de par gram dværge vejer. Nå, det ender nok med at bilen må holde i indkørslen, så kan kyllingerne vel få garagen. Det må være rimeligt ;D

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 05 Januar , 2010, 16:22 »
Vi er nok også mange, der prøver os lidt frem. En ting er jo hvad man kan læse sig til og se på udstillinger, og en anden at have dem gående og selv gøre sig sine betragtninger. Hvordan er deres temperament, hvordan opfører de sig i haven, flyver de rundt og er sky eller kommer de glade en i møde? Der er en utrolig forskel på racerne og desuden også de enkelte stammer inden for racerne. Vores behov kan jo også ændre sig undervejs.
Jeg anskaffede mig først mine danske dværge. De skal være skrukmødre for mine barneveldere og de er både gode skrukkere og mødre. Bedre hane end lille Holger skulle man lede længe efter, men han er endt som suppehane, da jeg ikke vil have at han skal springe på mine barneveldere. Barnevelderne er store og smukke. Lægger fine æg og er gode slagtedyr, så dem var jeg egentligt holdt ved, men da vi bor på landet med stråtag og bindingsværk har gemalen fundet ud af at så hører der altså danske landhøns til, men denne gang skal de være store, såå. Han har lovet at bygge til når han kommer hjem næste gang. (Sømanden i mit liv ;) )
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 05 Januar , 2010, 16:51 »
Jeg har taget konsekvensen af min blandede landhandel, og får et hønsehus med flere stammerum. I den tid jeg skal bruge rugeæg, er det meningen, at de enkelte stammer får "udgangstilladelse" på skift, og resten af året er det mit håb, at de kan gå ude allesammen i skøn samdrægtighed.
Jeg er nok blevet lidt fanget af lysten til avl, hvilket slet ikke var med i min oprindelige hønseplan ;D, men det handler også om at jeg vil have at mine dyr skal have et godt hønseliv, med adgang til haven. Både fordi det er godt for dem, men også fordi jeg nyder synet af en flok glade høns, der tonser rundt i haven og lige ved samme lejlighed æder godt med skadeligt kryb, samt fordeler nydelige gødningsklatter med passende mellemrum  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Susanne

• Gæst
« Svar #5 Dato: 05 Januar , 2010, 17:03 »
Jeg er faktisk i et mentalt "vadested", hvor jeg er tæt på beslutningen om kun at have en race.

For overskuelighedens og nemhedens skyld - og de skal være æglæggende. Så jeg skiller mig nok helt af med mine silkehøns (som har givet utrolig mange glade timer med alle deres skrukkeperioder og deraf følgende kyllinger)

Tænker også, at hvis man kun har en slags, vil man være ude over hygge/krydsnings/kyllinge-problematikken - dvs alt afkom er renracet og -farvet - og måske kunne det være anledningen til at blive mere seriøs. Jeg ved det ikke?

Men i hvertfald skal jeg have nye brune italienere først i næste uge, og jeg glæder mig til at forenkle mit hønsehold.

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 05 Januar , 2010, 17:10 »
Det er sjovt at dette spørgsmål kom op lige nu!! /o
Jeg sad og havde samme tanke?!?  <A
Hvis man har flere forskellige racer gående sammen, kan man vel ikke være sikker på at få racerene kyllinger?? <L
Hanen er vel ligeglad med hvem han betræder eller?? <K
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 05 Januar , 2010, 17:24 »
Citér
Hvis man har flere forskellige racer gående sammen, kan man vel ikke være sikker på at få racerene kyllinger??
Nix, haner er ikke kritiske eller racistiske, de ta'r hvad de kan få  ;)
Så skal man have race rene kyllinger, skal de isoleres i stammer ca. tre uger inden man begynder at tage rugeæg fra, og selvfølgelig i den periode, hvor man tager rugeæggene. En høne kan nemlig opbevare hanens sæd i flere uger og bruge af den, hvis man venter tre uger skulle man være på den sikre side.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle

• Passiv bruger
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
« Svar #8 Dato: 05 Januar , 2010, 17:37 »
Jeg har både silke og dværgsussex. De "tjener" hvert sit formål. Silkerne er skønne, nemme at tæmme og godt til kyllinger og smukke. Mine dværgsussex er æglæggere, - eller rettere sagt i denne tid; de BLIVER æglæggere. Jeg regner med at jeg vil kunne købe mig til rugeæg til nye dværghøns som skal fungere som stabile æglæggerer og jeg regner med at kunne se forskel på æggene fra dværgsussex´ne og silkerne til når jeg skal ruge silkehøns ud. Det er en silkehane jeg har.....
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #9 Dato: 05 Januar , 2010, 17:52 »
Jeg har også flere racer og de går pt sammen.
Når jeg skal tage rugeæg fra har jeg mulighed for at dele hus og gården op i flere enheder.
Jeg nyder alsidigheden når jeg "skuer" ud over flokken.
Der er ofte også stor alsidighed i temperament og personligheder racerne imellem.

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 05 Januar , 2010, 19:43 »
Mit sammenrend er til den selvforsynende del af matriklen. Derudover er der tegn i sol måne og stjerner til at jeg nok kommer igang med stor race - formodentlig australorps - de bliver holdt for sig selv.

Dine Kochiner bliver sat ud ? De figurerer da ikke i din profil ? Er de solgt - eller ?

kh   jan
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #11 Dato: 05 Januar , 2010, 20:30 »
Mine store racer, har jeg primært for æg og kød. Her går hver race i hver deres gård, med hver deres hus. Dette for at sikre at racen er ren.

Af hensyn til pladsen, har jeg valgt at drosle ned med Silkerne. Jeg har kun min gamle hane og Klukker tilbage, som har fået lov at nyde deres otium her på matriklen.
Så længe jeg ikke har en hane til dværg wyandotterne, går de sammen med silkerne.

Silkerne og dotterne er hygge høns, som der i dette år slet ikke bliver avlet med. Ikke at de ikke får kyllinger, de kan nemlig agerer udmærkede rugemødre på nogen af de stores æg.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #12 Dato: 05 Januar , 2010, 20:34 »
Man kan da sagtens få racerene kyllinger i en blandet flok.
Hos mig går der en flok orpingtonhøner, og en orpingtonhane, og så to maranhøner og en barnevelder og en enkelt pophøne plus to smukke store blandinger af maran og orpington.

Men jeg kan se forskel på ægene, så der er aldrig tvivl om hvad der kommer ud af ægene, altså rene orpingtons.

og så nogle blandede kyllinger der altid bliver meget store, som f.eks orpington hane på sort maranhøne, giver de fantastiske kæmpestore gule høns og mega haner der er gule med sortsømmet bagdel, jeg har sådan to høns og de er enorme og lægger mørkbrune æg, som alle andre hybrider er det kun i første omgang at det giver prima individer.
Hvis man på den anden side sætter en maranhane på en gul orpington høne, så får man en ikke særlig stor ej heller særlig køn sort høne med gult på fronten.
Altså en kombination af gul orpington og sort maran giver fortrinsvis hanens farve.
Nå det var et sidespring, men jeg har altid rene orpington kyllinger, det går først galt hvis der er flere haner af forskellig race.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #13 Dato: 05 Januar , 2010, 20:37 »
Ina: Hvis du kigger i min signatur, så er det faktisk kun Wyandotte, som ikke har en hane  ;)
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #14 Dato: 05 Januar , 2010, 20:38 »
Jeg har også forskellige racer, som i avlssæsonen går adskilt, så der ikke sker krydsning.

Jersey Kæmperne er min hovedrace, Brahma nr. 2 og så er der de andre.

Jeg prøver ellers at begrænse mig og sige at jeg ikke behøver avle/udstille med de andre, MEEEN nu når jeg alligevel har dem, så jeg ligeså godt gøre det, plus at avle dem i en fornuftig kvalitet og racerene.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub