Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken racehøne lægger flest æg...?  (Læst 22150 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Hvilken racehøne lægger flest æg...?
« Dato: 27 December , 2009, 23:13 »
Også om vinteren?!  >:(

Mine har nemlig ikke lagt et eneste i over en uge nu, og jeg har så købt nogle store flotte æg af en landmand med hybrider...men sikke dog en øv-følelse, når man har så mange skønne høns gående hjemme i haven  :-\ De får ekstra lys fra kl. 4-8:30 hver morgen...men det har ikke hjulpet  :-\

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Hvilken racehøne lægger flest æg...?
« Svar #1 Dato: 27 December , 2009, 23:19 »
Christina.

Du bør nok også have lidt lys på om aftenen hvis du vil have en effekt af lystilskuddet.
I dag feks var der ikke meget lys tilbage ved 15-tiden og mine høns var alle gået ind inden kl 16.

Du kunne feks prøve med lys i perioderne 7-9 og 16-20.
Jeg selv har konstant lys fra 7-21, og jeg har i dag samlet 7 æg fra mine ca 20 store høner.
Jeg får for tiden mellem 5 og 10 æg om dagen.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene-P

• Passiv bruger
    • Urbrand
« Svar #2 Dato: 27 December , 2009, 23:30 »
Hejsa :)

Jeg kan anbefale Orpington og Plymouth Rock.
Jeg ved godt de har ry for ikke at give mange æg om vinteren, men her hjemme får vi mellem 1-4 æg dagligt ud af 5høner, oftest er der 2 æg :) De er forøvrigt alle fra i år og er først begyndte æglægning i november. De får ikke ekstra lys.
0.2 Orpington, 0.1 Plymouth Rock, 0.1 Wyandott, 0.2 Lys Sussex, 0.1 Barnevelder, 0.1 sort Australorp, 0.1 Skånsk Blomsterhøne, 2.1 blandinger, 1.2 Dværg Orpington, 0.4 Moskus ænder, 3.6.0 Fransk Vædder, 1.1 Dværgvædder, 0.1 Hollænder, 0.1 Blanidings kaniner, 0.1 Amstaff, 0.2 Maine Coon

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 27 December , 2009, 23:33 »
Heller ingen æg her Christina, og det skal du ikke være ked af. De eneste der kommer med æg pt er min ene blomst og min ene silke, så det er småt med æg ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #4 Dato: 27 December , 2009, 23:33 »
Det gør Australorps, helt sikkert.

Se lige her, klippet fra wikipedia..

Eggs
It was the egg laying performance of Australorps which attracted world attention when in 1922-23 a team of six hens set a world record of 1857 eggs at an average of 309.5 eggs per hen for a 365 consecutive day trial. It must be remembered that these figures were achieved without the lighting regimes of the modern intensive shed. Such performances had importation orders flooding in from England, United States of America, South Africa, Canada and Mexico. Well looked after Australorps lay approximately 250 light-brown eggs per year. A new record was set when a hen laid 364 eggs in 365 days.

Eller kik på linket: http://en.wikipedia.org/wiki/Australorp

Silkehøns lægger ikke ret meget om vinteren, til gengæld er de næsten altid skruk om sommeren, så dem bliver der nok en 20 stykker fra hver, forår og efterår, *gggg

Dine skånske blomsterhøns er ret habile læggere, også om vinteren.

Jeg har to Orpington, som lægger omkring 10 om ugen, og tre blomster samt to blandings med blomster og silke i, som giver okring 20 tilsammen om ugen lige nu.
Silkerne er ikke begyndt..
« Senest Redigeret: 27 December , 2009, 23:42 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 27 December , 2009, 23:42 »
Heller ingen æg her Christina, og det skal du ikke være ked af. De eneste der kommer med æg pt er min ene blomst og min ene silke, så det er småt med æg ;)

Utroligt så stor forskel der kan være mellem de forskellige hønsebesætninger. Mine begyndte at give fornuftigt med æg igen for ca 1 måned siden.
Mvh
Erik Andersen

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 27 December , 2009, 23:52 »
Ja det er meget mystisk, men mine har selvfølglelig også givet æg helt til lige kort før jul, så måske de bare holder pausen senere end dine?.. Mit lys er heller ikke på samme måde. Jeg har slukket de lyseste timer :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 27 December , 2009, 23:53 »
Tak for jeres svar... Var helt færdig over det med de 20 æg fra silkerne! :D Må nok få fat på nogle Australorps så... ;)

Erik, det er vel ikke den store forskel mht. lys...det er jo ca. det samme antal timer de får i sidste ende?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 28 December , 2009, 00:04 »
Næ, det kan du selvfølgelig have ret i Christina. Mine er dog sikret lys i 2-3 timer mere end dine, her i den aller mørkeste tid. Måske det gør forskellen?
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 28 December , 2009, 00:14 »
@ Christina

Se evt også lige den anden tråd om manglende æg der lige kom op igen, 'Pludselig nedgang i æglægning'.
Der antydes det faktisk at 1-2 timers mindre lys kan gøre forskellen.
Så måske alligevel værd at give dem et par timer mere i den anden ende.
Det er da et forsøg værd i en periode.
« Senest Redigeret: 28 December , 2009, 00:22 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 28 December , 2009, 00:18 »
Det er da værd at prøve! :) Og med tænd/sluk uret, er det jo nemt nok lige at fixe :) Må prøves, tak! :)

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #11 Dato: 28 December , 2009, 00:38 »
Bare husk, at hønsene skal have så vidt jeg lige husker 8 timer uden brug af kunstig lys...

Fandt lige teksten..:

For læggehøns kan dagslys suppleres med kunstig belysning, så der dagligt er lys i indtil 16 timer med en sammenhængende natlig hvileperiode uden kunstigt lys på mindst 8 timer.
« Senest Redigeret: 28 December , 2009, 01:00 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 28 December , 2009, 00:39 »
Ja, jeg er glad for mine hybridhøns. 6 høns = 42 æg om ugen. Intet lys. Fri adgang til haven og levering af køkkenrester hver dag. De får masser af vitaminer, olie, kamillethe og bliver aet på ryggen hver aften og nogen gange et kys på kinden når jeg er særlig vild med dem. Tror egentlig de gerne vil undvære kysset...
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Mimi Trædmark

• Passiv bruger
  • Vild med hanegal!
« Svar #13 Dato: 28 December , 2009, 01:04 »
Christina-jeg tror du skal anskaffe dig nogle rigtige høns  ;D som eks Barneveldere. Mine barneveldere lægger ca 1 æg hveranden dag lige pt uden lys-selv da det var snestorm i flere dage lå der troligt æg i reden.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 28 December , 2009, 10:17 »
Hehe, det ser ud til at mine silker pt.senes er her mest for deres nuttethedsfaktor! :D Men de ER nu også bare vildt søde, altså!!! *h :D Det var da vildt med de barneveldere, når det ovenikøbet er uden lys!! :o

Hvor sødt med kysset, Tina :D Som jeg har det lige nu, bliver det ikke hybrider...jeg kan ikke så godt lide tanken om at de er så slidte indeni, efter bare et enkelt år, fordi de har haft så høj en ægydelse  :-\ Men jeg vil bare super gerne have f.eks. 2 høner, som lagde bare en anelse mere end en enkelt hybrid pr år :)

Og Børge, tak for info, det har jeg også selv læst noget om :)