Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spåner eller hampstrøelse  (Læst 18290 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nielsen

• Passiv bruger
Spåner eller hampstrøelse
« Dato: 25 December , 2009, 21:41 »
Tja hvad er bedst ?

Selv bruger jeg spåner men leder efter et alternativ hvis der er noget bedre.

Også i forbindelse med kompostering osv.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Spåner eller hampstrøelse
« Svar #1 Dato: 25 December , 2009, 21:53 »
Det er nok en smagssag. Jeg bruger byghalm hvilket jeg synes fungere fint. Jeg kan købe det billigt hos nabo landmanden, så der er god økonomi i det.
Der er desuden den fordel at det kan brændes efterfølgende.
Jeg bor på landet så afbrænding kan foretages uden at genere naboer.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 25 December , 2009, 22:40 »
Jeg har udelukkende sand på gulvet og på møgbrættet i mit hønsehus, så er klatterne lige til at rive sammen og smide i komposten. Mine høns er fritgående, så de har en masse at skrabe i udenfor hus og gård.
I redekasserne har jeg spåner.
Jeg forventer at fortsætte med det, når jeg for mit nye hønsehus.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 December , 2009, 14:50 »
Sand er ingen dårlig ide, men jeg har bare ingen steder at opbevare det. Og er sand så billigt at købe ?

Slet ingen der bruger hamp strøelse, eller det der meget fint skåret et eller andet ??

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
« Svar #4 Dato: 26 December , 2009, 15:03 »
her bruges savsmuld - det samme som vi strøer med i sengebåsene, så det har vi i flere m3  ::)
jeg foretrækker sand på møgbrædtet, men min "grusgrav" har været frosset i den seneste tid  ::) så her ligger også savsmuld ;) og det ryger lige ud under roser eller træer... når spanden tømmes :)
mvh Grethe
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Tommy L Andersen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 26 December , 2009, 15:17 »
jeg har prøvet både hamp og spåner og syntes ikke der er den store forskeld hos hønsene, ang hvordan det er som kompost er ikke prøvet . så når hampen er brugt går jeg nok tilbage til spåner pga prisen. jeg bruger sand på gulvet (som "købes" biligt på stranden  ::) ) og hamp eller spåner i redekasser  /o sandet henter jeg efter behov og opbevare det i et par baljer  /o  hvis jeg ikke har fårt hentet sand går jeg på rov i ungernes sandkasse, ;D
M.V.H Tommy
 0.4 vorwerk  0.1 rir
 1.4 kobberfarvet maran  0.1 blomsterhøns 0.2 hvide æglæger  1.1 engelske araucana  1.0 hund kooiker  2.1 børn  0.1 kone

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 26 December , 2009, 17:23 »
Sand er billigt, hvis man køber en m3 Jeg har det i nogle murerbaljer.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
« Svar #7 Dato: 26 December , 2009, 17:44 »
jeg hentede sand (strandsand) hos vores vognmand ... en trailerfuld... (altså så meget den nu kunne bære, den blev noget "blød i knæerne" og traileren var ikke særlig fuld) ... det gav jeg 30 kr for...;) ... jeg synes det var billigt...
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline kaj

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 26 December , 2009, 19:28 »
har prøvet både sand og halm på skidtbrædtet....
halmen kan let fjernes med møget på og brændes af....
når jeg bruger sand kan den næringsrige hønsemøg tages med rive og spand uden de store problemer....
Jeg er kommet frem til, at lidt pap eller papir på skidtbrædtet med halm ovenpå er det nemmeste...for mig.
Kan godt li´ at når der er gjort rent, så dufter det af frisk halm...og, jeg bilder mig ind at hønsene sætter pris på det også...desuden har jeg også halm i rederne og  på gulvet.....det fungerer udmærket.
Men, jeg er da sikker på at spåner sikkert er ligeså godt...
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #9 Dato: 26 December , 2009, 20:14 »
Jeg bruger almindeligt hø både i redekasser og under hønsene. Men jeg er så heldig at jeg kan få det gratis. Bagefter bliver hø og møg smidt hvor jeg synes der mangler lidt "krudt" i haven.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #10 Dato: 27 December , 2009, 11:05 »
Jeg bruger spåner nu her i den kolde og våde tid, mest for at holde det godt tørt også, efter at ænderne blev slagtet.
Når vi kommer hen hvor det bliver varmere og tørt vender jeg tilbage til sand.

Har prøvet det der finskårede strøelse til heste, men det køber jeg aldrig igen, man har det simpelthen overalt, og slæbes meget nemt med under sko og træsko.

Hø bruger jeg i redekasserne, efter behov, når det bliver enten fugtugt eller smudsigt.

Og endelig spåner på skidebrædtet

Sand, ja det får jeg for 25,- når jeg selv henter det hos sælger, og der kan være omkring et ton på min trailer, uden at den synker sammen, men pas på med at køre med overvægt, det kan koste kortet.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Maiken Brændmose Jensen

• Gæst
« Svar #11 Dato: 27 December , 2009, 21:50 »
Jeg bruger spåner på gulvet, det syntes jeg er bedst.

På skide brættet har jeg bølgepap, det er nemt at skifte. jeg køber det i ruller af, 70 m.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 27 December , 2009, 22:14 »
Jeg har pt spåner i hønsehuset, men det er fordi der ikke har været mulighed for at hente sand pga. vejret. Sandet henter vi i vores egen grusgrav, så det er gratis. Når jeg har købt det er det 50 kr for en trailer med top på som holder i nogle måneder :D.. Spåner får jeg hos en bekendt, så også ganske gratis der ;)..
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #13 Dato: 27 December , 2009, 22:25 »

På skide brættet har jeg bølgepap, det er nemt at skifte. jeg køber det i ruller af, 70 m.
Hvor er det bare smart, så kan man rulle lortet af !!!!!  <A
Den tror jeg sørme at jeg kopierer. <E
Hvor køber du det ??
Jeg har prøvet med sand, men syntes at det bliver fugtigt. Det er heller ikke knas tørt når det kommer på.

Jeg har mest haft spåner på gulvet men imorgen vil jeg købe easy strø (Det er bare hammer dyrt, men hønsene tjener selv penge på æg for tiden /o !)  for det bliver ikke så fugtigt lige så hurtigt som spåner.
Mit hønse hus har også vist sig at være lige vel effektivt isoleret så en vindkanal bliver vist nødvendig.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 27 December , 2009, 23:13 »
Vindkanal? Hvad er det? Mit hønsehus er alt for fugtigt, derfor spåner :)..
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.