Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor lang tid går der fra hanen er hos hønerne til æggene er befrugtet?  (Læst 14787 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Ja, men det er, hvis de har gået med en anden hane før. Så skal man vente nogle uger for at være sikker på at hans sæd er "ude af systemet" og det er den nye hanes sæd, der opbevares i hønen. Hvis de derimod har gået uden hane, er det jo hans "krudt", der gælder fra dag 1, og jeg vil da, som Finn skriver, mene, at der må være befrugtning inden for ganske få døgn.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

GKV

• Gæst
Tak for svar, jeg vil lade gå en uges tid inden jeg begynder at samle æg til udrugning. Det er helt sikkert ,at æggene er tomme, idet de har fået lov at ligge i maskinen tiden ud, selvom jeg godt kunne se ved lysning at der ingen udvikling skete.

Min tvivl kom simpelthen der, hvor jeg ikke ved, hvor lang tid ægget er på vej ned gennem systemet fra lille bitte æg til det er færdigt, men også om æggene på deres vej blev "for gamle" til befrugtning.

Det er erfaringen fra hestene der har gjort mig i tvivl, for her kan ægget godt være til stede uden at det kan befrugtes, især hvis du er for sent på den med bedækning.

Nu er det jo ikke så lang en cyklus der er på høns, synes blot det kunne være sjovt at vide, hvis nu nogen kunne fortælle det.

Hva´ Søren Torbjørn, kan du ikke lide min Avatar? ;D ;D

Gunni.

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
Gunni@ Det kan jeg til gengæld rigtig godt. *p
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Jeg mener, at have hørt, at der går en uges tid fra ægget "starter" sin  udvikling til det har skal på og bliver lagt, men jeg kan ikke huske, hvor jeg har det fra ...

Offline Nielsen

• Passiv bruger
Min første test rugning af mine araucana viste også ubefrugtede æg.

Jeg klippede (efter råd fra Jørn) dem bagi både hane og høner og ventede ca 14 dage hvorefter jeg samlede æg sammen igen. Og ud af de 10 æg var 9 befrugtede og klækker her om en lille uges tid.

De var også utroligt tætte i dunfjerene dernede så ingen tvivl om det kan være svært for hanen at "finde vej"  ;D

Jeg klippede dem kun ned til jeg synes det måtte være nok, vil ikke klippe mere end nødvendigt...men det hjalp da.

Men men jeg fik da også at vide at hvis hanen er for kortrygget kan han være steril, men det var heldigvis ikke tilfældet.  ;)

Så ud med saksen og studs dem lidt omkring gathullet(eller hva det hedder) og prøv en rugning mere

GKV

• Gæst
 Tusind Tak Nielsen, det vil jeg da prøve, for det er sådan en dejlig hane. Hans farve er ikke korrekt, men han har de sødeste tufter for ikke at tale om hans temperament, man tager ham bare på armen uden at han protesterer.

VH Gunni.

Offline Nielsen

• Passiv bruger
Tusind Tak Nielsen, det vil jeg da prøve, for det er sådan en dejlig hane. Hans farve er ikke korrekt, men han har de sødeste tufter for ikke at tale om hans temperament, man tager ham bare på armen uden at han protesterer.

VH Gunni.

Ja så ville dat da være synd og skam hvis ikke han kan klare ærterne  ;)