Jeg ville nu gøre buret godt rent og så spraye med virkon s. Efter hvad jeg kan finde ud af er Marek allestedsnærværende, hvor der findes fugle. Enten skal man så gøre som Jørn anbefaler, vaccinere, eller man må tage de tab, der kommer, selvom det kan være træls.
Selv vil jeg ikke begynde at vacc. Det er slet ikke fordi jeg ikke vil lytte til gode råd fra de mere erfarne, men blot den kendsgerning, at jeg aldrig bliver storopdrætter og erkendelsen af, at den måde jeg har høns på, så kan det risikeres at ræven en dag snupper det hele.
Vaccinen findes kun i store protioner, og da jeg ikke får mere end ca. 15-20 kyllinger ad gangen, er det helt hen i vejret, at begynde at ofre så mange penge på den sag, (min mening)
Den dag jeg evt, skal sælge nogle stykker er jeg sikker på, at jeg ikke tilnærmelsesvis kan få bare vaccinationsudgiften dækket. Folk vil jo ikke betale noget videre for fjerkræet, når det kommer til stykket.
Det der har undret mig er, at det kun har været mine Engelske Araucanere, der er blevet angrebet, også selvom jeg egentlig ikke har gjort de store foranstaltninger med hensyn til rengøring o.s.v. Forklaringen ligger muligvis i, at man derovre har vacc. i flere generationer og derfor ikke har fået sorteret de individer fra der ikke er modstandsdygtige.
Mine høns render i skøn forvirring imellem hinanden og det er først nu her i vinter, at vi for alvor har skilt dem op i grupper som der skal avles med. Samlet har jeg for tiden 52 stykker, så at der døde 2 er vel ikke så slemt?
Der er heller ingen garanti for at det hele er overstået endnu, der skulle efter sigende være en periode, hvor de igen er udsat, nemlig når de er klar til æglægning, vi får se.
Hybridhønsene kan jo være vacc.men her må det så komme an på en prøve. Jeg har ruget nogle stykker ud, så må vi se om de afkom kan klare mosten. Det har vi gjort før og har aldrig haft problemer, men hvem ved? Jeg lader det komme an på en prøve.
Jeg håber for dig at du slipper for, at alle dine bliver syge, men som du kan se, så kan det lade sig gøre at slippe igennem uden at det hele er tabt.
VH Gunni.