Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor lang tid går der fra hanen er hos hønerne til æggene er befrugtet?  (Læst 14797 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

GKV

• Gæst
Ja, som overskriften siger, hvor langtid går der? Jeg har nogle høns, hvor hanen har vist sig at være steril. Nu skal jeg have en anden derind, men hvor lang tid skal jeg vente inden jeg kan forvente at æggene er befrugtet?

VH Gunni.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Hvordan /kan man se om æggene er befrugtede? Jeg har jo lovet nogle barnevelderæg væk, og vil da gerne være sikker på at de er i orden. Og Wanda skal vist snart i gang med at ruge æg ud ( ja, ja. kom bare med morsomhederne... jeg tror heller ikke på hun kan ligge stille i 3 uger) og jeg regner selv med at vente til lidt senere på foråret. Og I aner ikke hvor tålmodig jeg er!!! ;D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
Jeg er jo absolut ikke ekspert på området, men har da læst her på forum et sted at man kan se kimen, der skulle blive til en kylling ved at slå ægget ud og er der en lille prik i blommen (vist i kanten af den) så er det befrugtet. Ægget kan jo så ikke ruges ud, men så skulle der jo være en chance for at de andre æg også er befrugtede.

Har selv gjort forsøget, da jeg havde hane og så prikken. Ret fantastisk at den kunne blive til en kylle. :P
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Leksikon har et afsnit om befrugtning.
http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Avl/Befrugtning

Citér
Hvis en voksen hane sættes ind i hønseflokken, vil der under optimale forhold kunne være befrugtede æg dagen efter. Hvis parringen foregår indenfor en kort tid, vil den æggeblomme som er på vej ned i æggelederen kunne blive befrugtet. Resten af ægget, hvide og skal, behøver 26-26 timer til at blive dannet efterfølgende. Der er derfor brug for mindst 30-36 timer for at producere et befrugtet æg.

Hvis der i flokken er mange høner og kun én hane, vil det tage flere dage før parringen med alle hønerne er sikker. Det er derfor tilrådeligt at vente en 4-7 dage, før man begynder at tage rugeæg fra. Er hønsene et-års, bør man vente yderligere et par dage.

Du kan ikke se om æggene er befrugtede, før der er ruget på dem.. Så i rugemaskine/skruk og så lyse efter 7 dage, så kan du se om de er befrugtede. ikke før
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Henriette Hall

• Bruger
Ja, ja Finn. ;) Nu har jeg ikke en rugemaskine endnu, men sidder næsten dagligt og kigger inde hos America for at bestemme mig for hvilken maskine jeg skal købe. Den skal jo sættes i gang her i foråret, men jeg tror bare Wanda er mere utålmodig end mig. Har dog bemærket en lille rød prik i æggeblommerne... såå???
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Jeg kan ikke lide at være lyseslukker, men røde prikker i æggeblommen er blodpletter og ikke noget tegn på at de er befrugtet...
http://politiken.dk/tjek/dagligliv/forbrugguider/guidermad/article484538.ece

Citér
Æg med blodpletter frasorteres normalt på æggepakkeriet. Mange tror fejlagtigt, at der er tale om et befrugtet æg.
Blodpletten stammer fra blodudtrækninger fra æggestokken og er primært arveligt betinget.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Nielsen

• Passiv bruger
Ja, som overskriften siger, hvor langtid går der? Jeg har nogle høns, hvor hanen har vist sig at være steril. Nu skal jeg have en anden derind, men hvor lang tid skal jeg vente inden jeg kan forvente at æggene er befrugtet?

VH Gunni.

Jeg blev lige nysgerrig  ;)

Hvad race er/var hanen og hvordan fandt du ud af den var steril ?

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
Stort SUK er også begyndt at overveje at lade en af mine stammer kunstigt befrugte.Hanen er bare for stor! selv med en hønse sadel ,lader det ikke til han kan dyrke hmm romantik i hønse huset.Det kan også være de ikke forstår Tysk  ;D
mvh Jesper

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Hvordan /kan man se om æggene er befrugtede? Jeg har jo lovet nogle barnevelderæg væk, og vil da gerne være sikker på at de er i orden. Og Wanda skal vist snart i gang med at ruge æg ud ( ja, ja. kom bare med morsomhederne... jeg tror heller ikke på hun kan ligge stille i 3 uger) og jeg regner selv med at vente til lidt senere på foråret. Og I aner ikke hvor tålmodig jeg er!!! ;D

Hvis jeg har en ordentlig røvfuld gode bøger og en bærbar pc med forum (så bliver det værst for jer;) ), så kunne det da måske lade sig gøre, og da især lige pt hvor hovedet er fyldt med snot og temmelig tungt :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Rixen

• Passiv bruger
synes at ha fået den ide, at når der er en lille plet i æggeblommen med en svag ring udenom, så skulle ægget være befrugtet..det er ihvertfald det, som jeg går ud fra..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

GKV

• Gæst
Ok, jeg prøver igen. Det jeg mener er, når man står med en slagtet høne, så ser man alle disse blommer i de forskellige stadier + hele den krøllede bunke der skal blive til æg. Jeg går ud fra at æggene bliver befrugtet, imens de stadigvæk er ret små,og spørgsmålet er så: Hvor lang tid går der fra det løsner sig og videreudvikler sig til et rigtigt æg? Altså turen fra æggestokken frem til det bliver et æg.

Jeg vil mene, at på et tidspunkt er ægget for modent til at kunne befrugtes, så ligesom man kan sige, at der skal gå tre uger, hvis man skifter hane for, at man skal være sikker på, at det er den rigtige, hvor lang tid går der så, når man ved, der ikke er sket en befrugtning før.

Det er mine haleløse Araucanere det kniber med, men heldigvis har jeg et par andre haner. Jeg har prøvet to gange nu at udruge æg, men ikke et eneste ud af 30 æg har udviklet bare det mindste lille foster, hvor de andre racers æg er gode nok.

VH Gunni.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Angående den plet, man kan se på æggeblommen, så er det den egentlige ægcelle. Altså det, der deler sig og bliver til en kylling HVIS ægget er befrugtet. Som Finn skriver, så kan en befrugtning først konstateres når der er ruget på ægget så en celledeling har fundet sted.  ¨
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Henriette Hall

• Bruger
Tak for nogle kloge svar. Dejligt med så mange mennesker der hjælper hinanden herinde. Ved godt jeg hæftede mig på spørgsmålet, så håber der er nogle der har et svar på overskriften.
1 Dansk Landhøne. Stor.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Gunni, du skulle måske se ham efter i bunden. Jeg ved at nogle araucana-opdrættere klipper haner såvel som høner i måsen så der bliver bedre kontakt. Da de ikke har hale kan de lange fjer fra bagparten komme "i vejen". Jeg mener ikke at Lone gør det - jeg har heller ikke selv gjort det mere end én gang. Men måske er det dine engelske??? Ellers var det måske forsøget værd, selvom det jo må kunne lade sig gøre uden - hvad gør de ellers i Sydamerika ;)?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Torbjørn Nielsen

• Bruger
Det kan da godt være du skal klippe dine høner og hane lidt ( ikke så meget som din profil kylling) >:(  Jeg tror ikke på, at der er nogen som kan se om et æg er befrugtet inden der er påbegyndt en rugning, hvis det er æg med mørk skal, vil vi du først kunne være sikker efter ca. 7 dages rugning.
Jeg har altid hørt, at der skal gå ca. 14 dage fra man skifter hane til men kan regne med det er den nye hane som har befrugtningen.
Torbjørn
Yokohama stor hvid & rødsadlet
Legbar dværg
Rødsadlet og Guld farvet dværg Italiener
Orpington dværg sort