Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål om rugeæg  (Læst 7069 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
Spørgsmål om rugeæg
« Dato: 29 December , 2009, 14:59 »
Jeg er så småt begyndt at tage de første store æg fra til rugeæg, men er kommet noget i tvivl om jeg opbevarer dem rigtigt. Så I får lige et par spørgsmål:

1. Hvor længe kan rugeæg tåle at stå inden rugning?
2. Hvilken temperatur er bedst ved opbevaring? (højest/lavest?)
3. Jeg ved at de skal "tippes" hver dag, men er 1-2 gange nok?

Øs endelig ud af jeres store viden og erfaring!  ;)
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Spørgsmål om rugeæg
« Svar #1 Dato: 29 December , 2009, 15:07 »
Hej Morten

Dine rugeæg kan stå i op til 14 dage. det siges at efter tiende dag begynder holdbarheden at falde, men der er masser af eksempler på udrugninger efter 3 uger.

Temperaturen er bedst ved 10-12 grader, så hvis du kan finde noget i den omegn, så er det godt. Også her er der masser af eksempler på, at det kan lykkes, både fra køleskab og stuetemp.

Tip dine æg 2 - 3 gange om dagen, så er det fint.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #2 Dato: 29 December , 2009, 15:10 »
Hold da magle, begynder I allerede at lave (planlagte) kyllinger nu?! :o Er det for at de når at blive store nok til udstillingerne, eller er det for at kunne lave flest mulige i løbet af sommeren? Eller en helt anden grund, som ikke er gået op for mig endnu?! ;D

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #3 Dato: 29 December , 2009, 15:22 »
Hold da magle, begynder I allerede at lave (planlagte) kyllinger nu?! :o Er det for at de når at blive store nok til udstillingerne, eller er det for at kunne lave flest mulige i løbet af sommeren? Eller en helt anden grund, som ikke er gået op for mig endnu?! ;D

Christina: Det er hyggeligt med kyllinger og vi kan jo ikke vente <H
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #4 Dato: 29 December , 2009, 15:31 »
Ja, jeg begynder også, ligeså snart frosten er væk...
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

GKV

• Gæst
« Svar #5 Dato: 29 December , 2009, 16:49 »
Jeg ruger også ud lige for tiden, men det er mest for at se om de alle er frugtbare og om det er noget der i det hele taget er værd at satse på. Jeg har da også een af hanerne mistænkt for ikke at være fertil, andet hold er i maskinen nu og klækkes på Mandag, hvis det også er negativt, er det jo rart at man i tide kan få ham udskiftet.

Jeg synes så ikke at det er så hyggeligt som at gøre det om foråret og sommeren, hvor tilværelsen for kyllingerne er langt bedre.

VH Gunni.

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 29 December , 2009, 17:57 »

Ja der er flere grunde til det!

1. Jeg ELSKER at have kyllinger rendende (og forholdene er til det da jeg har et stort skruk/kyllingebur inde i mit store hønsehus)
2. Jeg skal have så mange kyllinger lavet som jeg overhovedet kan i det kommende år, så hvorfor ikke starte nu...
3. Jeg ELSKER kyllinger
4. 'Hanegalgak' får en gammel rugemaskine hjem, som han skal have afprøvet...
5. Fik jeg sagt at jeg ELSKER kyllinger?  :D

Men det er ikke af hensyn til udstilling, da jeg ikke udstiller...
Mvh. Morten

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 29 December , 2009, 18:58 »
Hej Morten

Dine rugeæg kan stå i op til 14 dage. det siges at efter tiende dag begynder holdbarheden at falde, men der er masser af eksempler på udrugninger efter 3 uger.

Temperaturen er bedst ved 10-12 grader, så hvis du kan finde noget i den omegn, så er det godt. Også her er der masser af eksempler på, at det kan lykkes, både fra køleskab og stuetemp.

Tip dine æg 2 - 3 gange om dagen, så er det fint.

10-12 grader...  hmmm... Nu har jeg været rundt med et termometer og er ikke blevet meget klogere på hvor jeg skal placere dem - jeg har ikke rigtig noget sted, der ligger mellem stuetemperatur og kølseskabstemp. Stalden er jo faktisk koldere end køleskabet for tiden... Hvad mon så er bedst? for varmt eller for koldt?
Mvh. Morten

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #8 Dato: 29 December , 2009, 19:11 »
Tjaa <A
Et er helt sikkert, FROST det klarer de ikke. SÅÅÅÅ .. Har du ikke et værelse der ikke er så varmt i--Hvad med under sengen  *e
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 29 December , 2009, 19:12 »
Ok - tak for hjælpen til jer der har svaret. Jeg har lige fundet det perfekte sted - vores lille spisekammer/kælder, der er 10 grader - det må da være super!

...og så opdagede jeg lige at der i en gamme ltråd om samme emne står at rugeæggene skal stå med spidsen nedad i bakken - det har jeg aldrig gjort før, men nu går jeg da straks ud og vender dem!  ;D
Mvh. Morten

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 29 December , 2009, 20:43 »
Ej, hvor er I bare strenge, jeg får total kyllinge-nykker!! :D Men...hey, jeg HAR jo kyllinger! *y ;D

Men jeg tror nu aldrig jeg gør det om vinteren igen! Men hvad gør man ikke for sin dejlige lille silkebasse, når hun nu skrukker! :D Glæder mig til sommeren, så skal jeg prøve at give de skrukke lidt flere æg! :)
« Senest Redigeret: 29 December , 2009, 21:19 Fra Christina »

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 29 December , 2009, 21:06 »
Christina : Ud over mortends æææælsker kyllinger ,så fylder han også fryseren med dem ( ja ja - også jeg gør det ) , en meget stor del af fjerkræet hos os går til den selvforsynende ideologi - her er fjerkræ jo nærmest non plus ultra  ;D
Jeg får jo denne køleskabsting hjem , hvor vi vil hjælpes ad. ( plymouthrock og australorps udruges heri )
Endvidere hjælpes vi ad med andet fjerkræ : jeg huser næste års slagtegæs , han huser ænderne  ;D

Vældig givende bekendtskab ham mortends  <H <H <H <H  Glæder mig til lørdag hvor han kommer her for yderligere planlægning og - ikke mindst : h y g g e ....................

dunhjernest
hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 29 December , 2009, 21:19 »
Uhh, jeg skal også have fyldt fryseren her til sommer!!!! Og sikke en god lille aftale I har fået jer! :)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 29 December , 2009, 21:58 »
Der er kommet mange svar allerede, men kan da lige bidrage med mine nyerhvervne erfaringer. Jeg havde en silke der skrukkede et stykke ind i november. Jeg havde konsekvent taget æggene fra hende, men hun insisterede (det kan være svært at overbevise hunkønsvæsener om at det de har gang i måske ikke er så smart  :D). Efter en 8-10 dage gav jeg efter (man kan jo ikke blive ved at diskutere det samme i al evighed). Men nu var hun så stoppet med at lægge æg, og lå blot på et enkelt. Jeg hentede 5 silkeæg jeg havde i køleskabet, ældste æg havde nok stået i 10 dage uden at blive tippet en enkelt gang. Af de ialt 6 æg klækkede 5 og det sidste var 'blankt'.

Konklusionen må være at rugeæg tåler en del, ihvertfald de første 10 dage efter de er lagt.

Ja, jeg begynder også, ligeså snart frosten er væk...

Så du venter til udgangen af marts/begyndelsen af april?  ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Andreas

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 29 December , 2009, 22:08 »
Har lavet en æggebakke i lågen, så når køleskabet åbnes/lukkes bevæger æggene sig. Det kunne måske give en fordel ved "nød udrugninger".
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.