Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Forøgelse af størrelse - hvordan ?  (Læst 4757 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
Forøgelse af størrelse - hvordan ?
« Dato: 22 December , 2009, 09:37 »
Oven på LU , har jeg gået og "ruget" lidt over det der genetik , så tak til alle for hidtidige input  :)
Noget andet der gik igen på LU var : dommerne ønskede ofte mere størrelse på hønsene , dette har afstedkommet lidt googlen og nærlæsning af de grønne blade jeg har ( flere årgange) - men lige lidt bliver jeg klogere ; ud over een ting = blodfornyelse !
Hvordan skal en øgelse af størrelse gribes an , er det "" b a r e "" at skabe kontakt i fex. tyskland og forsøge at købe en ordentlig m.f. af en hane eller høne ( vel også helst med gode point ) og lade dem danne stamme , med de høns man har ?
Syntes det virker lidt ensidigt , konstant at påpege diverse fejl hos hønsene , og samtidig - skuffende - konstatere at løsningen af fejlene er meget svært tilgængeligt - endsige umuligt  :(

Hvordan skal det gribes an ? Input også gerne på andre "udbedringer"  -  jeg er garanteret ikke den eneste, der gerne vil vide hvordan vi gør det bedre !

dunhjernest
hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
Sv: Forøgelse af størrelse - hvordan ?
« Svar #1 Dato: 22 December , 2009, 14:58 »
Hejsa

Friskt blod er altid godt til for øge størelsen.Der også andre metoder heldigvis  :)

1: Bruge andre farver inden for samme race.
2:Sørge for sønner kommer på mødre og døtre kommer på fædre (jeps ved godt det lyder klamt  ;D )
3:kun avle på og udvælge efter størelse og livskraft

Og så er der jo også de skumle metoder :Svine foder (med vækst fremmere),Kød fra slagterens overskud lager,Hamp planter(Hollands metode  ;D ) og der findes sikkert flere jeg ikke kender til.Jeg er dog ikke så meget for disse metoder efter bitter erfaring som ung avler  /d

MVH Jesper
mvh Jesper

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 22 December , 2009, 18:22 »
HAMP PLANTER  ( ja altså undskyld råbet ) hvad i alverden ligger der gemt i dem  ???
Åbenbart ikke kun team easy on , der har set noget der  ;D
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 22 December , 2009, 18:23 »
Avl kun med de dyr som har størrelsen og brug kun rugeæg, som har standard vægten.

Det er en god ide at veje sine dyr og så få sorteret de helt små fra.

Jeg vil ikke anbefale at fodre dem for stærkt (grisepiller osv) det kan måske nok gå til dyr som bare skal slagtes, men ikke til dyr, som skal avle videre, idet de kan blive sterile og enddog bryde sammen i bentøjet.

@Rasmussen
Jeg har heller ikke noget imod indavl, bare det bliver i familien  :D ;D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 22 December , 2009, 19:11 »
He,he,he ja det lyder langt ude ,men faktum er at hønsene får hmm en forøget appetit,om det så hjælper på deres humør fortæller historien ikke noget om  ;D

MVH Jesper
mvh Jesper

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 22 December , 2009, 20:20 »
Der er ingen vækstfremmer eller animalsk protein i vore dages svinefoder, jeg har da fået fortalt af en landmand det ikke anvendes da man ikke må  ;)

Ellers en interessant tråd det her  /o

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 22 December , 2009, 22:12 »
Hej Nielsen

I Danmark er svine foder med vækst fremmere ikke tilladt  :) Men i Tyskland er det stadig til at få.

Der er også en anden måde at give lidt størelse på hønsene:Man kan  give dem hunde eller katte mad(dåser)

MVH Jesper
mvh Jesper

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 22 December , 2009, 22:14 »
Hej Nielsen

I Danmark er svine foder med vækst fremmere ikke tilladt  :) Men i Tyskland er det stadig til at få.

Der er også en anden måde at give lidt størelse på hønsene:Man kan  give dem hunde eller katte mad(dåser)

MVH Jesper

Så var jeg da ikke helt galt på den trods alt  ;)

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 23 December , 2009, 12:51 »
Hej Nielsen

Du var på rette spor  /o

Super hjemme side du har dig  :) Men hvor er Brahmaerne  ;D

Venlig hilsen Jesper
mvh Jesper

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 23 December , 2009, 13:27 »
Hej Nielsen

Du var på rette spor  /o

Super hjemme side du har dig  :) Men hvor er Brahmaerne  ;D

Venlig hilsen Jesper

Tak skal du ha, jeg håber da min side måske kan hjælpe nogen, man er jo velkommen til og kommentere på siden ;)

Hmm Brahma...ja det er jo flotte store dyr. Så det ved man jo aldrig hvis jeg engang får plads.

Bortset fra det..... jeg jo har araucana, og de godt kan gå hen og være lidt små i det så jeg synes det ku være interessant at høre mere om at øge størrelsen gennem avl hvis nogen har erfaringerne med det.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #10 Dato: 23 December , 2009, 15:54 »
Hunde og Kattemad på dåse  :o :o det er da en kostbar løsning.

Høns ville vælge vhiskas eller hvad?
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 23 December , 2009, 16:17 »
He,he,he  ;D

Måske  ;)

MVH Jesper
mvh Jesper

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 23 December , 2009, 17:06 »
Er der noget i dåse hunde/kattemad som ikke er i hunde/katte tørfoder ? jeg anvender ca. 5% tørfoder der er malet til mel i min foderplan, når først det er kværnet både lugter og ser det ud som fiskemel, desuden er der en del vitaminer tilsat.

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 23 December , 2009, 17:44 »
Hej Bjørn

Brahma er jo asiatiske kriger høns  ;D og elsker deres kød friskt  :)

Hvis en brahma ser blod eller kød går de til fadet  ;)  (hvilket godt kan give problemer hvis der er en i flokken som bløder lidt suk)

MVH Jesper
mvh Jesper