Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår æg igen ?  (Læst 8603 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BettinaE

• Passiv bruger
Hvornår æg igen ?
« Dato: 21 December , 2009, 14:30 »
Hej alle og glædelig jul.

Er bare lidt nysgerrig.  Mine hønsebasser er stoppet med at lægge æg her sidst i december, jeg tænder ikke kunstig lys.  Hvornår kan jeg forvente, at de begynder igen ?

Mange hilsner
Bettina

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Sv: Hvornår æg igen ?
« Svar #1 Dato: 21 December , 2009, 14:54 »
Når lyset begyndet at komme tilbage plejer at være et cirka tidspunkt, så når det er synligt at dagene er begyndt at blive længere, så skal de nok lige så stille begynde ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline BettinaE

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 21 December , 2009, 15:02 »
Tak, men kan du komme lidt nærmere ind på hvornår det er ?

januar, marts eller april.

Jeg ved jeg er uvidende, det er derfor jeg spørger jer som ved hvad det drejer sig om   ;)

Venlig hilsen
Bettina

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 21 December , 2009, 15:13 »
Jeg vil mene at det vel ca er i slutningen af februar/starten af marts, men kan ikke huske det ;).. Jeg fik først nye høns sidste år i februar, og der lagde de æg, men om det var et tilfælde. Det andet syntes jeg ligger så langt tilbage at jeg ikke kan huske det, men som sagt. Det kommer med lyset :P..

Vi har alle været nye, og det er kun dumt ikke at spørger ;)..
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline BettinaE

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 21 December , 2009, 15:27 »
Tak for svaret.  Glæder mig til de alle sammen begynder  ;D  og nu ved jeg hvornår jeg så småt kan begynde at kigge efter æg igen  :D

Fik 8 høns i sommers og kun de 4 nåede at starte med at lægge æg.

Rigtig glædelig jul og godt nytår.

Mange hilsner
Bettina

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 21 December , 2009, 21:24 »
Velbekom! ;)

Jeg er kun glad for at kunne hjælpe :D

Også glædelig jul og godt nytår til dig ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 21 December , 2009, 22:12 »
Bettina.

Hvis du har fået æg frem til en gang i december uden kunstigt lys, ville jeg umiddelbart tro at du kan forvente de første æg igen i løbet af januar, hvor den naturlige lysmængde når tilbage på samme niveau som den var i begyndelsen af december. Lave temperaturer kan dog nok udskyde det lidt, da en større del af foderoptagningen går til at holde varmen.
Mvh
Erik Andersen

Offline BettinaE

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 23 December , 2009, 12:17 »
Hej igen.

Ej det lyder jo rigtig godt, det vil jeg glæde mig til.  Det er så dejligt med egne æg   :D

Tusind tak for jeres svar.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 23 December , 2009, 23:07 »
Ja det lyder lovende med dine høns. De fleste af mine stoppede med æg i først i november...så jeg forventer intet før marts/april
Med venlig hilsen Søs

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #9 Dato: 23 December , 2009, 23:14 »
Altså mine har haft så travlt med at holde varmen den sidste uges tid at det kun er blevet til 2 æg (og de endda fra nøgenhalsen!) men idag lå der sørme to æg fra de store :)
Jeg har godt nok lys ved mine, men det er kun 25 Watt og der er ikke vinduer eller andet lys hos dem, så det er jo ikke fordi det ligefrem er lyst hos dem.
Så hvis det kun er her mens det har været så koldt de ikke har lagt, så kan de godt begynde igen nu her hvor der er lidt mere varme i luften :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 23 December , 2009, 23:53 »
Ja det lyder lovende med dine høns. De fleste af mine stoppede med æg i først i november...så jeg forventer intet før marts/april

Har du ikke lys på. Det er lidt trist at have 28, 29,.. hmm mange høns. Og så slet ikke få æg i flere måneder. Det er da heller ikke megen økonomi i.

Jeg har godt nok lys ved mine, men det er kun 25 Watt og der er ikke vinduer eller andet lys hos dem, så det er jo ikke fordi det ligefrem er lyst hos dem.

Hvis det er lys fra en pære skulle du overveje at skifte til en sparepære. 10 w vil give effekt af en 60 w glødepære. Så du sparer på strømmen (pengene) og får samtidig mere end dobbelt så klart lys. Win/win.
Mvh
Erik Andersen

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 24 December , 2009, 00:29 »
Økonomi er vist det sidste der er i mit hønsehold .....bortset far alt det gode kød de giver.
Nææææ de bor i 4 små legehusstørrelses huse rundt i haven .... jeg ser heller ingen økonomi i 4 forlængerledninger til huse hvor der alligevel ikk er plads til meget andte end at sove. Næææ ...mine høns holder vinterferie. Havde jeg en stald eller stort hus til dem ville jeg nok overveje en pære eller 2 ..men ikke under de nuværende forhold.

Nu har jeg så heller ingen høns der desideret er æglægningsracer ...det fremmer jo heller ikk mængden *ss*
Med venlig hilsen Søs

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 24 December , 2009, 00:37 »
Økonomi er vist det sidste der er i mit hønsehold...

Det gælder vist de fleste hobbybrug.  :D

Du må få designet nogle små solcelle-ting der kan sidde på taget af dine fire huse og levere strøm til nogle pærer inde i husene.

Hold kæft, det lyder dyrt. :)

Nej, du er nok bedst tjent med at vente på at lyser vender tilbage fra naturens side.
Mvh
Erik Andersen

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #13 Dato: 24 December , 2009, 08:31 »

Hvis det er lys fra en pære skulle du overveje at skifte til en sparepære. 10 w vil give effekt af en 60 w glødepære. Så du sparer på strømmen (pengene) og får samtidig mere end dobbelt så klart lys. Win/win.

Det har jeg skam forsøgt, men af en eller anden årsag så har jeg nu ødelagt 3 af de dyre sparepærer derude, om det er fugt eller hvad der slår dem ihjel ved jeg ikke, men et hurtigt regnestykke så er det vist billigere med en 25 wattspære ( som i øvrigt har lyst upåklageligt i 1½ år nu ;) )

Men det er altså også lidt noget klyt jeg har lavet, er jo på ingen måde håndværker og da slet ikke elektrikker, men min fætter er elektriker og han har lovet at komme og lave det ordenligt til foråret :)

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline BettinaE

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 04 Januar , 2010, 11:45 »
Hej alle.

Bare for at lukke den ordentligt - jeg er så imponeret og glad, ha ha.

Mine hønsebasser stoppede jo med æglægning sidst i december - jeg giver som sagt ikke kunstig lys, og tænk jer, i går lå det første æg der igen, sikke et kick det gav.

Troede ikke det gik så stærkt med at de kom igen, men yes, det fik smilet frem.

Godt nytår til alle.

Bettina