Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Spåner eller hampstrøelse  (Læst 18314 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
Sv: Spåner eller hampstrøelse
« Svar #15 Dato: 27 December , 2009, 23:53 »
Er gået helt væk fra spåner efter jeg har prøvet det der finsnittede et eller andet strøelse ...det ozz billigere. Det holder meget mere tørt ...også hos mine kaniner der ellers kan snaske tissehjørnet godt til. Derfor bruger jeg det ved alle dyr nu*ss*
Med venlig hilsen Søs

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 28 December , 2009, 00:03 »
Halm kan godt være lidt langt at skovle op igen når det har ligget lidt (især for armene), men har man en gammeldags hakkelsesmaskine eller en alm. havekomposter, kan man selv lave det fineste strøelse selv, spåner og div. strøelser er efterhånden også gået lidt op i pris.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #17 Dato: 28 December , 2009, 07:18 »
Det er netop også det, der er min bekymring, Lene. Jeg har tænkt mig at sætte et par udluftningskanaler i huset. Jeg håber, at huset stadig vil være rimeligt lydisoleret.
Ang. strøelse har jeg tænkt mig at have sand på gulvet i det nye hus, ligesom jeg plejer.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 28 December , 2009, 09:56 »
Jeg tror jeg vil prøve sand, eller det fint snittede strøelse.

Tak for jeres indput !  ;)

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #19 Dato: 28 December , 2009, 23:08 »
Det er netop også det, der er min bekymring, Lene. Jeg har tænkt mig at sætte et par udluftningskanaler i huset. Jeg håber, at huset stadig vil være rimeligt lydisoleret.
Ang. strøelse har jeg tænkt mig at have sand på gulvet i det nye hus, ligesom jeg plejer.  /o
Netop Marianne.....
Idag da jeg stor mugede i hønsehuset så jeg hvilke virkninger fugten har haft på det indvendige. Malingen på vindues rammen er boblet lidt op og der var faktisk lidt prikket af jordslået"hed".
Tror at jeg vil spørge min kloge elektriker bror om jeg ikke kan få instaleret udsugning.
Hvis jeg bare sætter riste i døren forsvinder den lydisolerende umage jeg har gjort for at holde min psyko nabo på afstand jo lidt af fløjten.

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 29 December , 2009, 23:34 »
for at blive helt af sporet, så kan man jo få op til flere forskellige soldrevne ventilatorer. (ex. http://www.solarventi.dk/produkter/modeller.htm, men også flere andre firmaer sælger dem i diverse udgaver).  Ikke alene udskifter de luften men varmer den også op, så er hønsehuset fornuftigt isoleret, kan der være lunt året rundt, ingen løbende udgifter til el og god samvittighed.

Rasmus

Offline Helle

• Passiv bruger
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
« Svar #21 Dato: 30 December , 2009, 00:27 »
@Marianne. Jeg har selv haft et lydisoleret hønsehus med en enkelt ventilationskanal i toppen lige under taget. Det generer ikke lydisoleringen, men giver sammen med hønselemmen nok ventilation så der ikke kommer fugt skader. Den kanal vi havde var ca. 30X10 cm. og selvfølgelig skærmet med voliere net mod rovdyr. Den var lavet med mulighed for at kunne lukkes, - men det har vi aldrig brugt.

Det nye hus jeg har mangler ventilation og det giver den form for skader som også Lene ser på sit hus. Det er altid skønt at have små projekter til manden i huset,- han skal føle sig uundværligt ;D
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #22 Dato: 30 December , 2009, 06:55 »
Helle, hvilken slags ventilationskanal var det, du havde? Kan du måske guide mig i hvad den hedder, hvor den købes osv. Jeg vil rigtig gerne have den sat i fra starten, for selvom min rare mand har mange talenter, er han ikke handyman  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lone

• Bruger
« Svar #23 Dato: 30 December , 2009, 08:32 »
Jeg bruger træmel, da jeg får det billigt via en forbindelse. Det formulder hurtigere end spåner, og klumperne kan næsten 'rulles' af det øverste lag, hvis man gør det hver dag. Har ikke selv prøvet snittet hamp, men hørte fra anden side, at det er næsten umuligt at slippe af med i haven, da det er længe om at rådne.

Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #24 Dato: 30 December , 2009, 09:47 »
Hvor er det bare smart, så kan man rulle lortet af !!!!!  <A
Den tror jeg sørme at jeg kopierer. <E
Hvor køber du det ??

Syntes jeg så at HArald Nyborg havde det, men ellers hvis du kender en butik eller noget der bruger meget af den slags, så hør om du ikke kan købe en rulle af dem af og til :)
JEg jeg havde fotofortetning brugte jeg rå mængder af bølgepap og bobleplast og vi købte igennem Søren Berggren i Vejle (engros). Man kan også købe det i kontorartikelbutikker, men de ved som regel hvad de skal have for det ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Maiken Brændmose Jensen

• Gæst
« Svar #25 Dato: 30 December , 2009, 21:04 »

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 30 December , 2009, 22:24 »
JEg jeg havde fotofortetning brugte jeg rå mængder af bølgepap og bobleplast og vi købte igennem Søren Berggren i Vejle (engros).

Jeg viste ikke at min far handlede med sådan noget (;..

For at holde det på sporet, så har jeg idag blandet sand med spåner, og det ser ud til at virke endnu bedre ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.