Vi fik gæs, vi var kun otte incl. Sif, men hos os er det blevet en tradition, at der skal være nok til mindst en gang "rester" i mellemdagene.
Hos os er tilbehøret lige så vigtigt som gåsen. Gåsen er altid fyldt til bristepunktet med ituskårne belle boskop æbler, selleri og svesker selvfølgelig blandet med salt og peber, den er også gnedet godt med salt og peber udvendigt.
Hals, indmad og de yderste vingeled er skåret af og bliver brunet godt af i lidt gåsefedt og står så og småsimrer til en god fond det meste af dagen.
Tilbehøret er det traditionelle, brune og hvide kartofler, rødkål, geléæbler (paradisæblegelé), syltede tyttebær og god brun sovs, men så laver jeg også:
en salat af julesalat i strimler og mandarin i småstykker uden dressing,
jeg blender frosne tranebær med hele økologiske appelsiner (incl. skal) og lidt sukker,
søde kartofler (sweet potatoes) glaserede i ahornsirup.
En del af fyldet fra gåsen skal også på bordet.
Meget af tilbehøret er med til at middagen måske bliver knap så tung.
Når jeg står og parterer gåsen i køkkenet, har jeg altid et hav af "kødtyve", for de skal lige ud og smage en lille luns incl. skind. Men det hører altså med hos os.

Og det er jo dejligt med alle de tilfredse bemærkninger om at "I år er den altså særlig god"
Til marts komme vores søn fra New Orleans en tur til Danmark, så i år skal en del af den ene gås, samt god sovs lige en tur i fryseren, så han ikke bliver snydt for "mors julemad". Han savlede næsten i røret, da vi talte sammen i går aftes.
Desserten er altid hjemmelavet ris à la mande med kirsebærsovs, de år mine svigerforældre er her, laver min svigermor den, så det er jo dejligt, nemt for mig

Hun insisterede på en lille skål til Siflingen og en stor skål til resten af os, så altså to hele mandler, og tænk jeg fik den ene, det er ellers ALTID vores ældste søn, der plejer at være den heldige.
Senere på aftenen er der kaffe, sodavand, konfekt, småkager.