Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kan foderhvede bruges til at bage med?  (Læst 14720 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Kan foderhvede bruges til at bage med?
« Dato: 04 Januar , 2010, 14:48 »
Jeg bager nemlig ret meget og gerne med kerner, som er frygtelig dyre!  /d Fik så pludselig tanken, om man mon kunne bruge noget af sin foderhvede, til at bage med? Hvis man nu kom det i foodprocessoren hurtigt, så ville man altså få meget knækket hvede, til meget få penge, i forhold til det i supermarkederne...

Men jeg ved ikke om det er behandlet på en eller anden måde, som gør at det er uegnet til menneskeføde? Nogen der ved? :)

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Kan foderhvede bruges til at bage med?
« Svar #1 Dato: 04 Januar , 2010, 14:55 »
Jeg ved at man må sprede ting på foderhvede marker, som man ikke må på menneskehvedemarker. F.eks. slagger.  Måske du kunne få fat i noget økologisk hvede til at fodre med? Jeg tror godt jeg ville turde tage chancen, men det er jo op til den enkelte
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Erling Rønnest

• Passiv bruger
    • Vendsyssel fjerkræklub
« Svar #2 Dato: 04 Januar , 2010, 15:11 »
Du skal nok ikke bruge det til mad til menesker.... Jeg er født og opvokset på landet... Men har til dato ikke hørt om nogen der "gik" ud i siloen efter korn til bagning....

Næsten alt landbrugskorn er sprøjtet med stråforkorter og tvangsmodnet med Roundup... Sikkert ikke sundt....

De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #3 Dato: 04 Januar , 2010, 15:16 »
Uhhh ved sq ikke med hvede, men jeg købte engang 1½ KILO blå birkes i en dyrehandel til ca 30 kr... gå lige ned i brugsen og se hvad de tager for blå birkes! ;)
Jeg har brugt langt det meste til at bage med, da det så havde stået lige lovlig længe på hylden (1½ kilo strækker ret langt) gav jeg i fjor resten til høns og kyllinger :)

Både jeg og hønsene er her stadig ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

pylle pylle

• Gæst
« Svar #4 Dato: 04 Januar , 2010, 15:50 »
Jeg har lige købt en sæk øko- hvede.. der er mange skaller og snavs i det.. HVis man kunne rense det på en måde, og få alle de der skaller væk, havde jeg godt turde bruge det.. måske kan du "skure" det i et viskestykke, ligsom når man afhinder nødder og lignende? Det kan da ikke være mere giftigt end alt det L... som findes i butikkerne??

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 04 Januar , 2010, 15:51 »
På den ene side tjooooh...på den anden side .hvad er der af skidt og museefterladenskaber og dyr i det. Ok det kan varmegraderne vel klare. Men vil så ozz lige påpege sten og lignende...kom blot til at tænke på det da jeg lige har knækket endnu en tand.... godt nok på brændte mandler ...men alligevel *ss*
Med venlig hilsen Søs

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #6 Dato: 04 Januar , 2010, 17:34 »
Men vil så ozz lige påpege sten og lignende...kom blot til at tænke på det da jeg lige har knækket endnu en tand.... godt nok på brændte mandler ...men alligevel *ss*

Din stakkel, Søs *b
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Lars Erik Bobsin

• Passiv bruger
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
« Svar #7 Dato: 04 Januar , 2010, 17:36 »
Ja, Hvorfor ikke det er jo bare at lave det til mel, overskudet af korn bliver jo alligevel solgt som dyrefoder.

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
« Svar #8 Dato: 04 Januar , 2010, 18:10 »
jeg synes at ideen er interessant... og har selv leget lidt med den da vi har ca. 70 ton hvede liggende  :-\ ... til foder ...
nævnte det for landmanden her og hans svar var at det er forskellige slags hvede... og at brødhvede er noget man dyrker på Sjælland især (der er god jord og ikke så meget dyrehold som her i jydelandet :) )
Så jeg har købt i butikker...

desuden bruger vores ((meget) vilde katte) hveden som wc  /3 det tog også lidt af begejstringen....

(skal lige siges at manden altså fjerne alt skidt inden hveden valses til foder!)
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 04 Januar , 2010, 19:18 »
Kunne man forestille aig, at "brød-hvede" er sorter, som er rige på gluten?

Som børn tyggede vi da lystigt løs på hvedekernerne, når vi høstede, og kan hønsene tåle at spise dem, kan vi vel også, men derfra og så til, om det smager lækkert som brød.. :D

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 04 Januar , 2010, 19:33 »
Hmm...jeg tror jeg springer over så. Suk, det var ellers sådan en god idé  ::)

Det kan godt være jeg ikke ligefrem ville blive dårlig af det, men må indrømme at sprøjtemidler osv. er jeg ikke vild med. Tror bl.a. at det er sådan noget der er med til at man får kræft og div. andre sygdomme  :-\ Og den med kattetoilettet...føj! :D

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 04 Januar , 2010, 20:38 »
Der er almindeligvis forskel på brødkorn, foderkorn og maltbyg, forskellen er dels sort og protein-indholdet, der dyrkes sorter kun til foderbrug og andre til brød og ølfremstilling, sorter til brød og malt bliver også til foder hvis kvaliteten er for ringe til andet brug, protein/kvalitet styres af sort og kvælstofs-indhold i jorden, de forskellige kvaliteter afregnes også forskelligt hos landmanden, foderkorn er det billigste.

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 04 Januar , 2010, 20:42 »
Super god info, tak! :) Jeg holder mig vist bare til det fra supermarkedet... ::)

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #13 Dato: 04 Januar , 2010, 21:12 »
Men Christina du vil jo bare bruge det til knækkede kerner ikke? Det er jo alligevel ikke så meget man bruger. Hvis du nu sorterede dem godt og skyllede dem inden du kværner dem? Lidt mere arbejde men imodsætning til 20kr for et halvt kg knækket hvede?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 04 Januar , 2010, 21:37 »
Jooo...altså jeg vil bruge dem til at bage rugbrød med, og der er det alligevel 2 dl til et brød...  :-\ Jeg tror bare jeg vil være sådan i tvivl om der er en masse dårlige sprøjterester i, når jeg sætter tænderne i det...?