Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Brune italienere og danske landhøns og æg.  (Læst 16523 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

• Gæst
Brune italienere og danske landhøns og æg.
« Dato: 02 Januar , 2010, 18:01 »
Er der nogen, der vil dele dele ud af deres erfaringer med disse to racer - rent æggemæssigt?

Jeg skal ha suppleret silkehønsebestanden med nogle gode æglæggere - helst racehøns. Målet er at få store æg - og så mange, at familien kan være selvforsynende.

Grunden til at jeg er faldet for netop disse to racer er dels, at de er meget smukke og dels, at de ser ud til at være nemme at købe.

Men jeg går bare videre med min undersøgelse, hvis de ikke er særlig ægge-gavmilde. Jeg mener ikke at de før er blevet nævnt som specielt gode æglæggere, når emnet har været debatteret.

???  ???  ???

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Brune italienere og danske landhøns og æg.
« Svar #1 Dato: 02 Januar , 2010, 18:05 »
Jeg har jo bestilt æg fra brune italienere, de kyller må du gerne købe, med forumrabat når de er klækket :) har bestilt 10 æg.  Jeg syntes også de er smadderflotte :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 02 Januar , 2010, 18:23 »
Italienere har altid haft ry for at være gode æglæggere af pænt store hvide æg, så mon ikke de er de bedste af de to. De blev jo også brugt i industrien før hybridernes indtog. Og de er garanteret nok også brugt som stamfædre til hybrid hønsene.
De har desuden også en god befrugtning, for når vi har kyllinger med på Døllefjelde, så er der altid en avler med som har ruget brune Italienere ud og han siger altid at ud af 100 æg, så er der nok 90 eller flere kyllinger, hvorimod når han ruger gul Orpington ud så er der ca. 30 kyllinger ud af 100 æg..
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #3 Dato: 02 Januar , 2010, 18:24 »
Italiener er en gammel æg-lægger race, så jeg vil formode at de lægger mange æg. Men mit indtryk (fra udstillinger) er at de er noget nervøse og "flyvske" i det.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 02 Januar , 2010, 18:29 »
Jeg kan godt nok kun udtale mig om danske dværge, og dem har jeg så også kun haft i 1 år, men de er temmeligt ustabile æglæggere her om vinteren. Jeg ved ikke om det også er tilfældet for de store, men det kunne jeg godt forestille mig, da de jo ikke er særligt forædlede. Til gengæld er de superflotte, og en af verdens ældste racer.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 02 Januar , 2010, 18:40 »
Jævnfør min research og tråd omkring "sjældne" racer og kulinariske oplevelser , ja så viser de at valget - hos mig - ganske ubetinget ville gå til den danske landhøne. Den skulle være god og stabil æglægger , og samtidig være en smagsoplevelse.
Og så er hanen bare så smuk !

Danske landhøns ville være valget her på gården.

dunhjernest
hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Susanne

• Gæst
« Svar #6 Dato: 02 Januar , 2010, 19:16 »
Sikke mange gode svar man får - på kort tid! Tak for det!

Og hvor er du sød, Wanda - ved bare ikke endnu om jeg hellere vil købe nogle voksne dyr. (Jeg er SÅ led ved og træt af at købe æg i vores lokale Brugs.) (Gider faktisk ikke at spise deres æg - så her i huset er der tale om alvorlig akut æggemangel)

Tror nok jeg hælder mest til italienerne - da æggene har første-prioritet. Indrømmer dog, at der ikke er ret mange haner, der er flottere end den danske landhane. (Udover min silkehane, selvfølgelig  :D )

Jeg har i mellemtiden læst lidt rundt omkring på nettet - og det, som Finn og Lestat skriver, bliver bekræftet - nemlig at italieneren er en yderst stabil æglægger. Håber ikke de er alt for "flyvske"

Jeg er dog stadig i overvejelses-fasen. Har ikke truffet en endelig beslutning endnu.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #7 Dato: 02 Januar , 2010, 19:41 »
En brun italiener-hane ligner jo lidt en forvokset dansk landhane, så den er også rigtig flot ;).
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #8 Dato: 02 Januar , 2010, 19:46 »
Kan da godt pakke en lille bakke blandet æg til dig også ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Susanne

• Gæst
« Svar #9 Dato: 03 Januar , 2010, 12:29 »
Jubiiiii - jeg har fået en aftale i stand om 1,3 brune italienere. Og de har både ring og point  /o

De skal afhentes på Thisted-egnen næste søndag - så jeg har lige en uge til at planlægge/vælge/sælge/forære/slagte - så der kan blive plads til dem osse.

Det største problem, jeg har er, at jeg ikke ved, om den nye italiener- og den gamle silkehane kan enes. I samme hønsehus og samme hønsegård. Men de får chancen   ???  ???

Glæder mig altså bare SÅ meget til et blødkogt æg af egen avl - og til at kigge på de nye smukke høns.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #10 Dato: 03 Januar , 2010, 13:01 »
Esmaralda var en hvid italiener i min fordums hønsegård i et ræveplaget villakvarter.

Esmaralda overlevede 6 ræveangreb, der kostede resten af hendes flok livet, fordi Esmaralda fløj, ud af hønsegården 180 cm for at lægge sit daglige æg, over hækken og afsted når ræven kom og ned i naboernes have, og bedst som jeg troede at nu var det slut med Esmaralda, kom der en venlig nabo 5 husnumre længere nede af vejen, og spurgte om jeg manglede en hvid høne.
Esmaralda døde mæt af dage 6 år gammel i hønsegården under sin sidste orpingtonfloks beskyttelse.

Italienere er langtidsholdbare  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Helle

• Passiv bruger
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
« Svar #11 Dato: 03 Januar , 2010, 13:43 »
Tillykke med handlen. Kunne også selv være fristet til at gøre noget meget alvorligt i forhold til æggemanglen!

Held og lykke med de 2 haner. Der er mange forskellige erfaringer så du bliver nødt til at træffe beslutning af de erfaringer du får gjort med lige disse 2 haner. MEN hvis det går galt så smager en italiener jo godt ;D. Silkehanen skal du vel bruge til fremtidig egen avl af kyllinger?

Rent personligt så har jeg lidt en svaghed for italienere, for det var italienere som min far og jeg kortvarigt havde da jeg var ca. 10 år og dermed dannede min lyst til hobbyfjerkræ som voksen. De er så smukke og i mine øjne indbegrebet af høns.

Held og lykke med ægforsyningen. Krydser fingre for at der ikke kommer æggestop pga flytningen *k
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #12 Dato: 03 Januar , 2010, 14:14 »
MEN hvis det går galt så smager en italiener jo godt ;D.
Jeg skal ikke anfægte, at det kan være tilfældet, men jeg vil dog lige gøre opmærksomme på, at flere kilder kalder Italieneres kød for uinteressant i forskellige grader. Desuden er de nok den hønserace i verden, der har opnået størst udbredelse som æglægger, så kødkvaliteten har vist mest passet sig selv.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Susanne

• Gæst
« Svar #13 Dato: 03 Januar , 2010, 15:57 »
@Ina: Tak for beretningen om Esmeralda  :D Fantastisk høne!  /o

@Helle: Ja, det er alvorligt at finde sig selv i brugsens kassekø med 12 købte øko-æg til mega-pris. Med hønsehuset fuldt af høns. (Det var den oplevelse, der gjorde udslaget)  

Jeg er stadig glad for silkehøns og deres dejlige skrukke-evner men resultatet har for mit vedkommende - når jeg ser tilbage - været mange mange mange kyllinger, som blev solgt eller foræret væk eller slagtet - og nærmest nul æg! (jeg har iøvrig trøstet mig selv ved at sige, at søde hunde og katte da heller ikke læger æg  ::) - men den går altså ikke længere !!!!  )
Håber det går med de to haner - ellers skal der træffes (endnu) en svær beslutning.

@Magnus: Det har du sikkert ret i  :D
« Senest Redigeret: 03 Januar , 2010, 15:59 Fra Susanne »

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #14 Dato: 04 Januar , 2010, 16:37 »
@Magnus: Det har du sikkert ret i  :D
Glimrende svar.  ;D Dejlig måde at gøre opmærksom på, at "Det går nok." dårligt kan de jo heller ikke smage.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.