Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hane i hønsegården  (Læst 9038 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
Hane i hønsegården
« Dato: 22 December , 2009, 22:18 »
Jeg er midt i et dilemma.

Jeg har 6 skønne Isa Brown. Får snart 2 store silkehøns. Nu har jeg fået tilbudt en hane som er blanding af Isa Brown og Vorwerk fra august. Han og en brormand mister snart hovedet og jeg har som alternativ fået tilbudt den ene.

Det skal være på prøve, for mine naboer er i forvejen ramt af mine hunde, som gør meget. Der er aldrig nogen som har nævnt det, meeen lidt selverkendelse har jeg da og ørene fejler heller ikke noget. Så - prøven går ud på:

1: Kan vi og vores naboer, i tæt beboet villakvarter, holde til morgensang fra en potent hane.
2: Kan vores nye 2 store silkehøns mon "holde" til en stor hane? For selv om det er store silker er mit indtryk at de er relativt små.

Jeg ved at Silker skrukker let, og der tænker jeg egentlig at købe rugeæg til godt kød fjerkræ.

Hvad mener I om sagen?
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Hane i hønsegården
« Svar #1 Dato: 22 December , 2009, 22:51 »
Lad os håbe hundene ikke tager konkurrancen op med hanerne. Eller omvendt. Sikke en koncert de vil kunne afholde.

Jeg har store høns/haner gående sammen med store silker og jeg har aldrig set de store haner vise interesse for silkehønsene. Så jeg tror at hvis den store hane har store høns nok i flokken så vil han lade silkerne være. Det er dog ikke noget jeg kan garantere.

Kunne så til gengæld have min tvivl om hvorvidt silkerne vil skrukke hvis de aldrig bliver trådt?
Mvh
Erik Andersen

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 22 December , 2009, 23:07 »
Hverken vorwerk eller hybrider er jo vildt store, så måske går det trods alt med blandingshanen. Det er så skønt at se hvordan haner pusler om deres damer, kalder på dem og giver dem den bedste mad. Jeg håber det går godt, for det er skønt at sidde og betragte en hane med flok.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 22 December , 2009, 23:48 »
en af mine silkehøner der burde være stor ..men er lidt mindre holdt fint til at blive trådt af en kochin sidste sommer. Og sådan en er meget større end din måske kommende hane. Hun gik frit men sneg sig selv ind i hans gård og gjorde sig til.
Med venlig hilsen Søs

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 23 December , 2009, 00:02 »
Kunne så til gengæld have min tvivl om hvorvidt silkerne vil skrukke hvis de aldrig bliver trådt?

Om der er en hane eller ej betyder intet for skrukkeriet, det er synet af en redefuld æg der udløser rugelysten.

I et villakvarter, hvor man bor lidt tæt kunne jeg godt forestille mig, at indkøb af rugeæg var løsningen hvis man gerne vil have kyllinger, men det kommer jo lidt an på hvad forhold man har til naboerne.

sussie

• Gæst
« Svar #5 Dato: 23 December , 2009, 01:52 »
Jeg havde en blandings hane på omkring de 3 kg og han røg i gryden da han begyndte at træde en silke på 1/2 kg ikke et kønt syn. Det eneste man kunne se var hans fusser og to sorte vinger der stak ud underneden.
Silkerne skrukker med eller uden hane, til tider også uden æg her.....
Jeg ville nok også undlade at købe hane, rugeæg kan købes rimeligt billigt og de kan sendes med posten og der går en dag så har du dem. Jeg har brugt gls og post danmark og der var gls billigst.( så kan du jo altid holde en hane af dem du udruger hvis lysten bliver for stor.)

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #6 Dato: 23 December , 2009, 05:45 »
Vær sød ved naboerne - køb rugeæg og drop tanken om at holde hane. Slagt så hanekyllingerne når de begynder at gale. En høne med kyllinger er nuttet også uden hane og så kan du prøve nogle forskellige racer kyllinger uden at skulle skifte hele flokken ud. Alternativt må du vænne hundene af med at gø :D.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 23 December , 2009, 07:16 »
En hønseflok med en hane er en HELT anden oplevelse end en flok uden. Som Henriette beskriver, får man en hel vidunderlig adfærd at se. Men er er selvfølgelig lyden, så det kommer derfor meget an på hvordan man bor i forhold til naboerne. Jeg bor selv midt i et parcelhuskvarter, hvor vi dog ikke har så tæt til naboerne, og vi har indtil videre ikke haft bøvl med naboerne, men vi har planer om at udskifte vores uisolerede træhus med et isoleret hus en gang efter Nytår.
Du kunne evt. tale med dine naboer og fornemme deres holdning.
Held og lykke med dit projekt.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 23 December , 2009, 07:31 »
Uha uha uha , naboer , tætbefolket og høns - kan være en giftig cocktail for godt naboskab rundt omring !!
Hvad siger reglerne i kommunen ?
Lad os antage du forsøger med hanen , han galer lystigt og prægtigt , men 1 januar står naboerne i kø : få den vææææk!
For godt naboskabs skyld bliver han til coq au vin.  Så langt så godt.  Efter de værste tømmermænd har lagt , gøer hundene lystigt som de plejer - jamen jamen : hun lod hanen forsvinde uden at kny - hæ hæ  mon ikke hun også er villig til at kyle hundene på porten ??                      Ved godt det er måske overdrevet , men er hanen , værd at du skal til at sloges omkring dine hunde ??
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #9 Dato: 23 December , 2009, 07:55 »

Jeg tror, at Jan har en pointe der!

Uh ha Tina..pas på..det kan være et risikabelt projekt.

Du kunne jo spørge naboerne..men det kan jo være med risiko for,
at de bringer hundene ind i "problemet"  ???

Jeg tror godt, at jeg forstår, at nu står du og kan redde en hane fra gryden,
men jeg ville nok vælge at gå videre med planen om rugeæg og kødkylliner af egen avl.
Et rigtig godt projekt, når man bor tæt.

Jeg har jo selv ingen hane, selv om jeg af flere naboer faktisk er blevet opfordret til det.
"det er da så hyggeligt"..ja..det mener de måske nu..og hvad med næstenaboer osv., jeg
vil ikke tage chancen. Vi bor også ret tæt, selv om matriklerne er pænt store.

Held og lykke med, hvad du nu bestemmer dig for..og stort til lykke med de kommende
silker ...til din hønseforskrækkede mand  *g...sådan kan det jo gå  /o

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Susanne

• Gæst
« Svar #10 Dato: 23 December , 2009, 08:50 »
Jeg ville nok også droppe tanken om hanen. Opstår der først naboproblemer, kan de være umulige at rette op på igen.

Og hundegøen og hanegal fra samme have, kan helt sikkert være "for meget" for nogen i et tætbebygget villakvarter.

Når du har silker, er udrugning af nye kyllinger jo ikke noget problem. Du kan endda vælge rugeæg fra forskellige racer når det passer dig.

At spørge naboerne på forhånd giver ingen garantier. Det kan være svært at sige nej - direkte adspurgt, og virkeligheden kan være en anden, end vedkommende forestiller sig.

Held og lykke med beslutningen - uanset hvad. /o

Offline Julie R

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 23 December , 2009, 20:27 »
Jeg vil helt sikkert droppe hanen.
Vi bor også tæt i et villa kvarter og her går det bare ikke med vores hane, desværre.
Før han fik damer, da han gik med andre kokke, kom der aldrig et gal fra ham,
nu bestiller han ikke andet end at gale. Og det er kl meget tideligt før kl 5 og kan også være sent om aftenen.
Han galer rigtig mange gange.

Så selv om vi er glade for ham og har forkælet ham, så går det bare ikke, vi skal af med ham pga larmen.
Mvh. Julie

En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #12 Dato: 24 December , 2009, 02:00 »
Jeg tror nu nok, jeg ville anskaffe hanen, og så efter lidt tid spørge ved de nærmeste naboer, om de føler det larmer for meget.

Jeg har selv en Orpington hane, han galer ikke så meget, men der er jo alligevel kraft i hans gal.
Der er ikke nogen af mine naboer, der føler det er for meget, og det er jo dejligt. Faktisk kunne jeg ikke lade være med at grine i dag, da jeg smuttede rundt om garagen, medens genboen var igang med at skovle sne. Han så mig ikke, og jeg var da inde ved naboe og fodre deres kanin, medens de er på juleferie.
Medens jeg stod derinde, galede hanen, og naboen galede igen, og dette gik for sig rigtig mange gal. Jeg syntes ikke lige, jeg ville afsløre naboen, så jeg smuttede den anden vej rundt om huset hjem, men grinte da indvendigt af dette optrin.
Han har helt sikkert ikke noget imod hanen.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Lene-P

• Passiv bruger
    • Urbrand
« Svar #13 Dato: 24 December , 2009, 09:41 »
@ Børge
Citér
Medens jeg stod derinde, galede hanen, og naboen galede igen, og dette gik for sig rigtig mange gal. Jeg syntes ikke lige, jeg ville afsløre naboen, så jeg smuttede den anden vej rundt om huset hjem, men grinte da indvendigt af dette optrin.
Han har helt sikkert ikke noget imod hanen.
Det er da lige til at blive i rigtig godt humør af  :D Skønt med gode naboer  ;)
0.2 Orpington, 0.1 Plymouth Rock, 0.1 Wyandott, 0.2 Lys Sussex, 0.1 Barnevelder, 0.1 sort Australorp, 0.1 Skånsk Blomsterhøne, 2.1 blandinger, 1.2 Dværg Orpington, 0.4 Moskus ænder, 3.6.0 Fransk Vædder, 1.1 Dværgvædder, 0.1 Hollænder, 0.1 Blanidings kaniner, 0.1 Amstaff, 0.2 Maine Coon

Offline Eva

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 24 December , 2009, 09:56 »
Ja det er en svær beslutning.
Men husk på at en hane kan høres meget langt væk. Det er ikke kun de nærmeste naboer der får fornøjelsen.
Jeg er selv ret overrasket over hvor langt væk min orpington hane kan høres. Heldigvis galer han ikke ret megt, men det er jo ikke til at vide om den du har i udsigt er en "skrigehals". Der har været en anden tråd her hvor emnet var oppe og der var ingen der kendte racer der galede mindre end andre, det er åbenbart individuelt ?
Jeg slagter selv mine hanekyllinger straks de begynder at gale.
Venlig hilsen
Eva