Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: en masse spørgsmål fra en nybegynder omkring høns og moskusænder.  (Læst 6357 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline metteogmichael

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
vi tænker på at få en 4-5 høns i vores have, dværg orpington. Synes jeg har læst, at de sviner mindre end store høns- er det korrekt eller er det ikke den store forskel?
* samt at de er gode æglæggere?
*Skal hønsegården være overdækket med trådhegn (har tænkt at der skal være et areal med overdækket tag, samt et areal uden, men skal 
  det uden tag være overdækket med trådhegn?- vi bor i et paracelhuskvarter) ?

vi har også snakket lidt om at få moskusænder, da jeg har hørt at de ikke skræpper som alm ænder, samt at de spiser dræbersnegle,. mit spørgsmål er så:
* om høns og moskusænder kan gå på samme areal og om de kan opholde sig i samme hus sammen med hønsene?
*er det nok med 1-2 moskusænder - eller skal der være flere pga kedsomhed/tryghed hvis de er et flokdyr?

Offline gitteholk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 179
Velkommen her til forum  ;D

Hønsegården behøver ikke være overdækket. Men det skal det være hvis I vil fodre derude. Vildt fugle må nemlig ikke have adgang til hønsenes mad da de kan smitte hinanden.

Høns og ænder må ikke opholde sig sammen pga smitte. Men har i problemer med dræbersnegle så er moskus ænder gode jægere.

Det er korrekt at dværg høns er mindre pladskrævende end større høns. De er også mere nøjsomme.

Jeg kan kun anbefale hønselivet da det er fuld af glæder.  /o
Lys succex 1,3 Kobberfarvet Maran 1,6
Dværg kochin 0,3   Farvorelles 1,8  Sussex 1.3
Labrador 1     Dejlig mand og 3 børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Velkommen på forum  :D I er kommet det helt rigtige sted, hvis I vil vide mere om høns. I kan finde en masse oplysninger i vores leksikon, brug søg-funktionen der, men brug også søg-funktionen her i forum, for så får I forskellige tråde, der handler om det I søger på.
Endelig er I velkomne til at spørge løs.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Yeps. Moskus - ænder og høns må ikke gå sammen. Det siger loven. Hos os går høns i hønsegården, moskusænder bor i andegården og går ud et par timer om dagen.
Moskusserne spiser snegle - men de har deres grænse. Cirka 150 om dagen pr. and :D
De rapper ikke og larmer dermed ikke og de er supersøde! Og smager godt. De spiser dog hundelorte og det kan påvirke ens forhodl til deres kød :D
Jeg ville få en andrik og mindst to ænder, måske tre. Moskusserne danner par for livstid siger de kloge.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
dværg orpington. Synes jeg har læst, at de sviner mindre end store høns- er det korrekt eller er det ikke den store forskel?

Det er korrekt. Der kører mindre ind og kommer mindre ud ;). Men mht til det sidste så gælder det også størrelsen af æg. Og endelig størrelsen på evt slagtedyr.

Når det er sagt, så er det jo nok lettere at finde plads til dværghøns i et villakvarter.

er det nok med 1-2 moskusænder - eller skal der være flere pga kedsomhed/tryghed hvis de er et flokdyr?

Der skal helst være et par stykker sammen, og helst 1 af hvert køn.
I skal lige være opmærksomme på at moskusænder kan flyve hvis de ikke er stækkede, så de kan finde på at flytte hjemmefra hvis I ikke passer på.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Jeg har udelukkende dværghøns, og både mine wyandotter og mine maran lægger pæne store æg mellem 41 og 46 g, især wyandotternes æg har MEGET store blommer. *p
Mine går frit i haven, og det er minimalt, hvad der kan ses efter dem, de ødelægger bestemt ikke noget, og deres klatter er også pænt fordelt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Et lille 'host' kunne være, at det mange steder ikke er tilladt at have ænder i villakvarter. (og regler for hønsehold).

Så prøv at se jeres kommunes hjemmeside om regler for fjerkræhold.

Det er ærgeligt at bygge et hønseslot og så naboen kommer med regulativerne i hånden!
Hilsen Susanne

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Mine Maran-høns æder også snegle (men det er jo også en fransk race ;) ) måske ikke lige 150 men så hakker de bare lidt i dem og det holder snegelne altså heller ikke til ;)

Og så er der lige den med at ænder sviner ret meget har jeg hørt. :)
Og velkommen på forum
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

frida

  • Gæst
Hej og velkommen her på det skønne Forum.
Jeg synes bestemt I skal anskaffe jer nogle dværg-høns. Jeg bor selv i bydel, og har prøvet at have store høns. De s..... MEGET mere end dværge. Det gav lidt lugt-gener, især i sommervarmen, og ja, ja, jeg ved godt det er et spørgsmål om at fjerne l..... efter dem, men på et tidspunkt har man simpelthen ikke flere steder at grave ned på matriklen <R
Mht. til (dræber)-snegle, så bor jeg i et område, hvor samtlige naboer har MANGE af slagsen. Jeg har de sidste mange år ikke haft/set snegle på min matrikkel. Min teori er, at hønsene måske ikke spiser voksne snegle :-\, men nok æder sneglenes "unger/æg eller larver" (er ikke klar over hvordan en snegl starter) <A
Ænder har jeg ikke meget erfaring med, men jeg mener de griser med ALT. Vand, vel især, og de kræver vel en "vand-pyt" af en slags. De er vist svømmefugle, nej, der er andre mennesker der ved noget om dem.
Velkommen til Forum! og godt nytår!

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Jeg har haft både muskus ænder og land ænder og fælles for begge var at de sviner temlig meget jeg tror personligt ikke at ænder passer ind i et villa kvater da der også nemt trods meget rengøring kommer lugt gener, men måske andre har erfaring på området, men høns jo jo jo der er ikke noget hyggeligere.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: en masse spørgsmål fra en nybegynder omkring høns og moskusænder.
« Svar #10 Dato: 29 December , 2009, 18:40 »
Ja, ænderne sviner, for de klatter - og når vores fire-fem stykker har gået løs i haven (1500 kvm.) så er det slut med, at gå med bare tæer!

Jeg synes ikke, de lugter. Ikke så det har generet os ihvertfald, og vi har terassen umiddelbart ved andegården.

Vand skal ænder ubetinget have. Men lidt kan gøre meget. Vores har en mure-balje (af dem man blander mørtel i) og bader også gerne i den gamle zink-balje med åkanderne...