Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvor mange høner?  (Læst 5119 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline morten

• Bruger
hvor mange høner?
« Dato: 26 December , 2009, 19:52 »
Hvor mange  (mindst) høner skal der være til 1 hane
2 stammer af trefarvet sussex, stor race

Offline Bettina

• Bruger
Sv: hvor mange høner?
« Svar #1 Dato: 26 December , 2009, 21:02 »
Jeg har lige fra 3- 7 høner gående ved en hane, men der skal en aktiv hane til 7 høns, jeg har en udemærket befrugtning hos mine. Men ellers nok en 4 stk til en kok. Det er mit bud. :)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 December , 2009, 20:57 »
Min nabo har i flere måneder kun haft to høner til hans dværghane, og det er gået ok, men selvfølgelig kunne det have været mere optimalt med et par høner mere ;).. Jeg selv har 7 lige pt, men før hen har jeg haft både 10 og 20.. men det er ikke at anbefale at have meget mere end en 12 stykker ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 27 December , 2009, 21:11 »
Jeg ville ikke anbefale mindre end 3 høner til 1 hane.
Det kan sikkert lade sig gøre med både 1 eller 2 høner også, men jeg tror de vil blive meget slidte at se på.
Mvh
Erik Andersen

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 27 December , 2009, 21:24 »
Hvor lærer man dog hele tiden. Jeg har tilfældigvis 1,1 gøgegespættet maran som jeg så havde tænkt mig at isolerer for at få nogle rugeæg.
Der skal så måske et par høner mere ind for ikke at få ødelagt Maranmutter? jeg kan jo sagtens se forskel på ægene.
Hilsen
Peter

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 27 December , 2009, 21:32 »
Peter, det er helt klart at anbefale ;).. Der er nogle haner som er lige glade med om der er en eller 15 høner. De træder dem alle, men de fleste vil nok træde den enlige mange gange, så det bedste er nok at du har et par stykker mere ved maranerne ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 27 December , 2009, 21:33 »
Man siger max 6-8 høner til en hane af stor tung race og 10-12 høner til en hane af lettere race. Hvis de skal kunne nå dem alle.

Man kan godt avle 1,1 men ved store tunge racer bliver hønerne meget slidte.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Martin G

• Bruger
« Svar #7 Dato: 30 December , 2009, 20:09 »
Så må jeg lige høre jeres bud, når tråden nu er inde på emnet.

Jeg har mine 10-11 dværg landhøns og pt. 1 gammel hane (mogens) og 5 unge haner.

- skal jeg som planlagt slagte de 5 unge haner?
- skal jeg lade en ung hane gå sammen med den gamle hane og selvfølgeligt hønsene

Jeg skal bare sikre den bedste befrugtning og de optimale vilkår for at hønsene bliver skruk.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 30 December , 2009, 20:15 »
Jeg vil som minimum altid beholde to haner, for altid at have en reserve, hvis den ene skulle falde død om ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #9 Dato: 30 December , 2009, 21:15 »
Jeg vil som minimum altid beholde to haner, for altid at have en reserve, hvis den ene skulle falde død om ??

Ja tak, det har jeg lært til næste år,  ;) Har jo mistet en gul sussex kok så jeg har måtte lede med lys og lygte efter en ny, men har da fået ham nu.  :D
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #10 Dato: 31 December , 2009, 14:42 »
Hvor vil du i så fald have den ekstra hane henne? Da vel ikke hos den store styge førerhane, så han kan blive jagtet rundt i hønsegården?

Jeg har lige haft min gamle hane med én enkelt (gammel) høne et par uger, men har netop introduceret ham for en yngre. Ingen af den ser ud til at lide nogen overlast, men han bliver da sikkert glad når jeg inden længe giver ham tre til.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.