Jeg har længe rodet med de tilskyndelser der kommer i "det grønne blad" , under LU og da også her på forum , omkring bevarelsen af "sjældne" , anderledes eller "vanskelige" racer. Jeg aner ikke hvad der kan få folk til at skifte eller tilføje anden race i fjerkræholdet , men her kommer min tanke.
Hvad om en tilføjelse eller et skift kunne være kulinarisk betinget ? ( udover bevaringen - naturligvis )
Indtil videre er mit fjerkræhold anlagt omkring det selvforsynende , men noget andet spirer da. Derfor har jeg da også googlet og læst om mange racer , langsomt har jeg så noteret mig at mange kommenterer kødet som : lige fra spiseligt til en kulinarisk oplevelse. Herunder nævnes der at mange "sjældne" giver framragende kulinariske oplevelser ! ?
For at nævne nogle : LAKENFELDER , DANSK LAND HØNE , ANCONA , FAVEROLES & DORKING.
Jeg vil prøve mig frem omkring den kulinariske oplevelse / den enkelte race , gøre mig nogle erfaringer og viderebringe disse i løbet af året.
Under forudsætning af kødet er bedre , kunne et hold af "sjælden" race med kulinarisk kød nemt "forsvares" - vi giver jo ind i mellem gerne nogle kr. ekstra kr. pr. kg. for gode udskæringer på koen , grisen eller lammet.
Men altså , jeg understreger : dette er kun tankespind og filosofi omkring en anden / yderligere indgangsvinkel til racebevarelse af vort fjerkræhold.
Kom glad med jeres tanker , men ikke mindst omkring :race/kød/smag ;DDunhjernest
hanegalgak