Listede op ved det første spage lys....der var helt stille. fik hurtigt lidt tøj på, ned ad trappen, træskoene på, og så udenfor.
Fornemmelsen af tøvejr var det første jeg lagde mærke til. Så kom der en kat trippende langs muren, og den mjavede på en måde, at hvis ikke jeg kendte den, så ville jeg tro at den var blevet pint og plaget hele natten, trukket rundt i sneen modsat hårretningen og rullet ind i en snemand, hvor den så har forsøgt at komme fri, og, nu endelig er nået hjem....."hej Emil...haft en god nat..?" .... den brummer lidt, men, følger med da jeg skråner over plænen mod hønsehuset...
Jeg tænder for lyset, og går ind til hønsene...kigger rundt, og konstaterer at alt er i skønneste orden. Hanen vil lige markere at han ikke blot er vågen, men, faktisk har været det længe, og for at der ikke skal være nogen tvivl...puster han sig op til dobbelt størrelse, og i klassisk hanepositur galer han højt, ikke blot en, men, hele to gange...
Jeg ser ham i øjnene, og telepaterer til ham, at gør han det igen, så ryger han i gryden.....vis lidt hensyn...jeg er jo ikke helt vågen endnu.
Med hyletonen siddende i det venstre øre, fortrækker jeg tilbage mod huset, efterfulgt af Emil, som smutter ind mellem benene på mig, idet jeg åbner døren. Jeg går målrettet mod køkkenet, griber kaffekanden med den ene hånd, åbner for vandhanen med den anden...nøøj, jeg har lyst til en kop kaffe....Emil kigger på mig fra sin yndlingsplads i vindueskarmen over radiatoren, hvor han kan overskue hele haven.
Med duften fra bønnerne siddende i næsen, lister jeg hen mod sofaen......den 3. juledag tegner ikke så ringe endda.....